Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Dzień Mamy i Taty

Zobacz 31 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (59 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 959 scenariuszy

Porady specjalisty

Awans zawodowy nauczyciela

Witam. Mam czteroletni staż pracy w przedszkolu niepublicznym jako nauczyciel. Posiadam tytuł magistra pedagogiki społecznej i terapii pedagogicznej. Czy w...

~ margowięcej

Moja córka nie chce jeść w przedszkolu.

Moja 3-letnia córka nie chce jeść w przedszkolu. Tzn wczesniej jadła bardzo dobrze, nawet babki w przedszkolu chwaliły itp. Dopóki nie...

~ Joannawięcej

Tytuł licentata wystarczy do awandu zawodowego?

Witam, Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego nauczyciela wychowania przedszkolnego. Czy licencjat jest wystarczającym wykształceniem aby zdobyć awans...

~ Magdawięcej

Andrzejkowe wróżby - spotkanie andrzejkowe w grupie sześciolatków

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 |

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców - spotkanie andrzejkowe w grupie sześciolatków.


Cele ogólne:

  • poznanie ludowych zwyczajów i obrzędów związanych ze świętem andrzejkowym;
  • uwrażliwienie na piękno tradycji i jej podtrzymywanie;
  • integracja najbliższego otoczenia dziecka (przedszkole i rodzina);
  • pogłębianie wartości społecznych i pielęgnowanie uczuć intelektualnych, estetycznych, społecznych w kontaktach z rodzicami.

Cele operacyjne (dziecko):

  • zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe;
  • umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rodzicami;
  • potrafi współpracować w grupie;
  • umie odczuwać radość z własnej twórczości.

Środki dydaktyczne:

  • Świeczki, złote i srebrne klucze, nietoperze pozawieszane przy lampach, cienie wróżek i kota, zamek z papieru, kadzidełka, napis na drzwiach umieszczony po obu stronach, 3 kolorowe pudełka, serduszka dla każdego dziecka, kapelusz, karteczki z zawodami, piosenka „Labado”, kolorowe kartki, kostka do gry, kartki dla każdego ze wzorami ułożonymi z zapałek, gazety, miska z wodą, wosk, szkatułka z kluczem, flamastry, kartony, listy od czarodziejki.

Przebieg:

Wstęp
Sala przygotowana na przybycie gości; w sali panuje półmrok, w niedostępnych a zarazem bezpiecznych miejscach ustawione są zapalone świece, sala przystrojona jest w złote, srebrne i czarne  wiszące klucze, nietoperze, papierowy zamek, na stołach palą się kadzidełka.

Na drzwiach wejściowych wisi napis:

Zanim wejdziesz na spotkanie,
Powiedz coś na powitanie.


Oraz:

W naszym zamku
Pełnym czarów
Dziś otrzymasz morze darów
Zajrzyj, powróż sobie z nami
Przedszkolnymi czarodziejami.


Powitanie wszystkich zgromadzonych w sali: rodziców i dzieci. N. zaprasza rodziców i dzieci do ustawienia się w kole. Wszyscy witamy się słowami piosenki:

Wszyscy są, witam Was, zaczynamy już czas.
Jestem Ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy.

Rodzice siadają przy stolikach, N. z dziećmi siada na dywanie. Wyjaśnienie przyczyny dla której się spotkaliśmy – opowiadanie nauczycielki:

„Są różne sposoby, żeby się dowiedzieć, co nas czeka w przyszłości. Można pójść do wróżki, która ma czarnego kota i szklaną kulę. Można zapytać Cyganki, która wróży z kart i ręki. Można też wróżyć sobie samemu, ale trzeba to robić w czasie niezwykłym. Do dzisiaj przetrwała jedynie tradycja andrzejkowa, będąca zabawą połączoną ze wspólnymi wróżbami dziewcząt i chłopców. Obecnie andrzejki są wesołym spotkaniem towarzyskim dostarczającym wielu przeżyć i emocji. Zapraszam więc i Was na wspólną zabawę andrzejkową.”

Zaproszenie wszystkich zebranych do czynnego udziału w zajęciach. N. wskazuje zwraca uwagę dzieci na listy przyniesione przez nietoperze, których adresatem jest czarodziejka. N. zdejmuje pierwszy list od czarodziejki i odczytuje go dzieciom:

Kochane Dzieci z grupy sześciolatków!!!
Witam Was bardzo serdecznie. Przepraszam, że nie mogę dzisiaj wróżyć razem z Wami, ale niestety zachorowałam. Jak wiecie panuje teraz grypa żołądkowa, która dopadła i mnie. Cały czas więc siedzę w domu na Łysej Górze. Ale nie martwcie się przygotowałam dla Was kilka wróżb, które przynieśli moi pomocnicy – małe nietoperze. Mam nadzieję, że spodobają się Wam. Życzę wesołej zabawy i oczywiście pozdrowienia dla Waszych dzisiejszych gości. Cieszę się, że też chcecie powróżyć razem z nami. W kopercie nr 2 zawarta jest wasza pierwsza wróżba. Pozdrawiam i pilnie Was obserwuję - Czarodziejka z Łysej Góry


Wróżba I
Jednak, aby sprawdzić czy wróżby się spełniają, musimy trochę sami  poczarować. Na środku sali stoi kolorowe pudełko. Każde dziecko otrzymuje serduszko i wypowiadając zaklęcie wrzuca je do otworu

Hokus – Pokus, mary – dary,
Niech się spełnią andrzejkowe czary.
Czary – mary, czary – mary,
Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie