Czystość to zdrowie - konspekt zajęć koleżeńskich prowadzonych w grupie 5-latków

Czystość to zdrowie - konspekt zajęć koleżeńskich prowadzonych w grupie 5-latków

Czystość to zdrowie - rozwiązywanie zagadek.

Cele ogólne:

  • doskonalenie liczenia w zakresie 6-ciu,
  • poznanie niektórych właściwości wody,
  • rozpoznawanie, nazywanie przedmiotów i rzeczy potrzebnych do dbania o higienę osobistą,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • gromadzenie przymiotników wokół rzeczownika: chusteczka,
  • usprawnianie techniki mówienia, wdrażanie do przestrzegania umów obowiązujących przy odgadywaniu zagadek oraz do utrzymywania czystości ciała,
  • wdrażanie dzieci do przestrzegania umów ustalonych z nauczycielką,

 

Cele operacyjne, dziecko:

  • potrafi wymienić przybory do higieny osobistej,
  • umie liczyć do 6 liczebnikami głównymi,
  • potrafi wypowiadać się na określony temat,
  • zna niektóre właściwości wody,
  • potrafi bawić się do piosenki,
  • potrafi rozwiązywać zagadki w różny sposób,
  • potrafi współpracować w grupie,
  • umie ułożyć rozwiązanie zagadki z puzzli,
  • przestrzega umów obowiązujących w czasie zajęć,

 

Metody:

  • czynna - zabawy, karty pracy, układanie puzzli,
  • oglądowa - ilustracje, przybory,
  • Słowna - zagadki, polecenia nauczyciela

 

Formy:

  • praca jednolita z całą grupą,
  • praca w grupach,

 

Pomoce:

 

  • karty pracy, kredki, ilustracje, woda, kubki, sól, cukier, kasza, mąka chusteczka higieniczna, chusteczka z materiału, lusterko, płyta CD z nagraniami piosenki, zagadki, puzzle dla 5 grup, słomki, przybory do mycia

 

Przebieg:

1. Rozmowa.
O czym rozmawialiśmy przez cały tydzień na zajęciach?
Co trzeba robić by być czystym?
Jakie przybory są nam potrzebne do tego, to przypomnimy sobie, gdy będziemy rozwiązywać zagadki (wyjaśnienie sposobu rozwiązywania zagadek).
Zagadka - wyszukaj w pudełku
Rozpuszczam się w wodzie,
ubywa mnie co dzień.
Kto o czystość dba,
ten mnie dobrze zna.
(MYDŁO)
Zagadka „na ucho"
Kot ma długie, ostre,
często nimi drapie.
Wystrzegaj się bardzo,
żebyś nie miał takich.
(PAZNOKCIE)
Zagadka – N: rysuje, a dzieci odgadują
Chociaż mam zęby,
to nic nie jadam
Tylko splątane włosy układam
(GRZEBIEŃ)
Zagadka - odnaleźć wśród rzeczy
Kim jestem? Pytam siebie!
Patrząc na mnie - widzisz siebie
(LUSTERKO)

2. Zabawa ruchowa „Lusterko"
Dzieci ustawione w kółku naśladują: nadmuchiwanie policzków, wciąganie policzków, przy zwartych wargach i szczękach odciąganie na przemian kątów ust na boki, przy zamkniętych szczękach unoszenie wargi górnej, a następnie opuszczanie wargi dolnej. Dzieci ponownie siadają przed tablicą.
Zagadka - wyszukiwanie wśród obrazków na tablicy
Jest biała, siedzi w tubie,
zęby nią czyścić lubię.
(PASTA DO ZĘBÓW)
Zagadka – powiedzieć na głos
Co to jest - na pewno wiesz,
najeżone jest jak jeż.
Lecz nikogo nie kłuje,
tylko zęby szoruje.
(SZCZOTECZKA DO ZĘBÓW)
Zagadka - wyszukiwanie w pudełku
Kolorowa, kwadratowa, albo biała bywa.
W kieszeni ją nosisz, często jej używasz
(CHUSTECZKA DO NOSA)
N: Jaka może być chusteczka? (kolorowa, biała, kwadratowa, czysta, brudna, higieniczna...)
N: Gdy jest brudna, to co trzeba zrobić aby była czysta?

3. Zabawa taneczna do piosenki „Praczki”. Dzieci ponownie siadają przed tablicą
Zagadka – dz. odpowiadają
Jest w morzu i rzece,
w jeziorze i stawie,
jest także w herbacie,
w zupie albo kawie.
(WODA)

4. Doświadczenie z wodą i badanie smaków – badanie rozpuszczalności produktów żywnościowych (np. mąka, sól, cukier, ryż, itp., utrwalenie smaków: słodki - słony; badanie właściwości wody: przeźroczysta, bez smaku, może być czysta, brudna, itp). Pomoce demonstracyjne: stolik z kubkami z wodą, produkty sypkie: sól, cukier, mąka, ryż.

5. Zabawa „Co robi chusteczka?” – Nauczycielka pokazuje chusteczką różne ruchy: koliste, faliste, podskoki, bieganie, siadanie – zadaniem dzieci jest naśladowanie ruchów chusteczki.

6. Puzzle - dzieci podzielone na 5 grup układają z puzzli rozwiązanie zagadki (każda grupa ma swoje puzzle).
Zagadka: 
Do suchej nitki moknie nieraz,
gdy po kąpieli ciało wycierasz
(RĘCZNIK)

7. Zabawa „Przenieś kubek z wodą"
Dzieci siedzą w kółeczku i podają sobie kubek z wodą z ręki do ręki, tak -  aby nie rozlały wody.

8. Karty pracy dla każdego dziecka: rysowanie szczoteczek do zębów - tyle, ile wskazuje liczba oczek na kubku.

9. Podsumowanie zajęć
Co trzeba zrobić by być czystym?
Jakie przybory są wam potrzebne do tego, aby być czystym?

10. „Bańki mydlane”- ćwiczenia oddechowe
Dla każdego dziecka kubeczki z wodą i mydłem oraz słomka - dmuchanie przez słomki – robienie baniek (na dywanie).

Autor: Elżbieta Kowal

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi