Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Andrzejki

Zobacz 11 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (58 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 958 scenariuszy

Porady specjalisty

Tytuł licentata wystarczy do awandu zawodowego?

Witam, Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego nauczyciela wychowania przedszkolnego. Czy licencjat jest wystarczającym wykształceniem aby zdobyć awans...

~ Magdawięcej

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jesienne zabawy z deszczem - scenariusz zajęć w grupie 5-latków

Jesienne zabawy z deszczem.

Metody:

  • słowne (objaśnienia, rozmowa), działanie (liczenie kropelek, granie na nietypowych przyborach, wykonanie ćwiczenia graficznego, wykonanie pracy plastycznej), oglądowe (obserwowanie skraplania wody)


Formy:

  • praca grupowa, praca zindywidualizowana


Środki dydaktyczne:

  • wiersz I. Suchorzewskiej „Słota”, opowiadanie „Chmury i deszcz”, lusterko, czajnik bezprzewodowy, metalowa taca, kostki lodu, szklane naczynie, karta pracy „Płaczące chmury”, gazety, zagadki słowne i obrazkowe, kropelki deszczu, kartki papieru, farby plakatowe, pędzle, nagrody dla dzieci, płyty CD.


Cele:

  • dziecko potrafi przeliczać w zakresie 10-ciu,
  • dziecko prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby,
  • dziecko wie, jakie zjawisko towarzyszy powstawaniu deszczu (skraplanie wody),
  • dziecko potrafi rysować linie pionowe i ukośne, według wzoru,
  • dziecko umie udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące wysłuchanego utworu,
  • dziecko uważnie słucha poleceń nauczycielki.


Przebieg:
1. Zabawa na powitanie, dzieci wykonają układ ruchowy do utworu „Wszyscy są witam was”.
2. Uważne słuchanie przez dzieci wiersza czytanego przez nauczycielkę pod tytułem „Słota”, w tle słychać muzykę relaksacyjną:

„Słota”
Pada gęsty kapuśniaczek,
Szare niebo ciągle płacze,
Siąpi nudno, mży…
Kapu kapu, kapią z nieba,
Kapią z rynny, kąpią z drzewa
Kropelki jak łzy.
Mokną dróżki, mokną krzaki,
Mokną pieski, mokną ptaki,
Szary kot i my…
Chlapu chlapu, błoto chlapie
Po kałużach jesień człapie,
Otulona w mgły…


3. Omówienie treści wiersza, wyjaśnienie znaczenia słów „kapuśniaczek (deszcz o drobnych kroplach i niewielkiej intensywności), mży (kiedy pada deszcz w postaci gęsto padających drobnych kropelek)”. Dzieci będą udzielały odpowiedzi
na pytania:

  • Co to znaczy niebo płacze?
  • Do czego podobne były kropelki?
  • Co zmokło na deszczu?

4. Zabawa „Chmura i deszcz”, według. K. W. Vopla. Dzieci ilustrują ruchem, przy muzyce relaksacyjnej, opowiadanie czytane przez nauczycielkę: „Szybujesz w powietrzu, jesteś bardzo miękki i puchaty, kołyszesz się wysoko na niebie. Płyniesz pod słońcem i wychwytujesz jego promienie. W ten sposób stajesz się sam bardzo ciepły. A nocą płyniesz pod błyszczącymi gwiazdami. Możesz je liczyć, ale jest ich tak wiele, zbyt wiele… A potem powoli, bardzo powoli stajesz się coraz cięższy, coraz ciemniejszy i bardzo wilgotny. Przeobrażasz się w małe kropelki. Upadają one ostrożnie i łagodnie na ziemię i tworzą tam w wielu miejscach małe kałuże. Nauczycielka pyta dzieci: Czym byłeś najpierw?, W co się potem zmieniłeś?
5. Zabawa dydaktyczna „Skąd się biorą chmury?” – dzieci obserwują jak wygląda skraplanie wody, najpierw obserwują krople powstałe na lusterku, a następnie obserwują krople spływające po szklanym naczyniu, które jest przykryte tacą z lodem.
6. Wykonanie przez dzieci ćwiczenia graficznego „Płaczące chmury” - dzieci będą rysowały linie ukośne i pionowe, według wzoru.
7. „Jesienny deszcz” – zaproszenie rodziców/opiekunów i dzieci do wspólnej zabawy, instrumentacja piosenki, przy wykorzystaniu gazet, dzieci grają w czasie zwrotek, a rodzice/opiekunowie w czasie refrenu.
8. Dzieci odgadują zagadki słowne i obrazkowe odnoszące się do deszczowej pogody. Następnie będą dzieliły odgadnięte wyrazy na sylaby (parasol, chmury, deszcz, kałuże). Przeliczanie ilości sylab w wyrazie, a następnie wyrażenie ich liczby za pomocą odpowiedniej cyfry.
9. „Liczymy kropelki” – zabawa matematyczna, dzieci będą zmieniały liczbę elementów w zbiorze, za pomocą dodawania i odejmowania elementów, będą porównywały liczebność zbiorów za pomocą określeń „jest miej, jest więcej, jest tyle samo.
10. Wykonanie przez dzieci wspólnie z rodzicami pracy plastycznej po tytułem „Ciągle pada” za pomocą techniki mokre w mokre. Dzieci i rodzice będą malowali małe i duże chmury, a także krople deszczu. W tle słychać deszczową muzykę
11. Pożegnanie.

Prowadząca: Magdalena Wąsewicz


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie