Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Bezpieczeństwo na drodze

Zobacz 16 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (57 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 957 scenariuszy

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi - scenariusz zajęć ekologicznych

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi.


Cele ogólne:

  • kształtowanie świadomości ekologicznej - jak postępować aby chronić środowisko naturalne.

Cele operacyjne:

  • rozumie znaczenie ochrony przyrody i stosowanie w tym celu różnych środków
  • zna niebezpieczeństwa grożące środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka
  • wie, że wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne
  • zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci (segregacja odpadów)


Metody:

  • słowna – rozmowa
  • oglądowa – pokaz
  • czynna – zadania stawiane do wykonania

Formy:

  • indywidualna, praca  z całą grupą

Pomoce:

  • mapa  świata, szary arkusz papieru, pojemniki po sokach i napojach, materiały do inscenizacji, karton z zaznaczonym konturem ziemi, kredki lub farby plakatowe

Przebieg zajęć:

1. Powitanie i zaproszenie dzieci, aby usiadły w kręgu, każde dziecko próbuje dokończyć zdanie:

„Ziemia jest jak…”

2. Nauczycielka opowiada dzieciom o naszej planecie

„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.

Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiły się nad tym czego życzyłby Ziemi i rozesłały te życzenia w myślach dookoła. Po chwili prosi dzieci do skupienia uwagi.

3. Inscenizacja (na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru - boisko). Dzieci siedzą w kręgu a nauczycielka inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.

Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko

(Nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklany słoik, puszkę po napojach.)

Rozmowa na temat wiersza:

  • W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
  • Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
  • Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
  • Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?

4. Zabawa „Pięć pytań”
(Nauczycielka zebrała w jednym miejscu kilka pojemników, w których są różnego rodzaju napoje lub soki. Pojemniki są z różnych tworzyw: szklany, plastikowy, papierowy. Pytania są zadawane i dotyczą rodzaju tworzywa z którego są pojemniki.)

5. Zabawa ruchowa „Leśne porządki” (pomysł własny). Dzieci biegają po całej sali. Na dany sygnał zbierają śmieci, kopią dołek, wsypują śmieci i je za sypują.

6. Praca plastyczna – wypełnianie konturu „Ziemi” farbami plakatowymi – wykorzystanie koloru niebieskiego i zielonego.
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie