Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

AQQ Przedszkole Niepubliczne

Kielce

To najlepsze i najbardziej prestiżowe przedszkole w Kielcac...

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole Niepubliczne Baby Home Kielce

Kielce

Super przedszkole! Przesympatyczna kadra, przestronne sale, ...

Ocena: 4.8/5

więcej

MikiLand - Językowe Przedszkole Marzeń

Warszawa

MikiLand naprawdę wyróżnia się wśród innych placówek...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2796 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.8/5

więcej

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Porady specjalisty

Mitomania u dziecka

Witam serdecznie. Od 3 lat jestem Mamą już teraz prawie 6 letniego młodego kawalera. Dziecko zostało porzucone przez matkę gdy miało 1,5 roku. Od kilku...

~ Izawięcej

Jak otworzyć żłobek?

Czy jeśli na początku swojej kariery zawodowej pracowałam jako opiekunka do dziecka i mogę mieć zaświadczenia z pełnienia tej opieki, to jest to...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

Otwarcie żłobka

Witam, jestem położną z 16 letnim doświadczeniem, wykształceniem wyższym i planuję otworzyć żłobek. Czy moje kwalifikacje zawodowe, pozwolą mi na otwarcie...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

rodzice radzą: 1
ostatnio: 2014-12-11 21:49

Kompetencje psychologiczne nauczyciela wychowawcy

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Przez kompetencje psychologiczne nauczyciela rozumiemy umiejętności inspirowania, motywowania uczniów do nauki, integrowania ich w zespół oraz umiejętności menadżerskie. 


Nauczyciel  powinien posiadać następujące kompetencje:

1. Pozytywne nastawienie do ludzi:
a) autentyczność:

  • przekonanie ucznia, że nauczyciel jest zainteresowany jego losem,
  • przyznanie sobie prawa do popełniania błędów i nie zadręczania się nimi. Błąd powinien być informacją czego unikać na przyszłość, a nie tragedią, jest normalnym etapem na drodze do doskonałości,
  • zachowanie zdrowej proporcji między myśleniem o sobie w kategoriach negatywnych i pozytywnych. Zdrowa proporcja to 10% myślenia negatywnego i 90% pozytywnego.

Myślenie pozytywne sprzyja dobremu samopoczuciu, sympatii do własnej osoby i sympatii do uczniów. Traktując innych miło mamy większą szansę na to, że podobnie zostaniemy przez nich potraktowani, zgodnie z psychologiczna zasada wyrównywania postaw. A jeśli już zaczniemy cieszyć się sympatią otoczenia, znacznie łatwiej nam przyjdzie nie bać się pokazywania siebie takimi, jakimi naprawdę jesteśmy, bez zachowań fasadowych i fałszu, bez udawania i przywdziewania masek na różne okazje.

b) ugruntowanie w sobie postawy szacunku dla innych:

  • dobre wychowanie, kultura bycia i uprzejmość, niezależnie od wahań pogody, stanu zdrowia i samopoczucia,
  • nie  do pomyślenia jest sytuacja wyżywania się na bezbronnych  i słabszych, nie wolno niszczyć ludzkiej godności, a sadyzm powinien spotykać się z potępieniem,
  • brak spostrzegania zależności między własną aktywnością, a jej spodziewanymi, pozytywnymi efektami, prowadzi do utraty wiary w sensowność działań obronnych, do bezradności, apatii, obojętności, czasem do depresji.

Szacunek dla młodzieży to uczciwość i sprawiedliwość, dotrzymywanie zobowiązań, przyznawanie innym prawa do błędu, tolerancja, otwartość na odmienny niż własny punkt widzenia.

c) optymizm i pogoda ducha:

  • optymiści zarażają swoja postawą i przyciągają otoczenie tym, że żyje im się łatwiej i więcej im się udaje niż pesymistom,
  • zasada "samospełniającej się przepowiedni” nie gwarantuje sukcesu, ale zwiększa jego prawdopodobieństwo i opieranie się na nich w trudnych chwilach, łatwiej jest wtedy dostrzegać mocne strony uczniów i mówić o nich.

 

d) wiedza na temat własnych mocnych stron:


e) chwalenie nawet najdrobniejszych osiągnięć uczniów:

  • im częściej chwalimy , tym lepsze są efekty pracy nauczycieli.

 

f) zmniejszenie dystansu między nauczycielem a uczniami.

2. Umiejętność unikania najczęstszych przyczyn zakłóceń w komunikowaniu się:
a) niepełna świadomość niektórych własnych motywów:

  • znacznie łatwiej uprzytamniamy sobie , że chcemy działać dla dobra ucznia, trudniej jest uświadomić sobie własną chęć dominowania, wywyższania się, czy chęć wyładowania wzbierającej agresji.

 

b) nieuwzględnienie możliwości uczniów:

  • używanie niezrozumiałych słów czy wyrażeń, prowadzi do nieprzystosowania partii materiału i marnotrawi czas obu stron,
  • brak poczucia humoru, nieumiejętność stworzenia swobodnej atmosfery,
  • nudzenie się uczniów.

 

c) sprzeczność języka ciała  ze słowami: 

  • sprzeczność między tymi dwoma rodzajami przekazu wywołuje, wątpliwości co do wiarygodności mówcy, bo inaczej podejrzewamy, że kłamie,
  • nazywanie emocji, które budzą w nas silny niepokój sprawia, że napięcie znika,
  • łatwiej zyskać sympatię i szacunek audytorium, wobec którego jesteśmy szczerzy, nie zgrywamy się, odkrywamy nasze własne  Ja.

 

d) przedwczesna interpretacja motywów:

  • zgadywanie  jest zabawą niebezpieczną, ponieważ punktem odniesienia staje się nasza własna postawa, a przecież ludzie są różni.

 

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie