Szukaj scenariuszy

article-title

Ekologia

article-title

Przyroda

article-title

Święta Bożego Narodzenia

article-title

Zdrowie i zdrowe odżywianie

article-title

Inne

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Co robić, gdy dziecko naśladuje objawy chorób?

Mam małą klaustrofobię i bywa, że trudno mi złapać oddech, a co gorsza, jestem po operacji żołądka, mam inne problemy zdrowotne. Problem polega na tym, że...

~ Olga Marlo więcej

Wpływ grupy na dziecko w przedszkolu

Mój synek właśnie zaczął chodzić do przedszkola. Do tej pory uważałam, że dobrze go wychowałam – uczyłam dzielić się z innymi swoimi rzeczami...

więcej

Opieka nad dziećmi bez zakwaterowania

Tytuł jest tematem mego pytania. Od 3 lat jestem opiekunem dziennym dla dzieci do lat 3. Niestety bardzo nie odpowiadają mi warunki umowy zlecenia. Jest to...

~ opiekun dzienny więcej

Dlaczego należy chronić lasy - cykl scenariuszy zajęć dydaktycznych

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Dlaczego należy chronić lasy. Zostajemy członkami LOP.


Cele; Dziecko:
- poznaje różne rodzaje lasów: iglaste i liściaste;
- poznaje różne rodzaje drzew: buk, sosna, olsza, brzoza;
- rozumie rolę lasu w przyrodzie i konieczność przestrzegania zasad ich ochrony;
- uświadamia sobie, że istnieją czynniki wpływające niszcząco na przyrodę;
- rozwija emocjonalną więź z przyrodą, wrażliwość na jej piękno oraz właściwy stosunek do niej;
- doskonali umiejętność syntezy i analizy prostych wyrazów.

Metody: słowne, czynne, aktywizujące.

Formy: praca z całą grupą, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne: tekst opowiadania pt. "Bajka Misia Uszatka", sylwety do opowiadania, ilustracje przedstawiające różne rodzaje lasów, kwadraciki do analizy prostych wyrazów, magnetofon, kaseta z piosenką "Leśna piosenka", karty do pracy indywidualnej, emblematy "Przyjaciel przyrody", tekst wiersza pt. "Ogłoszenie" M. Przewoźniaka, szarfy, legitymacje LOP.

Przebieg:

1. Teatrzyk na podstawie opowiadania pt. "Bajka Misia Uszatka"
- domyślanie się o jakim pałacu mówiły ptaki,
- umieszczenie napisu: LAS

2. Oglądanie różnych rodzajów lasu i drzew (las iglasty, liściasty, bukowy, sosnowy, olszowy) - swobodne wypowiedzi dzieci.

3. Ćwiczenia syntezy i analizy wyrazów: las, buk, sosna, sowa, olsza (dzieci układają indywidualnie z papierowych kwadracików schemat wyrazów).

4. Zabawa ruchowa pt. "Dzieci w lesie". Nauczycielka rozdaje szarfy połowie grupy dzieci, rozstawiając je luźno po sali (to drzewa w lesie). Dzieci bez szarf biegają w różnych kierunkach uważając, aby nie trącać siebie ani drzew. Na sygnał i zawołanie: "Stój!"- dzieci zatrzymują się. Nauczycielka poleca rozejrzeć się i stanąć za najbliższym drzewem. Po kilkukrotnym powtórzeniu zabawy dzieci zamieniają się rolami i zabawa trwa nadal.

5. Swobodne wypowiedzi dzieci i wyjaśnienia nauczycielki na temat znaczenia lasu oraz czynników niszczących (na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń dzieci).

6. "Prośba lasu" - ćwiczenia wyobraźni. Dzieci podają swoje propozycje (o co może nas prosić las?). Propozycja przedstawiona przez nauczycielkę na postawie wiersza M. Przewoźniaka pt. "Ogłoszenie"

Ogłoszenie
Bardzo proszę drogie dzieci,
By nie brudzić i nie śmiecić,
Zrezygnujcie też z łamania,
Obrywania i deptania,
Jeże, sowy i jelenie
Proszę o ich niestraszenie.
A poza tym, witam was
Podpisano: Las.

7. Zabawa przy piosence pt. "Leśna piosenka". Dzieci ruchem pokazują, jak należy zachować się w lesie.
8. Zostajemy członkami LOP.
- przedstawienie przez nauczycielkę, czym zajmuje się LOP,
- uroczyste przyrzeczenie złożone przez dzieci:
"Będziemy przyjaciółmi przyrody, będziemy jej bronić, stale ją poznawać, aby jej nikt nie niszczył i krzywdy nie robił".
- wręczenie członkom legitymacji,
- pasowanie na Przyjaciela Przyrody (wręczenie emblematu),
- wspólne recytowanie fragmentu wiersza "Co to jest przyroda?" D. Gellner.

A co to jest przyroda?
To drzewa i kwiaty,
I liście, i woda.
Motyl nad łąką,
Biała stokrotka.
Przyroda jest wokół,
Wszędzie ją spotkasz!

9. Praca indywidualna dzieci
I grupa - przeliczanie głosek w podanych wyrazach (obrazki),
II grupa - kolorowanie liści,
III grupa - łączenie kropek, kolorowanie rysunku.

Bajka Misia Uszatka ("Miś" 1967/16)
Rozmawiały raz ptaki na gałęzi:- Chciałbym mieszkać w pałacu - powiedział dudek.
- W pałacu? - zdziwił się dzięcioł. - A co to znaczy pałac?
- O, pałac to niezwykle piękny gmach. Są w nim kryształowe zwierciadła, na posadzkach leżą puszyste dywany, a u sufitu wiszą bogate żyrandole. Nie mówię już o sprzętach zrobionych z najpiękniejszego drewna.
Dzięcioł stuknął parę razy w korę:
- Stuk - stuk! Przecież ty mieszkasz w niezwykle pięknym pałacu w lesie!
- Ale tu nie ma kryształowego zwierciadła...

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie