Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

"Parowozik Malucha"

Pruszków

Wszystko jest godne polecenia w Parowoziku Malucha. Przyjaz...

Ocena: 5/5

więcej

Niepubliczne Przedszkole Językowo-Muzyczne "Promyk"

Warszawa

opinie i uwagi rodziców nie są brane pod uwagę, dyskusję...

Ocena: 3.8/5

więcej

Niepubliczne Przedszkole przy parku

Reda

Zarówno ja jak i moja córeczka jesteśmy zadowolone z wybo...

Ocena: 4.2/5

więcej
Wszystkich ocen: 2660 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.8/5

więcej

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Porady specjalisty

Moja córka nie chce jeść w przedszkolu.

Moja 3-letnia córka nie chce jeść w przedszkolu. Tzn wczesniej jadła bardzo dobrze, nawet babki w przedszkolu chwaliły itp. Dopóki nie...

~ Joannawięcej

Tytuł licentata wystarczy do awandu zawodowego?

Witam, Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego nauczyciela wychowania przedszkolnego. Czy licencjat jest wystarczającym wykształceniem aby zdobyć awans...

~ Magdawięcej

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Cele i zadania edukacji zdrowotnej

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych wyborów dziecka oraz jego stosunku do środowiska, wobec którego będzie w przyszłości podejmować decyzje. Dobry stan zdrowia warunkuje dobre samopoczucie, większą odporność organizmu oraz umożliwia systematyczne uczęszczanie do przedszkola, a także ułatwia zabawę i naukę. Edukacja zdrowotna powinna opierać się na potrzebach zdrowotnych wychowanka, podlegających charakterystycznym przemianom w wyniku rozwoju dziecka. Jest to zamierzony ciąg planowanych działań wychowawczych, które uwzględniają intensywność rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz uwarunkowania środowiskowe. W dłuższej perspektywie czasowej powinny one doprowadzić u dzieci do wzbogacenia wiedzy z dziedziny zdrowia i kształtowania się u nich postawy „prozdrowotnej” oraz umożliwić nabycie określonych umiejętności, a także przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.
 
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i z jego możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Cele edukacji zdrowotnej (cele nadrzędne – bezpośrednie i cele operacyjne – zadania) są  formułowane w rozmaity sposób, w zależności od przyjętej definicji i koncepcji.

Propozycja programu Edukacja zdrowotna, opiera się na czterech filarach edukacji

  • uczyć się, aby wiedzieć
  • uczyć się, by móc oddziaływać na swoje środowisko
  • uczyć się, aby żyć wspólnie
  • uczyć się, aby być

realizowanych w warunkach zdrowia, bezpieczeństwa i radosnego dzieciństwa. Rozpatrywana z punktu widzenia osoby edukowanej uwzględnia
    d z i e c k o,  r o d z i c a    i   n a u c z y c i e l a
Podmiotem procesu edukacji jest dziecko jako jednostka, określana mianem „JA”. Każde dziecko bowiem ma odmienne tempo i rytm rozwoju. Każde dziecko jest indywidualnością.

CELE UKIERUNKOWANE NA DZIECKO wyznaczają następujące zadania polegające na:

  • nabywaniu i bogaceniu wiedzy (informacji)
  • kształtowaniu czynnych postaw (wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych)
  • kształtowaniu umiejętności (określonych mianem życiowych)
  • doskonaleniu zdrowia własnego (predyspozycje i możliwości).

CELE UKIERUNKOWANE DLA RODZICÓW (lub innych osób sprawujących  opiekę nad dzieckiem):

  • wspomaganie (współdziałanie z nauczycielem) w tworzeniu  środowiska wspierającego edukację zdrowotną,
  • prezentowanie wspólnie z nauczycielem pozytywnych wzorców zachowań
  • propagowanie postawy „prozdrowotnej” we współdziałaniu z nauczycielem.

CELE SFORMUŁOWANE DLA NAUCZYCIELA:

  • podniesienie jakości (ewaluacja) działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci przez osoby sprawujące nad nimi opiekę
  • pomoc dzieciom w kształtowaniu zachowań i postaw „prozdrowotnych”
  • wzmocnienie u dzieci wiary we własne możliwości
  • przekazanie wzorców „zdrowego życia”
  • opanowywanie nowych metod pracy z dziećmi
  • doskonalenie umiejętności wychowawczych.

Celem bezpośrednim programu jest zdobycie zdolności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego i innych ludzi.
Cel ten może być osiągnięty przez:
a) ukazanie dziecku wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponuje
b) zapoznanie ze sposobami zachowania i umacniania, a także poprawy zdrowia
c) przekazanie i utrwalenie zasad zdrowego stylu życia
d) informowanie o różnych rodzajach zagrożeń zdrowia ludzkiego, możliwościach ich minimalizowania i eliminowania
e) rozwijanie zdolności do samokontroli, samoobserwacji i samopielęgnacji zdrowia oraz do wspierania innych ludzi w tych zachowaniach
f) kształcenie umiejętności różnorodnego rozwiązywania własnych problemów zdrowotnych oraz problemów zdrowotnych innych ludzi
g) wyrabianie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie wraz z umiejętnością przewidywania skutków własnych zachowań dla zdrowia swojego i innych ludzi.
Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie