Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

AQQ Przedszkole Niepubliczne

Kielce

Jako dyrekcja Przedszkola AQQ nie zgadzam się z opinia pani...

Ocena: 4.9/5

więcej

Samorządowe Przedszkole nr 10

Kraków

Metody wychowcze w tym przedszkolu to późne średniowiecze...

Ocena: 2/5

więcej

Niepubliczne Przedszkole " MAŁA PANDA" w Lublinie

Lublin

Córka chodzi już drugi rok do przedszkola i zarówno ja ja...

Ocena: 4.7/5

więcej
Wszystkich ocen: 2878 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Przedszkole Publiczne " NASZE SKARBY" Nr 1

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Porady specjalisty

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelinawięcej

Okazywanie emocji przez dziecko

Jestem macochą sześciolatka. Od trzech lat obserwuję go, uczę zasad.Wszyscy go wcześniej rozpieszczali. Mimo zasad, które wprowadzam w życie, daję mu...

~ Olga Marlowięcej

Niepokojące zabawy dziecka

Dziecko podczas zabawy ma wciąż wypadki i katastrofy. Nie potrafi stworzyć scenariusza zabawy bez jakiejś tragedii - albo auta mają wypadki, albo samoloty...

~ Olga Marlowięcej

Kółko regionalne w MP nr 93 w Katowicach

Wielu rodziców i nauczycieli zastanawia się nad tym, co zrobić aby przy dążeniu „do kultury zachodniej” dostrzegać piękno i oryginalność swojego regionu.

Kółko regionalne w MP nr 93 w Katowicach

Miejski Przedszkole Nr 93 w Katowicach postanowiło podtrzymać kultywowanie pięknych, polskich tradycji. Urządziłyśmy  w przedszkolu tzw. „kącik regionalny” i zachęciłyśmy starszych przedszkolaków do udziału w „Kółku Regionalnym”. Pierwszym krokiem w realizacji tych zamierzeń było wyjście od swego najbliższego otoczenia – domu rodzinnego. Dalej poznaliśmy najbliższe otoczenie i środowisko lokalne.

Realizując założenia pragnęłyśmy wykorzystać naturalne zainteresowanie dzieci, tym co odległe czyli legendy, opowiadania, podania o życiu w dawnych czasach na terenie naszego regionu. Starałyśmy się przybliżyć dzieciom zarówno naszą kulturę, jak i gwarę śląską. Przykładem może być przypisywanie śląskich nazw odpowiednim przedmiotom: gardina – firanka, paryzol – parasol, bombon – cukierek itp. Dzieci szybko zapoznały się z tymi nazwami. Dużą atrakcją dla dzieci było przygotowywanie zapasów na zimę (kiszenie kapusty, robienie przetworów owocowych). Z wielkim zaangażowaniem wzięły się do pracy (przyniosły marchewkę, kapustę, owoce). Wiele radości i powodów do dumy dawała im nauka przyśpiewek, wierszy i tańców.

Dzieci wzięły udział w III Międzyprzedszkolnym Przeglądzie Małych Form Teatralnych w gwarze śląskiej w którym zajęły III miejsce w kategorii inscenizacji, XII Przeglądzie Piosenki Dziecięcej im, prof. A. Dygacza „Śląskie Śpiewanie” oraz wielu konkursach plastycznych  między innymi: „Moja Mała Ojczyzna – Śląsk”, „Wielkanocna Pisanka”, „Palma Wielkanocna” oraz „Pocztówka z Katowic”. Razem z koleżanką współprowadzącą kółko, zorganizowałyśmy „Tydzień Śląski”, który obfitował wydarzenia związane z tradycjami na Śląsku obchodzoną  Barbórką. Gościliśmy Żeńską Salonową Orkiestrę Górniczą działającą przy KWK Staszic, „Górników”, którzy opowiedzieli dzieciom  o ubiorze, narzędziach i pracy w kopalni oraz panią Marią Duńską – Ślązaczkę roku 2000r – która opowiedziała o zwyczajach panujących na Śląsku w okresie Bożego Narodzenia jakie pamiętała ze swojego dzieciństwa gwarą śląską. Dzieci dla tych gości zaprezentowały swoje wiadomości i umiejętności w gwarze śląskiej. Kolejnym wyzwaniem dla dzieci było przygotowanie kolęd w gwarze z okazji spotkania opłatkowego w przedszkolu. Atrakcją dla dzieci była wycieczka do Górnośląskiego Parku Etnograficznego w Chorzowie, w której mogły zaobserwować wystawę narzędzi rolniczych, z czego budowane były dawniej chaty, wystrój chat, mogły dowiedzieć się do czego służyły wiatraki, kto pracował w kuźni oraz  przedmioty wykonane z wikliny. Po powrocie niejednokrotnie inspirowały rozmowy przypominając jakieś istotne szczegóły.

Dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo wrażliwe na piękno otoczenia, dlatego też pragniemy nauczyć je kochać to co jest bliskie i serdeczne. Ukazanie tego co w ich regionie jest piękne, ciekawe i godne zaprezentowania to najprostszy sposób, który pozwala poczuć rdzenność tego regionu, znać i szanować jego tradycje, budzić przywiązanie i miłość do rodzinnej ziemi.

Opracowała: Grażyna Końciak


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie