Szukaj scenariuszy

article-title

Ekologia

article-title

Przyroda

article-title

Święta Bożego Narodzenia

article-title

Zdrowie i zdrowe odżywianie

article-title

Inne

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Co robić, gdy dziecko naśladuje objawy chorób?

Mam małą klaustrofobię i bywa, że trudno mi złapać oddech, a co gorsza, jestem po operacji żołądka, mam inne problemy zdrowotne. Problem polega na tym, że...

~ Olga Marlo więcej

Wpływ grupy na dziecko w przedszkolu

Mój synek właśnie zaczął chodzić do przedszkola. Do tej pory uważałam, że dobrze go wychowałam – uczyłam dzielić się z innymi swoimi rzeczami...

więcej

Opieka nad dziećmi bez zakwaterowania

Tytuł jest tematem mego pytania. Od 3 lat jestem opiekunem dziennym dla dzieci do lat 3. Niestety bardzo nie odpowiadają mi warunki umowy zlecenia. Jest to...

~ opiekun dzienny więcej

Co mamy z węgla? - scenariusz zajęć

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Zapoznanie z właściwościami fizycznymi węgla kamiennego, wykorzystanie minerału w życiu codziennym na podstawie opowiadania nauczyciela, ćwiczenia w liczeniu wagoników z węglem drzewnym.


Cele ogólne:

  • Zapoznanie wykorzystania węgla w życiu codziennym,
  • Zapoznanie dzieci z właściwościami węgla kamiennego,
  • Kształcenie koordynacji słuchowo – ruchowej,
  • Usprawnianie małej i dużej motoryki,
  • Doskonalenie umiejętności liczenia.

Cele operacyjne (dziecko):

  • Uważnie słucha opowiadania nauczyciela,
  • Aktywnie uczestniczy w badaniu właściwości węgla,
  • Umie współdziałać w zespole,
  • Rozwija sprawność ruchową,
  • Wykonuje pracę plastyczną,
  • Liczy wagoniki z węglem.

Metody:

  • czynne – zadań stawianych do wykonania
  • percepcyjne – obserwacji i pokazu
  • słowne – objaśnienia i instrukcje

Formy:

  • praca indywidualna i praca z całą grupą

Pomoce:

  • bryłki węgla kamiennego, węgiel drzewny do rysowania, naczynie z wodą, rysunki przedstawiające naftalinę i butlę z gazem, tubka z farbą plakatową, aspiryna.

Przebieg zajęć

1. Marsz w kole przy akompaniamencie tamburyna.

2. Zabawa powitalna z pedagogiki zabawy pt.: „Witam wszystkich, którzy lubią…”
Odkrywać nowe tajemnice,
Rebusy i zagadki,
Lubią się bawić.

3. Słuchanie opowiadania nauczyciela poszerzającego wiadomości dzieci o wykorzystaniu węgla na podstawie wiersza „Węglowa rodzinka” M.Terlikowskiej. Wykorzystanie pacynki chłopczyka Krzysia (pomysł własny). Rozmowy na temat produktów pochodzących z węgla.

4. Zabawa ruchowa, pt.: „W kopalni”:
idziemy do kopalni – dzieci maszerują w różnych kierunkach w rytm bębenka,
przebieramy się – dzieci naśladują rozbieranie się i ubieranie,
winda – dzieci przechodzą z pozycji obunóż (ręce w przód) do przysiadu,
tunel – połowa dzieci robi tunel łapiąc się za ręce, druga połowa dzieci pod nim przechodzi,
kruszenie węgla – dzieci stojąc w pozycji rozkrocznej wykonują zamaszyste skłony w przód – naśladują rozbijanie młotem węgla,
omiń węgielek – nauczycielka rozkłada klocki po Sali, a dzieci skaczą obunóż omijając przeszkody,
zbieramy węgielki – nauczycielka stawia kosz, a dzieci stojąc w pewnej odległości starają się rzucić i trafić do kosza lewą i prawą ręką mówiąc jakiego koloru jest wrzucany klocek.

5. „Czarny węgiel” – zabawa badawcza (omówienie właściwości fizycznych     węgla kamiennego). Dzieci oglądają grudki węgla kamiennego, dotykają je, wrzucają do naczynia z wodą, określają właściwości węgla: czarny, twardy, brudzi, w wodzie nie znika – nie rozpuszcza się.

6. Nauczyciel zadaje zagadkę:
Jak nazwiecie takie miejsce wszystkim znane doskonale,
w którym węgla jest najwięcej, ale pieców nie ma wcale.

7. Zabawa dydaktyczna „Tak czy nie”:
Górnik ma bardzo trudną i niebezpieczną pracę (tak)
Górnik wydobywa czerwony węgiel (nie)
Każdy kawałek węgla jest okrągły jak piłeczka (nie)
Najwięcej węgla wydobywa się w Polsce na Śląsku (tak)
Węgiel można zamienić w ciepło, w światło i w lekarstwa (tak)
Galowy strój górnika składa się z czarnych spodni, czarnej marynarki i czerwonego kapelusza (nie)
Górnicy podczas pracy noszą na głowie kaski z latarką (tak).
Jak dzieci odpowiadają „tak” to klaszczą w dłonie, jak odpowiadają „nie” to uderzają rękami o podłogę.

8. Praca plastyczna „Wagoniki z węglem”, poznanie i wykorzystanie do pracy węgla drzewnego.

9. Doskonalenie umiejętności liczenia wagoników powstałych podczas wykonanej pracy.

10. Podsumowanie zajęć. Dzieci siadają na dywanie a nauczycielka zadaje pytania:
Kto wydobywa węgiel?
Gdzie pracują górnicy?
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Komentarze

avatar

Martyna 2015-11-30 17:29

powaga

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie