Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Dzień Babci i Dziadka

Zobacz 37

Zdrowie i zdrowe odżywianie (59 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (78 scenariuszy)

Przyroda (71 scenariuszy)

Ekologia (64 scenariusze)

Inne (488 scenariuszy)

Zobacz 1040 scenariuszy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Punkt przedszkolny

Posiadam tytuł magistra pedagogiki ogólnej, ukończyłem również studia pierwszego stopnia na kierunku: Pedagogika resocjalizacyjna i praca...

~ Wiktor Gomułkiewicz więcej

2latek w przedszkolu niepublicznym

Witam, otwieram małe przedszkole. Jak to na początku - mała ilość dzieci. Czy w moim niepublicznym przedszkolu mogę przyjmować dzieci po 2 roku, a...

~ marta więcej

Przykre zachowanie u mojej 18 miesięcznej Córeczki

Witam. Jestem mamą 18 miesięcznej córeczki. Teściowa, mam wrażenie, zachowuje się dziwnie (ale może ja się MYLĘ). Przychodzi po dziecko do pokoju...

~ Monika więcej

Co mamy z węgla? - scenariusz zajęć

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Zapoznanie z właściwościami fizycznymi węgla kamiennego, wykorzystanie minerału w życiu codziennym na podstawie opowiadania nauczyciela, ćwiczenia w liczeniu wagoników z węglem drzewnym.


Cele ogólne:

  • Zapoznanie wykorzystania węgla w życiu codziennym,
  • Zapoznanie dzieci z właściwościami węgla kamiennego,
  • Kształcenie koordynacji słuchowo – ruchowej,
  • Usprawnianie małej i dużej motoryki,
  • Doskonalenie umiejętności liczenia.

Cele operacyjne (dziecko):

  • Uważnie słucha opowiadania nauczyciela,
  • Aktywnie uczestniczy w badaniu właściwości węgla,
  • Umie współdziałać w zespole,
  • Rozwija sprawność ruchową,
  • Wykonuje pracę plastyczną,
  • Liczy wagoniki z węglem.

Metody:

  • czynne – zadań stawianych do wykonania
  • percepcyjne – obserwacji i pokazu
  • słowne – objaśnienia i instrukcje

Formy:

  • praca indywidualna i praca z całą grupą

Pomoce:

  • bryłki węgla kamiennego, węgiel drzewny do rysowania, naczynie z wodą, rysunki przedstawiające naftalinę i butlę z gazem, tubka z farbą plakatową, aspiryna.

Przebieg zajęć

1. Marsz w kole przy akompaniamencie tamburyna.

2. Zabawa powitalna z pedagogiki zabawy pt.: „Witam wszystkich, którzy lubią…”
Odkrywać nowe tajemnice,
Rebusy i zagadki,
Lubią się bawić.

3. Słuchanie opowiadania nauczyciela poszerzającego wiadomości dzieci o wykorzystaniu węgla na podstawie wiersza „Węglowa rodzinka” M.Terlikowskiej. Wykorzystanie pacynki chłopczyka Krzysia (pomysł własny). Rozmowy na temat produktów pochodzących z węgla.

4. Zabawa ruchowa, pt.: „W kopalni”:
idziemy do kopalni – dzieci maszerują w różnych kierunkach w rytm bębenka,
przebieramy się – dzieci naśladują rozbieranie się i ubieranie,
winda – dzieci przechodzą z pozycji obunóż (ręce w przód) do przysiadu,
tunel – połowa dzieci robi tunel łapiąc się za ręce, druga połowa dzieci pod nim przechodzi,
kruszenie węgla – dzieci stojąc w pozycji rozkrocznej wykonują zamaszyste skłony w przód – naśladują rozbijanie młotem węgla,
omiń węgielek – nauczycielka rozkłada klocki po Sali, a dzieci skaczą obunóż omijając przeszkody,
zbieramy węgielki – nauczycielka stawia kosz, a dzieci stojąc w pewnej odległości starają się rzucić i trafić do kosza lewą i prawą ręką mówiąc jakiego koloru jest wrzucany klocek.

5. „Czarny węgiel” – zabawa badawcza (omówienie właściwości fizycznych     węgla kamiennego). Dzieci oglądają grudki węgla kamiennego, dotykają je, wrzucają do naczynia z wodą, określają właściwości węgla: czarny, twardy, brudzi, w wodzie nie znika – nie rozpuszcza się.

6. Nauczyciel zadaje zagadkę:
Jak nazwiecie takie miejsce wszystkim znane doskonale,
w którym węgla jest najwięcej, ale pieców nie ma wcale.

7. Zabawa dydaktyczna „Tak czy nie”:
Górnik ma bardzo trudną i niebezpieczną pracę (tak)
Górnik wydobywa czerwony węgiel (nie)
Każdy kawałek węgla jest okrągły jak piłeczka (nie)
Najwięcej węgla wydobywa się w Polsce na Śląsku (tak)
Węgiel można zamienić w ciepło, w światło i w lekarstwa (tak)
Galowy strój górnika składa się z czarnych spodni, czarnej marynarki i czerwonego kapelusza (nie)
Górnicy podczas pracy noszą na głowie kaski z latarką (tak).
Jak dzieci odpowiadają „tak” to klaszczą w dłonie, jak odpowiadają „nie” to uderzają rękami o podłogę.

8. Praca plastyczna „Wagoniki z węglem”, poznanie i wykorzystanie do pracy węgla drzewnego.

9. Doskonalenie umiejętności liczenia wagoników powstałych podczas wykonanej pracy.

10. Podsumowanie zajęć. Dzieci siadają na dywanie a nauczycielka zadaje pytania:
Kto wydobywa węgiel?
Gdzie pracują górnicy?
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie