Andrzejkowe wróżby - spotkanie andrzejkowe w grupie sześciolatków

Andrzejkowe wróżby - spotkanie andrzejkowe w grupie sześciolatków
Oceń
Drukuj

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców - spotkanie andrzejkowe w grupie sześciolatków.

Cele ogólne:

  • poznanie ludowych zwyczajów i obrzędów związanych ze świętem andrzejkowym;
  • uwrażliwienie na piękno tradycji i jej podtrzymywanie;
  • integracja najbliższego otoczenia dziecka (przedszkole i rodzina);
  • pogłębianie wartości społecznych i pielęgnowanie uczuć intelektualnych, estetycznych, społecznych w kontaktach z rodzicami.


Cele operacyjne (dziecko):

  • zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe;
  • umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rodzicami;
  • potrafi współpracować w grupie;
  • umie odczuwać radość z własnej twórczości.


Środki dydaktyczne:

  • Świeczki, złote i srebrne klucze, nietoperze pozawieszane przy lampach, cienie wróżek i kota, zamek z papieru, kadzidełka, napis na drzwiach umieszczony po obu stronach, 3 kolorowe pudełka, serduszka dla każdego dziecka, kapelusz, karteczki z zawodami, piosenka „Labado”, kolorowe kartki, kostka do gry, kartki dla każdego ze wzorami ułożonymi z zapałek, gazety, miska z wodą, wosk, szkatułka z kluczem, flamastry, kartony, listy od czarodziejki.


Przebieg:

Wstęp
Sala przygotowana na przybycie gości; w sali panuje półmrok, w niedostępnych a zarazem bezpiecznych miejscach ustawione są zapalone świece, sala przystrojona jest w złote, srebrne i czarne  wiszące klucze, nietoperze, papierowy zamek, na stołach palą się kadzidełka.

Na drzwiach wejściowych wisi napis:

Zanim wejdziesz na spotkanie,
Powiedz coś na powitanie.


Oraz:

W naszym zamku
Pełnym czarów
Dziś otrzymasz morze darów
Zajrzyj, powróż sobie z nami
Przedszkolnymi czarodziejami.


Powitanie wszystkich zgromadzonych w sali: rodziców i dzieci. N. zaprasza rodziców i dzieci do ustawienia się w kole. Wszyscy witamy się słowami piosenki:

Wszyscy są, witam Was, zaczynamy już czas.
Jestem Ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy.

Rodzice siadają przy stolikach, N. z dziećmi siada na dywanie. Wyjaśnienie przyczyny dla której się spotkaliśmy – opowiadanie nauczycielki:

„Są różne sposoby, żeby się dowiedzieć, co nas czeka w przyszłości. Można pójść do wróżki, która ma czarnego kota i szklaną kulę. Można zapytać Cyganki, która wróży z kart i ręki. Można też wróżyć sobie samemu, ale trzeba to robić w czasie niezwykłym. Do dzisiaj przetrwała jedynie tradycja andrzejkowa, będąca zabawą połączoną ze wspólnymi wróżbami dziewcząt i chłopców. Obecnie andrzejki są wesołym spotkaniem towarzyskim dostarczającym wielu przeżyć i emocji. Zapraszam więc i Was na wspólną zabawę andrzejkową.”

Zaproszenie wszystkich zebranych do czynnego udziału w zajęciach. N. wskazuje zwraca uwagę dzieci na listy przyniesione przez nietoperze, których adresatem jest czarodziejka. N. zdejmuje pierwszy list od czarodziejki i odczytuje go dzieciom:

Kochane Dzieci z grupy sześciolatków!!!
Witam Was bardzo serdecznie. Przepraszam, że nie mogę dzisiaj wróżyć razem z Wami, ale niestety zachorowałam. Jak wiecie panuje teraz grypa żołądkowa, która dopadła i mnie. Cały czas więc siedzę w domu na Łysej Górze. Ale nie martwcie się przygotowałam dla Was kilka wróżb, które przynieśli moi pomocnicy – małe nietoperze. Mam nadzieję, że spodobają się Wam. Życzę wesołej zabawy i oczywiście pozdrowienia dla Waszych dzisiejszych gości. Cieszę się, że też chcecie powróżyć razem z nami. W kopercie nr 2 zawarta jest wasza pierwsza wróżba. Pozdrawiam i pilnie Was obserwuję - Czarodziejka z Łysej Góry


Wróżba I
Jednak, aby sprawdzić czy wróżby się spełniają, musimy trochę sami  poczarować. Na środku sali stoi kolorowe pudełko. Każde dziecko otrzymuje serduszko i wypowiadając zaklęcie wrzuca je do otworu

Hokus – Pokus, mary – dary,
Niech się spełnią andrzejkowe czary.
Czary – mary, czary – mary,
Aby wróżby się spełniły złóżmy dary.

Rodzice zamiast serduszek wkładają do pudełka przyniesione ze sobą dary – ciasteczka, cukierki, owoce.

N. czyta list od czarodziejki.

Witam Was po raz drugi!!!
Oto pierwsza wróżba. Rozejrzyjcie się dookoła, na pewno zauważycie czarne pudełko, ale nie dotykajcie Go, bo wróżba się nie uda. Może go dotknąć tylko jedna osoba. Wybierzcie teraz wspólnie tą właśnie osobę spośród zaproszonych gości. Jeśli już wybraliście, to niech ta osoba podejdzie do pudełka i je weźmie. Dzięki tej wróżbie dowiecie się kim zostaniecie w przyszłości. W środku znajdują się karteczki na których są narysowane przedmioty, które służą ludziom w wykonywaniu określonych zawodów. Aby było Wam łatwiej odgadnąć poprosiłam wcześniej Panią Kasię by włożyła tam karteczki z waszej gry. Dzięki temu od razy odgadniecie kim w przyszłości będziecie. Powodzenia - Czarodziejka z Łysej Góry


Wróżba z kapelusza

Wybrany rodzic chodzi z pudełkiem, w którym są obrazki z napisem zawodu. Dzieci wybierają karteczki i odgadują kim będą w przyszłości.

Taniec „Labado”

Dzieci z rodzicami ustawieni w kole śpiewają znaną piosenkę i tańczą.
„Tańczymy Labado, labado, labado,
Tańczymy labado małego walczyka.
Tańczą go harcerze, harcerz, harcerz,
Tańczą go harcerze i małe zuchy też.”

N. odczepia kolejny list i czyta go dzieciom i zgromadzonym gościom.

Witam Was Sześciolatki!!!
Widzę, że świetnie się bawicie - oto kolejna wróżba. Wybierzcie spośród gości jedną osobę… Widzę, że jesteście już gotowi. Niech teraz Wasz wybraniec odnajdzie w Sali złote pudełko. Brawo! Nie spodziewałam się, że można znaleźć coś tak szybko! W środku pudełka znajdują się kolorowe karteczki. Każdy kolor oznacza co innego. Każda karteczka niesie ze sobą bądź to wróżbę na przyszłość, bądź jakąś przestrogę. A więc do losowania przedszkolaki i pamiętajcie, że Wróżka wie o Was wszystko! Pozdrawiam!


Wróżba „Losowanie kolorów”

Dzieci losują karteczki w sześciu kolorach. Następnie wstają ci, którzy wylosowali dany kolor, a N. czyta o jakich przestrogach na przyszłość dane kolory mówią.

Czerwony – jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo inaczej będziesz częstym gościem u dentysty.
Czarny - nie niszcz zabawek i zostawiaj po sobie zawsze porządek.
Zielony – bądź ostrożny w drodze do przedszkola. Patrz uważnie pod nogi i bacznie się rozglądaj na przejściu dla pieszych. Uważaj bo wkrótce możesz wdepnąć w coś brzydko pachnącego.
Niebieski – pilnuj swoich rzeczy bo wkrótce możesz coś zgubić. Nie bądź taki roztargniony.
Biały – pijesz za mało mleka, bez niego twoje zęby i kości są coraz słabsze. Jedz więcej nabiału a nie tylko cukierki i chrupki.
Żółty – bardziej dbaj o swoje zdrowie. Cieplej się ubieraj. Pamiętaj szczególnie teraz żeby zabierać ze sobą na spacer czapkę, szalik i rękawiczki.. Nie pij zimnych napojów gdy jesteś spocony.

N. odczytuje kolejne instrukcje przekazane przez czarodziejkę.

Witam Was kochani!!!
Jejku, a teraz czeka na Was jedna z moich ulubionych wróżb – wróżenie z butów. Proszę wybierzcie dwoje gości,  jeśli już są wybrani  to teraz zadanie dla Was kochane dzieci – od razu dowiemy się kto wie która to lewa strona. Zdejmujemy lewe ciapy. Jedna z osób przez Was wybranych zbiera buty od dziewczynek a druga od chłopców. Buty należy ustawić w dwóch rzędach. Na hasło start podane przez Was dzieci zacznie się wyścig butów w kierunku drzwi. Czyj but pierwszy przekroczy próg temu na pewno spełnią się wszystkie dzisiejsze wróżby, a ponadto ma on szansę na szybki ożenek  albo zamążpójście. Kochani rodzice zaczynajcie oszczędzać na weselisko – mam nadzieję że znajdę się na liście gości. Wasza Czarodziejka


Wróżenie z butów – „Kto pierwszy na mecie”

Wszystkie dzieci zdejmują po jednym bucie i ustawiają je w dwóch rzędach – chłopcy i dziewczynki. Nad zabawą czuwa dwoje rodziców –  mama i tata. Po kolei przenoszą ostatni but na pierwsze miejsce itd. Czyj but pierwszy wyjdzie za próg ten pierwszy w przyszłości wyjdzie za mąż (dziewczynki), lub się ożeni (chłopcy). Bądź kogo but pierwszy przekroczy próg tego życzenie najszybciej się spełni.

Zabawa ruchowa „Głowa – ramiona- kolana- pięty”

Wszyscy ustawiają się w jednym rzędzie. Nad zabawą czuwa Wróżka. Kto się pomyli odpada z zabawy. Wygrany w przyszłości zostanie cyrkowym człowiekiem gumą.

N. czyta kolejne instrukcje:
Ahoj przedszkolaki!

Kochani a teraz wróżba dla tych, którzy lubią  Świętego Mikołaja. Kto czeka na prezent? Wszyscy! Ja też mam nadzieję, że coś dostanę, byłam grzeczna cały rok a Wy czy byliście grzeczni? I w przedszkolu na zajęciach też? I nikt nie marudził, że nie chce już pisać? I wszyscy jedli surówki ? Jeśli tak to posłuchajcie : pani Kasia zdradziła mi, że znacie już 6 cyfr czy to prawda? Jeśli tak to powiedzcie jakie? Bardzo dobrze! Niech teraz Pani Kasia rozłoży na dywanie karteczki. Od wewnętrznej strony znajdują się na nich cyfry a każda z nich powie Wam ile a może i jakie prezenty przygotował dla Was w tym roku Święty Mikołaj. Czarodziejka z Łysej Góry

Wróżba „Losowanie liczb”.
W tej zabawie udział biorą Ci, którzy chcą się dowiedzieć ile prezentów i jakie przyniesie im w tym roku Święty Mikołaj.
Każde dziecko losuje cyfrę, a N. odczytuje znaczenie liczb.

1 – kto ma liczbę 1, dostanie prezentów 7;
2 – kto ma liczbę 2, dostanie pluszowego lwa;
3 – kto ma liczbę 3, dostanie 3 planszowe gry;
4 – kto ma liczbę 4, dostanie 2 mini komputery;
5 – kto ma liczbę 5, dostanie album do zdjęć;
6 – kto ma liczbę 6, dostanie coś co można zjeść.

Zabawa ruchowa „Taniec na gazecie”
Wszyscy dobierają się w pary, każda z par zajmuje miejsce na gazecie. Każdy tańczy w rytm muzyki , gdy muzyka cichnie składamy gazetę na pół. Wygrywa ten kto nie wyjdzie stopą poza gazetę.

Wróżba „Lanie wosku”

Nauczycielka wychodzi na środek sali aby odczytać list od wróżki:

Kochane Dzieci!
A teraz moja najukochańsza wróżba, jakże żałuję, że nie może mnie być z Wami!! Za chwilę bowiem odbędzie się lanie wosku. W szkatułce, która leży przed Wami znajduje się klucz, który ma magiczną moc i przez który będziecie lać wosk do wody. Klucz ten można wyciągnąć dopiero po zaklęciu, które należy powiedzieć głośno i razem aż trzy razy!! Zaklęcie to brzmi: Czary – mary, czary – mary, czarne koty chcę zobaczyć klucz ten złoty! A ja Was pozdrawiam i do zobaczenia za rok! Wróżka Czarodziejka


Nauczycielka wyciąga klucz, przez który dzieci będą lać wosk. Przed każdym laniem należy wypowiedzieć zdanie:

„Andrzeju, Andrzeju daj nam znać co się z nami będzie dziać”

Zanim dzieci zaczną lać wosk razem z rodzicami i nauczycielem mówią wiersz:

„Świeca marszczy złoty nos,
z każdej strony kapie wosk,
Cienie tu i cienie tam,
Pewnie przyszły wróżyć nam.
Już się pchają na firanki,
Cienie czarne wycinanki.
Czarny król przed bramą staje,
Piękną różę nam podaje.
Kto ją weźmie – Ja czy Ty?
Komu z nas się spełnią sny?”

Teraz dzieci przy pomocy rodziców leją wosk przez czarodziejski klucz i odczytują z cienia na ekranie swoją przyszłość.

Mój nastrój

Na zakończenie dzieci rodzice dzielą się z innymi swoimi wrażeniami. Rysują flamastrami swój nastrój w jakim znajdują się po zakończeniu zabawy.
rozpromienione słoneczko, słonko z chmurką, chmurkę z deszczykiem

Wspólny pląs na pożegnanie

Zabawa skończona
i chce nam się jeść
Jesteśmy zmęczeni
Adieu, bye - bye, cześć!

Przygotowała:
Katarzyna Kutyła
Nauczycielka w Miejskim Przedszkolu nr 1 w Dęblinie

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi