Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Integracyjny Żłobek „Promyk Słońca”

Wrocław

Witam,
Mam zupełnie inne doświadczenia od mojej prz...

Ocena: 3.8/5

więcej

Prywatne Przedszkole Playschool

Łódź

W tej placówce moje dziecko naturalnie i szybko przyswaja j...

Ocena: 5/5

więcej

Niepubliczne Przedszkole Bielanek

Bielany Wrocławskie

Nowo otwarte przedszkole Bielanek jest doskonale zorganizowa...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2381 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Funkcje oceny szkolnej

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 |
Funkcje oceny szkolnej

Ocenianie uczniów należy uznać za zadanie najtrudniejsze dla nauczyciela, a zarazem najważniejsze ogniwo procesu nauczania. Trudność polega na tym, że właśnie przy wystawieniu oceny, jeżeli ma ona spełniać właściwe funkcje, nauczyciel musi wykazać inwencję, takt pedagogiczny i poczucie sprawiedliwości, a jednocześnie uwzględnić kryteria, by ocena była rzetelną miarą tego, co mierzyć powinna.


Zarówno praktycy, jak i teoretycy-naukowcy zgadzają się z tym, że kontrola i ocena skutków działalności pedagogicznej jest integralna częścią procesu pedagogicznego. Kontrola i ocena nie jest celem samym w sobie, a tylko jednym ze środków wiodących do celu.

Celem tym jest doskonalenie organizacji i metod pracy oraz doskonalenie metod samowychowania i uczenia, a więc w sumie podnoszenie poziomu wychowawczego i naukowego szkoły - I.Kostenecka(1978). Aby cel ten był osiągany, między innymi także i przez ocenę ucznia, ocena ta musi spełniać trzy podstawowe funkcje: dydaktyczną, wychowawczą i społeczną.

Zarówno cytowania już I.Altszuler (1960) jak i S.Racinowski (1966) za funkcję najważniejszą uważają funkcję dydaktyczna, a wychowawczą i społeczna traktują jako od niej pochodne. Co znaczy funkcja dydaktyczna kontroli i oceny i kiedy funkcja ta zostanie przez kontrolę i ocenę spełniona? Rozważania na ten temat ograniczę głównie do kontroli i oceny bieżącej. Kontrola bieżąca badania wyników nauczania ma ujawnić, a ocena określić stopień stanu wiadomości, umiejętności i nawyków ucznia. Dzisiejsza szkoła powinna różnicować metody pracy zgodnie z możliwościami swoich uczniów. Kontrola może ułatwić poznanie opanowania wiedzy dla przeprowadzenia nauczania zróżnicowanego wśród uczniów dobrych, średnich i słabych. Poza tym kontrola wstępna pozwala zbadać braki, które wystąpiły u uczniów zwłaszcza słabych i średnich dla zorganizowania zespołów wyrównawczych i stymulowania warunków do osiągnięcia ocen dobrych i bardzo dobrych. Ale samo poznanie stanu (diagnoza) nie wystarczy. O stanie tym trzeba poinformować przynajmniej ucznia i rodziców, często dyrektora szkoły, w celu podjęcia działań o charakterze terapeutycznym tam, gdzie oceny są słabe, a danie satysfakcji tym, którzy na nią zasłużyli. Ocena spełniająca funkcje dydaktyczną musi więc być jawna i informująca.

Wiadomo powszechnie, że z oceną pracy ucznia (a i dorosłego także) wiąże się cała gama przeżyć - od przyjemnych, wręcz radosnych - do przykrych, a nawet bolesnych. Ocena może zachęcać do nauki, gdy jest sprawiedliwa i pozytywna, ale może również zniechęcać – gdy jest niesprawiedliwa. Systematyczna kontrola i ocena bieżąca może wpływać na wyrabianie lub wzmacnianie obowiązkowości, sumienności, staranności i zdscyplnowania wewnętrznego – i wówczas mówimy o spełnieniu przez ocenę funkcji wychowawczej. Lęk przed oceną „ndst” prowadzi do podpowiadania, odpisywania prac, podrabiania podpisów, niszczenia dzienników lekcyjny (z ocenami niedostatecznymi), słabe oceny wywołują interwencje rodziców, „wykłócanie się” o każdy stopień - a to już utrudnia pracę nauczycielowi, dezorientuje ucznia, zniechęca go do pracy - wywołuje konflikty szkodliwe dla obydwu stron: i oceniającego, i ocenianego. Dlatego aby ocena spełniała funkcje wychowawcza musimy się nią posługiwać rozsądnie, świadomie, ze sporą dozą wyobraźni, co do skutków oceny w psychice ucznia, rodziców, a także nauczyciela-wychowawcy.

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie