Alternatywna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak

Alternatywna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak

Aby dobrze realizować proces dydaktyczno-wychowawczy powinniśmy poszukiwać nowych metod nauczania, metod których celem będzie aktywizowanie dzieci. Z doświadczeń własnych wiem, że metody alternatywne są bardzo przydatne dla nauczyciela oraz łatwo akceptowane przez dzieci.

Według mnie nie można pracować wyłącznie tymi metodami. Mogą one stanowić dodatek do warsztatu pracy nauczyciela, uatrakcyjnić proces nauczania. Chciałabym przedstawić jedną z alternatywnych metod nauki czytania, której autorką jest Irena Majchrzak. Metoda ta może być wykorzystana w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
  
Imię dziecka jest słowem otwierającym świat pisma. Słowo – klucz, za pomocą którego dziecko może w sposób dla siebie najłatwiejszy i najbardziej naturalny odkryć strukturę pisma czyli relację między wyrazem napisanym a słowem mówionym i relację brzmieniową między literą a fonemem.

Etapy wprowadzenia metody:
1. Inicjacja- inaczej wtajemniczenie, w tym przypadku chodzi o wprowadzenie dziecka w krąg ludzi posługujących się słowem pisanym. Inicjacja jest gestem symbolizacji. Dziecko  wie że może być wyrażone za pomocą liter – może być napisany i przeczytany. Doświadcza siebie w dwóch formach: rzeczywistej i symbolicznej.

W akcie inicjacji dziecko otrzymuje ogromny ładunek wzruszeń i wiedzy. Każde dziecko otrzymuje swoje własne słowo, specyficzną kombinację liter, tę właśnie która oznacza małą istotę o szczególnym imieniu .Od początku dziecko wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie izolowanych liter.

Nauczyciel sadza obok siebie dziecko i po krótkiej rozmowie mówi; pokażę ci teraz jak pisze się twoje imię np. Agnieszka. Kartka powinna być poliniowana, aby dziecko mogło zaobserwować, że każda litera ma swoją pozycję w stosunku do czterolinii (najlepiej formatu A5), linie zaznaczone ołówkiem, litery napisane powinny być bardzo wyraźnie grubym flamastrem.

Popatrz, oto jest litera A, pierwsza litera Agnieszki, oto jest g, następna litera... Oto i cała Agnieszka. Jeśli ktoś zobaczy tę kartkę będzie wiedział, że w naszej grupie jest dziewczynka, która nazywa się Agnieszka.

Kartka z napisanym imieniem ma bardzo duże znaczenie dla dziecka: dodaje mu siły i pewności siebie, czasem ratuje przed uczuciem osamotnienia.

2. Propozycje ćwiczeń z wizytówkami:
Sprawdzanie obecności – codziennie rano dzieci ustawiają się przy ścianie z zawieszonymi wizytówkami dla sprawdzenie obecności
Rozsypanka – trzeba znaleść  swoją wizytówkę wśród innych rozsypanych na dywanie
Zabawa w kole – rozdajemy wizytówki „na chybił trafił” jedno dziecko pozostaje bez kartki i szuka swojego imienia. Zabiera kartkę ze swoim imieniem koledze, który teraz musi znaleść swoją i tak do końca
Krzesełka – wizytówki umocowane na poręczach krzeseł, zadaniem dzieci jest odszukanie swojego krzesełka i postawienie go przy właściwym stoliku
Pociąg – ustawiamy krzesełka jedno za drugim, tworząc pociąg w którym każdy ma swoje imiennie oznaczone miejsce.

3. Ćwiczenia analityczno- syntetyczne.
Na ścianie umieszczamy taśmę o długości ok. 2 m, z całym alfabetem, z uwzględnieniem liter pisanych jak i drukowanych. Następnie rozpoczynamy
ćwiczenia analizy i syntezy:
Szukanie w alfabecie swoich imion
Składanie imienia – dziecko otrzymuje kopertę z literami, zadaniem dziecka jest złożenie swojego imienia, najpierw według wzoru na kopercie, później samodzielnie (z pamięci)
Prezentacja alfabetu i gra w loteryjkę – poznamy teraz wszystkie litery alfabetu, przedstawię je wam kolejno a wy sprawdzicie, czy macie je w swoim imieniu. To jest litera a , jest A wielka i a mała. Wielka wygląda jak drabina ma dwie nogi i kładkę, która je łączy. Mała a jest okrągła składa się z kółka i laseczki. Powiedzcie aaaaa...Kto ją ma w swoim imieniu podniesie rękę, dzieci które mają A na początku zostaną królowymi, kto ma dwie litery a... itp.
  
Prezentacja liter ma być dla dzieci grą w loteryjkę, a nie nauką w dosłownym sensie. Umysł dziecka przyswoi sobie w tym momencie to, co je najbardziej zainteresuje. Litery prezentujemy  tylko jeden raz, ale gra w loteryjkę wchodzi do stałego repertuaru zabaw.

Prezentacja alfabetu odbywa się zgodnie z zainteresowaniami dzieci. W czasie jednej sesji prezentujemy nie mniej niż 3-4 litery. Aby dać szansę wygranej każdemu dziecku pokazujemy litery w różnej kolejności, biorąc za podstawę jakąś nazwę pospolitą. Dzieci chętnie podpowiedzą słowo. Codziennie ktoś inny wygrywa loteryjkę.

Targ liter – zaczynamy od stwierdzenie, że znikomą liczbę słów możemy napisać przy użyciu tylko własnych liter, konieczne jest zatem zdobywanie liter. Każdy wchodzi do gry ze swoim kapitałem, tzn. z literami swojego imienia, które otrzymał w kopercie. Pierwszą wersją zdobycia dodatkowych liter jest przedstawienie innej wersji swojego imienia np. Piotr – Piotruś

Nauczyciel może opracować różne sposoby zdobywania dodatkowych liter, tak aby dziecko miało możliwość poznania stopniowo całego alfabetu. Zależy to od jego pomysłowości i inwencji twórczej.
   
Do zajęć prowadzonych tą metodą trzeba się starannie przygotować zarówno pod kątem metodycznym jak i merytorycznym. Wymaga to od nas nauczycieli dużo więcej czasu i wysiłku. Zachęcam jednak do poszukiwania coraz  nowszych, doskonalszych metod wprowadzenia dziecka w świat liter.

Opracowanie: Mariola Górka

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi