Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Elfik Niepubliczne Przedszkole

Lublin

Bardzo fajne przedszkole! Duże, przestronne sale. Dyrekcja ...

Ocena: 4.5/5

więcej

Integracyjny Żłobek „Promyk Słońca”

Wrocław

Witam,
Mam zupełnie inne doświadczenia od mojej prz...

Ocena: 3.8/5

więcej

Prywatne Przedszkole Playschool

Łódź

W tej placówce moje dziecko naturalnie i szybko przyswaja j...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2387 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Cele i zadania edukacji zdrowotnej

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych wyborów dziecka oraz jego stosunku do środowiska, wobec którego będzie w przyszłości podejmować decyzje. Dobry stan zdrowia warunkuje dobre samopoczucie, większą odporność organizmu oraz umożliwia systematyczne uczęszczanie do przedszkola, a także ułatwia zabawę i naukę. Edukacja zdrowotna powinna opierać się na potrzebach zdrowotnych wychowanka, podlegających charakterystycznym przemianom w wyniku rozwoju dziecka. Jest to zamierzony ciąg planowanych działań wychowawczych, które uwzględniają intensywność rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz uwarunkowania środowiskowe. W dłuższej perspektywie czasowej powinny one doprowadzić u dzieci do wzbogacenia wiedzy z dziedziny zdrowia i kształtowania się u nich postawy „prozdrowotnej” oraz umożliwić nabycie określonych umiejętności, a także przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.
 
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i z jego możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Cele edukacji zdrowotnej (cele nadrzędne – bezpośrednie i cele operacyjne – zadania) są  formułowane w rozmaity sposób, w zależności od przyjętej definicji i koncepcji.

Propozycja programu Edukacja zdrowotna, opiera się na czterech filarach edukacji

  • uczyć się, aby wiedzieć
  • uczyć się, by móc oddziaływać na swoje środowisko
  • uczyć się, aby żyć wspólnie
  • uczyć się, aby być

realizowanych w warunkach zdrowia, bezpieczeństwa i radosnego dzieciństwa. Rozpatrywana z punktu widzenia osoby edukowanej uwzględnia
    d z i e c k o,  r o d z i c a    i   n a u c z y c i e l a
Podmiotem procesu edukacji jest dziecko jako jednostka, określana mianem „JA”. Każde dziecko bowiem ma odmienne tempo i rytm rozwoju. Każde dziecko jest indywidualnością.

CELE UKIERUNKOWANE NA DZIECKO wyznaczają następujące zadania polegające na:

  • nabywaniu i bogaceniu wiedzy (informacji)
  • kształtowaniu czynnych postaw (wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych)
  • kształtowaniu umiejętności (określonych mianem życiowych)
  • doskonaleniu zdrowia własnego (predyspozycje i możliwości).

CELE UKIERUNKOWANE DLA RODZICÓW (lub innych osób sprawujących  opiekę nad dzieckiem):

  • wspomaganie (współdziałanie z nauczycielem) w tworzeniu  środowiska wspierającego edukację zdrowotną,
  • prezentowanie wspólnie z nauczycielem pozytywnych wzorców zachowań
  • propagowanie postawy „prozdrowotnej” we współdziałaniu z nauczycielem.

CELE SFORMUŁOWANE DLA NAUCZYCIELA:

  • podniesienie jakości (ewaluacja) działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci przez osoby sprawujące nad nimi opiekę
  • pomoc dzieciom w kształtowaniu zachowań i postaw „prozdrowotnych”
  • wzmocnienie u dzieci wiary we własne możliwości
  • przekazanie wzorców „zdrowego życia”
  • opanowywanie nowych metod pracy z dziećmi
  • doskonalenie umiejętności wychowawczych.

Celem bezpośrednim programu jest zdobycie zdolności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego i innych ludzi.
Cel ten może być osiągnięty przez:
a) ukazanie dziecku wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponuje
b) zapoznanie ze sposobami zachowania i umacniania, a także poprawy zdrowia
c) przekazanie i utrwalenie zasad zdrowego stylu życia
d) informowanie o różnych rodzajach zagrożeń zdrowia ludzkiego, możliwościach ich minimalizowania i eliminowania
e) rozwijanie zdolności do samokontroli, samoobserwacji i samopielęgnacji zdrowia oraz do wspierania innych ludzi w tych zachowaniach
f) kształcenie umiejętności różnorodnego rozwiązywania własnych problemów zdrowotnych oraz problemów zdrowotnych innych ludzi
g) wyrabianie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie wraz z umiejętnością przewidywania skutków własnych zachowań dla zdrowia swojego i innych ludzi.
Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie