Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Bezpieczeństwo na drodze

Zobacz 16 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (36 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (72 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (56 scenariuszy)

Inne (462 scenariusze)

Zobacz 941 scenariuszy

Porady specjalisty

Brak pewności siebie u przedszkolaka

Od nowego roku szkolnego mój synek zacznie naukę w przedszkolu. Do tej pory cały czas przebywał w domu, więc nie zauważałam żadnych problemów,...

~ Gosiawięcej

Tytuł zawodowy po licencjacie

Witam, czy po licencjacie pedagogika przedszkola z edukacją początkową można normalnie starać się o awanse zawodowe - do nauczyciela dyplomowanego?

~ Paulinawięcej

Rejonizacja przedszkola

Mam dziecko 4 letnie, które chciałam zapisać do przedszkola. Dowiedziałam się właśnie, że w przypadku naboru do przedszkoli na rok szkolny 2014/2015...

~ Magda. Mwięcej

Co mamy z węgla? - scenariusz zajęć

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Zapoznanie z właściwościami fizycznymi węgla kamiennego, wykorzystanie minerału w życiu codziennym na podstawie opowiadania nauczyciela, ćwiczenia w liczeniu wagoników z węglem drzewnym.


Cele ogólne:

  • Zapoznanie wykorzystania węgla w życiu codziennym,
  • Zapoznanie dzieci z właściwościami węgla kamiennego,
  • Kształcenie koordynacji słuchowo – ruchowej,
  • Usprawnianie małej i dużej motoryki,
  • Doskonalenie umiejętności liczenia.

Cele operacyjne (dziecko):

  • Uważnie słucha opowiadania nauczyciela,
  • Aktywnie uczestniczy w badaniu właściwości węgla,
  • Umie współdziałać w zespole,
  • Rozwija sprawność ruchową,
  • Wykonuje pracę plastyczną,
  • Liczy wagoniki z węglem.

Metody:

  • czynne – zadań stawianych do wykonania
  • percepcyjne – obserwacji i pokazu
  • słowne – objaśnienia i instrukcje

Formy:

  • praca indywidualna i praca z całą grupą

Pomoce:

  • bryłki węgla kamiennego, węgiel drzewny do rysowania, naczynie z wodą, rysunki przedstawiające naftalinę i butlę z gazem, tubka z farbą plakatową, aspiryna.

Przebieg zajęć

1. Marsz w kole przy akompaniamencie tamburyna.

2. Zabawa powitalna z pedagogiki zabawy pt.: „Witam wszystkich, którzy lubią…”
Odkrywać nowe tajemnice,
Rebusy i zagadki,
Lubią się bawić.

3. Słuchanie opowiadania nauczyciela poszerzającego wiadomości dzieci o wykorzystaniu węgla na podstawie wiersza „Węglowa rodzinka” M.Terlikowskiej. Wykorzystanie pacynki chłopczyka Krzysia (pomysł własny). Rozmowy na temat produktów pochodzących z węgla.

4. Zabawa ruchowa, pt.: „W kopalni”:
idziemy do kopalni – dzieci maszerują w różnych kierunkach w rytm bębenka,
przebieramy się – dzieci naśladują rozbieranie się i ubieranie,
winda – dzieci przechodzą z pozycji obunóż (ręce w przód) do przysiadu,
tunel – połowa dzieci robi tunel łapiąc się za ręce, druga połowa dzieci pod nim przechodzi,
kruszenie węgla – dzieci stojąc w pozycji rozkrocznej wykonują zamaszyste skłony w przód – naśladują rozbijanie młotem węgla,
omiń węgielek – nauczycielka rozkłada klocki po Sali, a dzieci skaczą obunóż omijając przeszkody,
zbieramy węgielki – nauczycielka stawia kosz, a dzieci stojąc w pewnej odległości starają się rzucić i trafić do kosza lewą i prawą ręką mówiąc jakiego koloru jest wrzucany klocek.

5. „Czarny węgiel” – zabawa badawcza (omówienie właściwości fizycznych     węgla kamiennego). Dzieci oglądają grudki węgla kamiennego, dotykają je, wrzucają do naczynia z wodą, określają właściwości węgla: czarny, twardy, brudzi, w wodzie nie znika – nie rozpuszcza się.

6. Nauczyciel zadaje zagadkę:
Jak nazwiecie takie miejsce wszystkim znane doskonale,
w którym węgla jest najwięcej, ale pieców nie ma wcale.

7. Zabawa dydaktyczna „Tak czy nie”:
Górnik ma bardzo trudną i niebezpieczną pracę (tak)
Górnik wydobywa czerwony węgiel (nie)
Każdy kawałek węgla jest okrągły jak piłeczka (nie)
Najwięcej węgla wydobywa się w Polsce na Śląsku (tak)
Węgiel można zamienić w ciepło, w światło i w lekarstwa (tak)
Galowy strój górnika składa się z czarnych spodni, czarnej marynarki i czerwonego kapelusza (nie)
Górnicy podczas pracy noszą na głowie kaski z latarką (tak).
Jak dzieci odpowiadają „tak” to klaszczą w dłonie, jak odpowiadają „nie” to uderzają rękami o podłogę.

8. Praca plastyczna „Wagoniki z węglem”, poznanie i wykorzystanie do pracy węgla drzewnego.

9. Doskonalenie umiejętności liczenia wagoników powstałych podczas wykonanej pracy.

10. Podsumowanie zajęć. Dzieci siadają na dywanie a nauczycielka zadaje pytania:
Kto wydobywa węgiel?
Gdzie pracują górnicy?
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie