Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Publiczne Przedszkole w Złoczewie

Złoczew

Dyrekcja wraz z personelem w godzinach pracy załatwia prywa...

Ocena: 1.7/5

więcej

Żłobek BAMBINO

Warszawa

To był jedyny żłobek w okolicy, który spełnił moje ocz...

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

Kraków

Superanckie przedszkole! Dużo zajęć, dużo wyjść, dużo...

Ocena: 4.8/5

więcej
Wszystkich ocen: 2749 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.8/5

więcej

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Porady specjalisty

Awans zawodowy nauczyciela

Witam. Mam czteroletni staż pracy w przedszkolu niepublicznym jako nauczyciel. Posiadam tytuł magistra pedagogiki społecznej i terapii pedagogicznej. Czy w...

~ margowięcej

Moja córka nie chce jeść w przedszkolu.

Moja 3-letnia córka nie chce jeść w przedszkolu. Tzn wczesniej jadła bardzo dobrze, nawet babki w przedszkolu chwaliły itp. Dopóki nie...

~ Joannawięcej

Tytuł licentata wystarczy do awandu zawodowego?

Witam, Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego nauczyciela wychowania przedszkolnego. Czy licencjat jest wystarczającym wykształceniem aby zdobyć awans...

~ Magdawięcej

Alternatywna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Aby dobrze realizować proces dydaktyczno-wychowawczy powinniśmy poszukiwać nowych metod nauczania, metod których celem będzie aktywizowanie dzieci. Z doświadczeń własnych wiem, że metody alternatywne są bardzo przydatne dla nauczyciela oraz łatwo akceptowane przez dzieci.


Według mnie nie można pracować wyłącznie tymi metodami. Mogą one stanowić dodatek do warsztatu pracy nauczyciela, uatrakcyjnić proces nauczania. Chciałabym przedstawić jedną z alternatywnych metod nauki czytania, której autorką jest Irena Majchrzak. Metoda ta może być wykorzystana w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
  
Imię dziecka jest słowem otwierającym świat pisma. Słowo – klucz, za pomocą którego dziecko może w sposób dla siebie najłatwiejszy i najbardziej naturalny odkryć strukturę pisma czyli relację między wyrazem napisanym a słowem mówionym i relację brzmieniową między literą a fonemem.

Etapy wprowadzenia metody:
1. Inicjacja- inaczej wtajemniczenie, w tym przypadku chodzi o wprowadzenie dziecka w krąg ludzi posługujących się słowem pisanym. Inicjacja jest gestem symbolizacji. Dziecko  wie że może być wyrażone za pomocą liter – może być napisany i przeczytany. Doświadcza siebie w dwóch formach: rzeczywistej i symbolicznej.

W akcie inicjacji dziecko otrzymuje ogromny ładunek wzruszeń i wiedzy. Każde dziecko otrzymuje swoje własne słowo, specyficzną kombinację liter, tę właśnie która oznacza małą istotę o szczególnym imieniu .Od początku dziecko wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie izolowanych liter.

Nauczyciel sadza obok siebie dziecko i po krótkiej rozmowie mówi; pokażę ci teraz jak pisze się twoje imię np. Agnieszka. Kartka powinna być poliniowana, aby dziecko mogło zaobserwować, że każda litera ma swoją pozycję w stosunku do czterolinii (najlepiej formatu A5), linie zaznaczone ołówkiem, litery napisane powinny być bardzo wyraźnie grubym flamastrem.

Popatrz, oto jest litera A, pierwsza litera Agnieszki, oto jest g, następna litera... Oto i cała Agnieszka. Jeśli ktoś zobaczy tę kartkę będzie wiedział, że w naszej grupie jest dziewczynka, która nazywa się Agnieszka.

Kartka z napisanym imieniem ma bardzo duże znaczenie dla dziecka: dodaje mu siły i pewności siebie, czasem ratuje przed uczuciem osamotnienia.

2. Propozycje ćwiczeń z wizytówkami:
Sprawdzanie obecności – codziennie rano dzieci ustawiają się przy ścianie z zawieszonymi wizytówkami dla sprawdzenie obecności
Rozsypanka – trzeba znaleść  swoją wizytówkę wśród innych rozsypanych na dywanie
Zabawa w kole – rozdajemy wizytówki „na chybił trafił” jedno dziecko pozostaje bez kartki i szuka swojego imienia. Zabiera kartkę ze swoim imieniem koledze, który teraz musi znaleść swoją i tak do końca
Krzesełka – wizytówki umocowane na poręczach krzeseł, zadaniem dzieci jest odszukanie swojego krzesełka i postawienie go przy właściwym stoliku
Pociąg – ustawiamy krzesełka jedno za drugim, tworząc pociąg w którym każdy ma swoje imiennie oznaczone miejsce.

3. Ćwiczenia analityczno- syntetyczne.
Na ścianie umieszczamy taśmę o długości ok. 2 m, z całym alfabetem, z uwzględnieniem liter pisanych jak i drukowanych. Następnie rozpoczynamy
ćwiczenia analizy i syntezy:
Szukanie w alfabecie swoich imion
Składanie imienia – dziecko otrzymuje kopertę z literami, zadaniem dziecka jest złożenie swojego imienia, najpierw według wzoru na kopercie, później samodzielnie (z pamięci)
Prezentacja alfabetu i gra w loteryjkę – poznamy teraz wszystkie litery alfabetu, przedstawię je wam kolejno a wy sprawdzicie, czy macie je w swoim imieniu. To jest litera a , jest A wielka i a mała. Wielka wygląda jak drabina ma dwie nogi i kładkę, która je łączy. Mała a jest okrągła składa się z kółka i laseczki. Powiedzcie aaaaa...Kto ją ma w swoim imieniu podniesie rękę, dzieci które mają A na początku zostaną królowymi, kto ma dwie litery a... itp.
  
Prezentacja liter ma być dla dzieci grą w loteryjkę, a nie nauką w dosłownym sensie. Umysł dziecka przyswoi sobie w tym momencie to, co je najbardziej zainteresuje. Litery prezentujemy  tylko jeden raz, ale gra w loteryjkę wchodzi do stałego repertuaru zabaw.

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie