Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Punkt przedszkolny

Posiadam tytuł magistra pedagogiki ogólnej, ukończyłem również studia pierwszego stopnia na kierunku: Pedagogika resocjalizacyjna i praca...

~ Wiktor Gomułkiewicz więcej

2latek w przedszkolu niepublicznym

Witam, otwieram małe przedszkole. Jak to na początku - mała ilość dzieci. Czy w moim niepublicznym przedszkolu mogę przyjmować dzieci po 2 roku, a...

~ marta więcej

Przykre zachowanie u mojej 18 miesięcznej Córeczki

Witam. Jestem mamą 18 miesięcznej córeczki. Teściowa, mam wrażenie, zachowuje się dziwnie (ale może ja się MYLĘ). Przychodzi po dziecko do pokoju...

~ Monika więcej

Jak reklama wpływa na dziecko

Specjaliści od reklamy wiedzą, że najbardziej podatną na sugestie grupą konsumentów są dzieci. Często to właśnie do nich skierowane są reklamy telewizyjne, ponieważ maluchy są wobec ich przekazu bezbronne. Nie potrafią zrozumieć mechanizmów kierujących reklamą i ulegają czarowi kolorowego, zachęcającego obrazu. Jaki jest wpływ reklamy na dzieci?

W niektórych krajach europejskich zabronione jest kierowanie reklamy bezpośrednio do dziecka oraz wykorzystywanie wizerunku dziecka do promowania produktu, który nie jest przeznaczony dla niego. W Polsce niestety nie ma jeszcze takich regulacji, dlatego rodzice sami powinni ograniczać wpływ reklam na dzieci.

Wydaje się, że najprostszym sposobem będzie skrócenie czasu spędzanego przez malucha przed telewizorem. Obliczono, że w tygodniu spędza on około trzydziestu godzin przed ekranem, oglądając ulubione programy często przerywane głośnymi reklamami. Dzieci lubią je oglądać, gdyż niosą pozytywny przekaz i przyciągają uwagę. Jednak tylko z pozoru reklamy dla dzieci są niegroźne. Psychologowie zauważają, że budzą one w najmłodszych chęć posiadania, łakomstwo a nawet agresję.

 

Zbyt długie oglądanie telewizji skutkuje również wadami postawy! Dowiedz się więcej i zobacz: Wady postawy u dzieci

Dziecko w wieku przedszkolnym nie rozumie, że informacje zawarte w reklamie telewizyjnej często są przekłamane. Dlatego maluch, z reguły skutecznie, stara się wpłynąć na decyzje rodziców dotyczące zakupów. Jednak uleganie chwilowym zachciankom pociech nie zawsze wychodzi im na dobre. Przede wszystkim dzieci utrwalają w sobie przekonanie, że celem życia jest posiadanie. Maluch obserwuje również fałszywy model wychowania, w którym dziecko zawsze dostaje to co chce. Utrwala się w nim też stereotypowy podział rodziny, w którym to kobieta zawsze dba o dom - sprząta i gotuje.

Niezachwiana wiara w reklamy dla dzieci może prowadzić do rozczarowań. Wiele razy zdarzyło się, że zachwycający w telewizji przedmiot okazywał się niegodny uwagi. Takie sytuacje sprawiają, że najmłodsi czują się przez dorosłych oszukiwani. Jak więc zaradzić takim sytuacjom? Przede wszystkim trzeba z dzieckiem rozmawiać, starając się jednocześnie reagować na wysyłane przez nie sygnały. Kiedy na przykład maluch zachwyci się promowaną w telewizji zabawką, rodzic nie powinien złośliwie komentować pragnień dziecka. Należy zapytać dlaczego rzecz jest wyjątkowa, niech maluch uruchomi wyobraźnię i opowie jak się nią bawi. Często sam ten fakt wystarcza. Można również zaproponować dziecku zarabianie na wymarzoną zabawkę - za każdą pomoc w domowych czynnościach otrzyma ono drobną kwotę. Być może wtedy zrozumie, że nie wszystko przychodzi łatwo. 

Wiadomo, że nasze pociechy nie unikną kontaktu z reklamą. Jednak dopóki nie nauczą się rozpoznawać jej mechanizmów i rozsądnie decydować, rodzice powinni je chronić.

 

Na maluchy wpływ mają nie tylko telewizyjne reklamy. Podpatrują również styl życia innych osób. Wejdź i zobacz: Małe modelki

 


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie