Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Integracyjny Żłobek „Promyk Słońca”

Wrocław

Witam,
Mam zupełnie inne doświadczenia od mojej prz...

Ocena: 3.8/5

więcej

Prywatne Przedszkole Playschool

Łódź

W tej placówce moje dziecko naturalnie i szybko przyswaja j...

Ocena: 5/5

więcej

Niepubliczne Przedszkole Bielanek

Bielany Wrocławskie

Nowo otwarte przedszkole Bielanek jest doskonale zorganizowa...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2381 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Kółko regionalne w MP nr 93 w Katowicach

Wielu rodziców i nauczycieli zastanawia się nad tym, co zrobić aby przy dążeniu „do kultury zachodniej” dostrzegać piękno i oryginalność swojego regionu.

Kółko regionalne w MP nr 93 w Katowicach

Miejski Przedszkole Nr 93 w Katowicach postanowiło podtrzymać kultywowanie pięknych, polskich tradycji. Urządziłyśmy  w przedszkolu tzw. „kącik regionalny” i zachęciłyśmy starszych przedszkolaków do udziału w „Kółku Regionalnym”. Pierwszym krokiem w realizacji tych zamierzeń było wyjście od swego najbliższego otoczenia – domu rodzinnego. Dalej poznaliśmy najbliższe otoczenie i środowisko lokalne.

Realizując założenia pragnęłyśmy wykorzystać naturalne zainteresowanie dzieci, tym co odległe czyli legendy, opowiadania, podania o życiu w dawnych czasach na terenie naszego regionu. Starałyśmy się przybliżyć dzieciom zarówno naszą kulturę, jak i gwarę śląską. Przykładem może być przypisywanie śląskich nazw odpowiednim przedmiotom: gardina – firanka, paryzol – parasol, bombon – cukierek itp. Dzieci szybko zapoznały się z tymi nazwami. Dużą atrakcją dla dzieci było przygotowywanie zapasów na zimę (kiszenie kapusty, robienie przetworów owocowych). Z wielkim zaangażowaniem wzięły się do pracy (przyniosły marchewkę, kapustę, owoce). Wiele radości i powodów do dumy dawała im nauka przyśpiewek, wierszy i tańców.

Dzieci wzięły udział w III Międzyprzedszkolnym Przeglądzie Małych Form Teatralnych w gwarze śląskiej w którym zajęły III miejsce w kategorii inscenizacji, XII Przeglądzie Piosenki Dziecięcej im, prof. A. Dygacza „Śląskie Śpiewanie” oraz wielu konkursach plastycznych  między innymi: „Moja Mała Ojczyzna – Śląsk”, „Wielkanocna Pisanka”, „Palma Wielkanocna” oraz „Pocztówka z Katowic”. Razem z koleżanką współprowadzącą kółko, zorganizowałyśmy „Tydzień Śląski”, który obfitował wydarzenia związane z tradycjami na Śląsku obchodzoną  Barbórką. Gościliśmy Żeńską Salonową Orkiestrę Górniczą działającą przy KWK Staszic, „Górników”, którzy opowiedzieli dzieciom  o ubiorze, narzędziach i pracy w kopalni oraz panią Marią Duńską – Ślązaczkę roku 2000r – która opowiedziała o zwyczajach panujących na Śląsku w okresie Bożego Narodzenia jakie pamiętała ze swojego dzieciństwa gwarą śląską. Dzieci dla tych gości zaprezentowały swoje wiadomości i umiejętności w gwarze śląskiej. Kolejnym wyzwaniem dla dzieci było przygotowanie kolęd w gwarze z okazji spotkania opłatkowego w przedszkolu. Atrakcją dla dzieci była wycieczka do Górnośląskiego Parku Etnograficznego w Chorzowie, w której mogły zaobserwować wystawę narzędzi rolniczych, z czego budowane były dawniej chaty, wystrój chat, mogły dowiedzieć się do czego służyły wiatraki, kto pracował w kuźni oraz  przedmioty wykonane z wikliny. Po powrocie niejednokrotnie inspirowały rozmowy przypominając jakieś istotne szczegóły.

Dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo wrażliwe na piękno otoczenia, dlatego też pragniemy nauczyć je kochać to co jest bliskie i serdeczne. Ukazanie tego co w ich regionie jest piękne, ciekawe i godne zaprezentowania to najprostszy sposób, który pozwala poczuć rdzenność tego regionu, znać i szanować jego tradycje, budzić przywiązanie i miłość do rodzinnej ziemi.

Opracowała: Grażyna Końciak


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie