Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Przedszkole Miejskie nr 4

Iława

super przedszkole !!!!!

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole Bajeczka

Warszawa

Przedszkole Bajeczka we Warszawie to był bardzo dobry wybó...

Ocena: 4.8/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

Kraków

Jestem pozytywnie zaskoczona podejściem całego wykwalifiko...

Ocena: 4.9/5

więcej
Wszystkich ocen: 2128 (średnia: 4.34)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Tytuł zawodowy po licencjacie

Witam, czy po licencjacie pedagogika przedszkola z edukacją początkową można normalnie starać się o awanse zawodowe - do nauczyciela dyplomowanego?

~ Paulinawięcej

Rejonizacja przedszkola

Mam dziecko 4 letnie, które chciałam zapisać do przedszkola. Dowiedziałam się właśnie, że w przypadku naboru do przedszkoli na rok szkolny 2014/2015...

~ Magda. Mwięcej

Rekrutacja do przedszkola

Nie wiem czy temat był już poruszany, ale mam problem związany z rekrutacją do przedszkola. Niedługo przeprowadzamy się do nowego domu i zastanawiam się nad...

~ Bognawięcej

rodzice radzą: 1
ostatnio: 2014-04-04 16:55

Agresja w wieku przedszkolnym

Przejdź do strony | 1 | 2 |
Agresja w wieku przedszkolnym

Zdefiniowanie pojęcia agresja jest trudne. Obok pojęcia „agresja” używa się czasem terminów: wrogość, wojowniczość, destrukcyjność. Terminy te określają tendencje czy też skłonność do zachowania czynnego lub werbalnego.


Nie ma zgodności w poglądach na temat źródeł agresji, wśród uczonych trwa spór o jej wrodzony bądź nabyty charakter. Istnieją 4 zasadnicze koncepcje agresji:
- pierwsza twierdzi, iż człowiek rodzi się z gotowym instynktem nazywanym instynktem walki, niezbędnym do życia tak jak np. instynkt głodu.
- druga traktuje agresję, jako reakcję na frustrację. Zachowanie człowieka jest zawsze skierowane na zaspokojenie pewnych celów, w ich osiągnięciu napotyka on jednak na trudności i to wywołuje frustracje, staje się pobudką do agresji.
- trzecia koncepcja wskazuje na agresję, jako nabyty popęd. Reakcja gniewu dostarcza wzmocnień dla zachowania agresywnego.
- czwarta przyjmuje agresję, jako nawyk czyli zachowanie dobrze wyuczone, do tego stopnia, że jest zautomatyzowane, realizowane bez pełnej kontroli świadomości.

Siła agresji, częstotliwość występowania, rodzaj manifestowanych zachowań zależą tak jak osobowość człowieka, od zadatków wrodzonych, aktywności własnej, wpływu środowiska i od wychowania. W każdym przypadku agresji można teoretycznie wyróżnić kilka czynników:

1.Czynnik wrodzony- u wszystkich ludzi mniej więcej jednakowy. Większe różnice w tym zakresie determinują w szczególnym stopniu agresję patologiczną. Czynnik ten trzeba w wychowaniu uwzględnić, dostosowując działania do wrodzonych możliwości dziecka.

2.Czynnik aktywnościowy - stwarzający różne możliwości w zakresie zdobywania przez dziecko doświadczeń. Bardziej aktywne dziecko wcześniej i częściej będzie narażone na przypadkowe konflikty związane z nimi frustracje. Będzie prawdopodobnie częściej nagradzane i karane, będzie, zatem miało większe szanse wyuczenia się agresywnych, ale również nie agresywnych sposobów zachowania. Wychowując, możemy się starać stymulować aktywność dziecka lub też hamować nadmierną aktywność.

3.Czynnik flustracyjny- zależy w dużym stopniu od środowiska i postaw rodzicielskich.

4.Czynnik naśladowczy- zależy od środowiska. Można go modyfikować przez wychowanie-dostarczając odpowiednich wzorów do naśladowania lub wpływając na środowisko dziecka, zwłaszcza na jego środowisko domowe.

5.Czynnik instrumentalny- bardzo zależy od pozostałych czynników, jest w największym stopniu podatny na wpływy wychowawcze.

Termin „dzieci agresywne” odnosi się do takich dzieci, które w dotychczasowym życiu nauczyły się stosowania zachowań agresywnych w odpowiedzi na różne sytuacje konfliktowe i stosują je częściej niż ich koledzy w tym samym wieku. W wyniku badań stwierdzono związek pomiędzy ogólnym poziomem aktywności dzieci przedszkolnych a liczbą ich zachowań agresywnych. Konsekwencją pedagogiczną tego spostrzeżenia jest stosowanie w procesie wychowawczym wobec dzieci bardziej aktywnych większej i liczby metod zapobiegających zachowaniom agresywnym a jednocześnie utrwalających postępowanie akceptowane społecznie. Należy sprawić, by dzieci nauczyły się innych rodzajów postępowania w sytuacjach,w których dotychczas były agresywne, zachowania być może słabo im znanego lub nieznanego w ogóle.
       

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie