Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Przedszkole nr 3

Chorzów

synek uczęszcza pierwszy rok do przedszkola, jak na razie j...

Ocena: 4.1/5

więcej

Przedszkole Samorządowe nr 52

Białystok

Bez szału. Przenieśliśmy dziecko do innego przedszkola i ...

Ocena: 3.7/5

więcej

Akademia Malucha SŁONECZNY KĄT

Kraków

Cieszę się, że żłobek nie mieści się w centrum Krakow...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2677 (średnia: 4.31)

Najwyżej oceniane placówki

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.8/5

więcej

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Porady specjalisty

Moja córka nie chce jeść w przedszkolu.

Moja 3-letnia córka nie chce jeść w przedszkolu. Tzn wczesniej jadła bardzo dobrze, nawet babki w przedszkolu chwaliły itp. Dopóki nie...

~ Joannawięcej

Tytuł licentata wystarczy do awandu zawodowego?

Witam, Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego nauczyciela wychowania przedszkolnego. Czy licencjat jest wystarczającym wykształceniem aby zdobyć awans...

~ Magdawięcej

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Funkcje oceny szkolnej

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 |
Funkcje oceny szkolnej

Ocenianie uczniów należy uznać za zadanie najtrudniejsze dla nauczyciela, a zarazem najważniejsze ogniwo procesu nauczania. Trudność polega na tym, że właśnie przy wystawieniu oceny, jeżeli ma ona spełniać właściwe funkcje, nauczyciel musi wykazać inwencję, takt pedagogiczny i poczucie sprawiedliwości, a jednocześnie uwzględnić kryteria, by ocena była rzetelną miarą tego, co mierzyć powinna.


Zarówno praktycy, jak i teoretycy-naukowcy zgadzają się z tym, że kontrola i ocena skutków działalności pedagogicznej jest integralna częścią procesu pedagogicznego. Kontrola i ocena nie jest celem samym w sobie, a tylko jednym ze środków wiodących do celu.

Celem tym jest doskonalenie organizacji i metod pracy oraz doskonalenie metod samowychowania i uczenia, a więc w sumie podnoszenie poziomu wychowawczego i naukowego szkoły - I.Kostenecka(1978). Aby cel ten był osiągany, między innymi także i przez ocenę ucznia, ocena ta musi spełniać trzy podstawowe funkcje: dydaktyczną, wychowawczą i społeczną.

Zarówno cytowania już I.Altszuler (1960) jak i S.Racinowski (1966) za funkcję najważniejszą uważają funkcję dydaktyczna, a wychowawczą i społeczna traktują jako od niej pochodne. Co znaczy funkcja dydaktyczna kontroli i oceny i kiedy funkcja ta zostanie przez kontrolę i ocenę spełniona? Rozważania na ten temat ograniczę głównie do kontroli i oceny bieżącej. Kontrola bieżąca badania wyników nauczania ma ujawnić, a ocena określić stopień stanu wiadomości, umiejętności i nawyków ucznia. Dzisiejsza szkoła powinna różnicować metody pracy zgodnie z możliwościami swoich uczniów. Kontrola może ułatwić poznanie opanowania wiedzy dla przeprowadzenia nauczania zróżnicowanego wśród uczniów dobrych, średnich i słabych. Poza tym kontrola wstępna pozwala zbadać braki, które wystąpiły u uczniów zwłaszcza słabych i średnich dla zorganizowania zespołów wyrównawczych i stymulowania warunków do osiągnięcia ocen dobrych i bardzo dobrych. Ale samo poznanie stanu (diagnoza) nie wystarczy. O stanie tym trzeba poinformować przynajmniej ucznia i rodziców, często dyrektora szkoły, w celu podjęcia działań o charakterze terapeutycznym tam, gdzie oceny są słabe, a danie satysfakcji tym, którzy na nią zasłużyli. Ocena spełniająca funkcje dydaktyczną musi więc być jawna i informująca.

Wiadomo powszechnie, że z oceną pracy ucznia (a i dorosłego także) wiąże się cała gama przeżyć - od przyjemnych, wręcz radosnych - do przykrych, a nawet bolesnych. Ocena może zachęcać do nauki, gdy jest sprawiedliwa i pozytywna, ale może również zniechęcać – gdy jest niesprawiedliwa. Systematyczna kontrola i ocena bieżąca może wpływać na wyrabianie lub wzmacnianie obowiązkowości, sumienności, staranności i zdscyplnowania wewnętrznego – i wówczas mówimy o spełnieniu przez ocenę funkcji wychowawczej. Lęk przed oceną „ndst” prowadzi do podpowiadania, odpisywania prac, podrabiania podpisów, niszczenia dzienników lekcyjny (z ocenami niedostatecznymi), słabe oceny wywołują interwencje rodziców, „wykłócanie się” o każdy stopień - a to już utrudnia pracę nauczycielowi, dezorientuje ucznia, zniechęca go do pracy - wywołuje konflikty szkodliwe dla obydwu stron: i oceniającego, i ocenianego. Dlatego aby ocena spełniała funkcje wychowawcza musimy się nią posługiwać rozsądnie, świadomie, ze sporą dozą wyobraźni, co do skutków oceny w psychice ucznia, rodziców, a także nauczyciela-wychowawcy.

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie