Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Inne

Zobacz 468 scenariuszy

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (57 scenariuszy)

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Powitanie wiosny (36 scenariuszy)

Zobacz 957 scenariuszy

Porady specjalisty

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Co mamy z węgla? - scenariusz zajęć

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Zapoznanie z właściwościami fizycznymi węgla kamiennego, wykorzystanie minerału w życiu codziennym na podstawie opowiadania nauczyciela, ćwiczenia w liczeniu wagoników z węglem drzewnym.


Cele ogólne:

  • Zapoznanie wykorzystania węgla w życiu codziennym,
  • Zapoznanie dzieci z właściwościami węgla kamiennego,
  • Kształcenie koordynacji słuchowo – ruchowej,
  • Usprawnianie małej i dużej motoryki,
  • Doskonalenie umiejętności liczenia.

Cele operacyjne (dziecko):

  • Uważnie słucha opowiadania nauczyciela,
  • Aktywnie uczestniczy w badaniu właściwości węgla,
  • Umie współdziałać w zespole,
  • Rozwija sprawność ruchową,
  • Wykonuje pracę plastyczną,
  • Liczy wagoniki z węglem.

Metody:

  • czynne – zadań stawianych do wykonania
  • percepcyjne – obserwacji i pokazu
  • słowne – objaśnienia i instrukcje

Formy:

  • praca indywidualna i praca z całą grupą

Pomoce:

  • bryłki węgla kamiennego, węgiel drzewny do rysowania, naczynie z wodą, rysunki przedstawiające naftalinę i butlę z gazem, tubka z farbą plakatową, aspiryna.

Przebieg zajęć

1. Marsz w kole przy akompaniamencie tamburyna.

2. Zabawa powitalna z pedagogiki zabawy pt.: „Witam wszystkich, którzy lubią…”
Odkrywać nowe tajemnice,
Rebusy i zagadki,
Lubią się bawić.

3. Słuchanie opowiadania nauczyciela poszerzającego wiadomości dzieci o wykorzystaniu węgla na podstawie wiersza „Węglowa rodzinka” M.Terlikowskiej. Wykorzystanie pacynki chłopczyka Krzysia (pomysł własny). Rozmowy na temat produktów pochodzących z węgla.

4. Zabawa ruchowa, pt.: „W kopalni”:
idziemy do kopalni – dzieci maszerują w różnych kierunkach w rytm bębenka,
przebieramy się – dzieci naśladują rozbieranie się i ubieranie,
winda – dzieci przechodzą z pozycji obunóż (ręce w przód) do przysiadu,
tunel – połowa dzieci robi tunel łapiąc się za ręce, druga połowa dzieci pod nim przechodzi,
kruszenie węgla – dzieci stojąc w pozycji rozkrocznej wykonują zamaszyste skłony w przód – naśladują rozbijanie młotem węgla,
omiń węgielek – nauczycielka rozkłada klocki po Sali, a dzieci skaczą obunóż omijając przeszkody,
zbieramy węgielki – nauczycielka stawia kosz, a dzieci stojąc w pewnej odległości starają się rzucić i trafić do kosza lewą i prawą ręką mówiąc jakiego koloru jest wrzucany klocek.

5. „Czarny węgiel” – zabawa badawcza (omówienie właściwości fizycznych     węgla kamiennego). Dzieci oglądają grudki węgla kamiennego, dotykają je, wrzucają do naczynia z wodą, określają właściwości węgla: czarny, twardy, brudzi, w wodzie nie znika – nie rozpuszcza się.

6. Nauczyciel zadaje zagadkę:
Jak nazwiecie takie miejsce wszystkim znane doskonale,
w którym węgla jest najwięcej, ale pieców nie ma wcale.

7. Zabawa dydaktyczna „Tak czy nie”:
Górnik ma bardzo trudną i niebezpieczną pracę (tak)
Górnik wydobywa czerwony węgiel (nie)
Każdy kawałek węgla jest okrągły jak piłeczka (nie)
Najwięcej węgla wydobywa się w Polsce na Śląsku (tak)
Węgiel można zamienić w ciepło, w światło i w lekarstwa (tak)
Galowy strój górnika składa się z czarnych spodni, czarnej marynarki i czerwonego kapelusza (nie)
Górnicy podczas pracy noszą na głowie kaski z latarką (tak).
Jak dzieci odpowiadają „tak” to klaszczą w dłonie, jak odpowiadają „nie” to uderzają rękami o podłogę.

8. Praca plastyczna „Wagoniki z węglem”, poznanie i wykorzystanie do pracy węgla drzewnego.

9. Doskonalenie umiejętności liczenia wagoników powstałych podczas wykonanej pracy.

10. Podsumowanie zajęć. Dzieci siadają na dywanie a nauczycielka zadaje pytania:
Kto wydobywa węgiel?
Gdzie pracują górnicy?
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie