Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Przedszkole Niepubliczne

Legionowo

Drodzy Rodzice!! Jeśli szukacie dla swojej pociechy "drugie...

Ocena: 5/5

więcej

Elfik Niepubliczne Przedszkole

Lublin

Bardzo fajne przedszkole! Duże, przestronne sale. Dyrekcja ...

Ocena: 4.5/5

więcej

Integracyjny Żłobek „Promyk Słońca”

Wrocław

Witam,
Mam zupełnie inne doświadczenia od mojej prz...

Ocena: 3.8/5

więcej
Wszystkich ocen: 2391 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Kształtowanie sprawności ruchowej podstawą harmonijnego rozwoju dziecka

Przejdź do strony | 1 | 2 |

W licznych badaniach udowodniono, że aktywność fizyczna winna być rozwijana od najwcześniejszego okresu rozwoju o od najniższego szczebla edukacji. Dziecko przedszkolne jest w stanie przyswoić sobie wiele umiejętności ruchowych jednocześnie, przy czym w tym wieku występuje już określony stopień harmonii i płynności ruchów oraz poczucie rytmu.


 

MOTTO :
Dawać zdrowie i radość poprzez gry
w słońcu i na powietrzu, poprzez te gry
wychowywać w służbie wielkich ideałów ludzkości

Henryk Jordan
„Chowanna” nr3/1945, W-wa.

 

Charakterystyczna dla dziecka w wieku przedszkolnym jest częsta zmiana przedmiotu zainteresowania i rodzaju zajęć ruchowych, co wiąże się z niską zdolnością do koncentracji na jednej czynności ruchowej. U dziecka w wieku przedszkolnym zdobywaniu umiejętności nowych ruchów towarzyszy radość z osiągniętego sukcesu motorycznego oraz pamięć ruchowa, a także łatwość szybkiego uczenia się.

W kształtowaniu i promowaniu rozwoju sprawności ruchowej dziecka istotną rolę pełnią wzorce społeczne środowiska rodzinnego i rówieśniczego, odpowiednia atmosfera oraz postawa akceptująca rodziców i wychowawców. Prawidłowy poziom sprawności ruchowej dziecka przedszkolnego zależy zarówno od zdrowia fizycznego i dobrego samopoczucia, jak i od zdrowia psychicznego. Systematyczne podnoszenie sprawności ruchowej wiąże się z wszechstronnym rozwojem fizycznym i psychicznym. Wpływa pozytywnie na kształtowanie osobowości i takich cech, jak: samodzielność, opanowanie, umiejętność skupienia uwagi, wytrwałość w pokonywaniu przeszkód. Jak wykazują badania, obserwacje, dziecko o obniżonej sprawności ruchowej, słabe fizycznie jest kapryśne, lękliwe, często smutne, a przede wszystkim niechętne do wszelkich działań typowych dla jego wieku. I odwrotnie - dziecko zdrowe, sprawne ruchowo, dobrze rozwinięte fizycznie jest najczęściej pogodne, radosne, wykazuje dużą aktywność poznawczą.

Przebywanie i ruch na świeżym powietrzu jest czynnikiem ułatwiającym przyswojenie pokarmu i przywrócenie organizmowi pełnej gotowości do nowego działania. Przykładem  tego jest fakt, że dzieciom w okresie wakacji przybywa kilka centymetrów wzrostu, co jest efektem przebywania na świeżym powietrzu, podejmowania zabaw ruchowych, które przyczyniają się do przyspieszenia przemiany materii. To z kolei zwiększa zapotrzebowanie organizmu na bardziej urozmaicony pokarm, bogatszy w witaminy i minerały.

Wszelkie czynniki zewnętrzne, a więc także zajęcia ruchowe, wpływają na organizm dziecka tym efektywniej, im jest ono młodsze. U dziecka w wieku przedszkolnym dostrzegamy pewną równowagę w zakresie wszystkich elementów wychowania związanych z harmonijnym rozwojem psychicznym i fizycznym. W okresie szkolnym pojawiają się czynniki naruszające tę równowagę. Większy nacisk kładzie się na kształceniu umysłowym dziecka, co odbywa się ze szkodą  dla wychowania fizycznego. W konsekwencji doprowadza to u dziecka w wieku szkolnym do pogorszenia się sprawności ruchowej i do tak często występujących wad  postawy.
  
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO

Jednym ze środków przeciwdziałających obniżonej sprawności ruchowej dziecka jest przyzwyczajanie go już w wieku 4-6 lat do podnoszenia  swej sprawności poprzez branie aktywnego udziału w ćwiczeniach, zabawach i zajęciach ruchowych.

Pewne nawyki nabyte w wieku przedszkolnym zachowuje się bardzo długo, nawet w dojrzałym życiu. Ruchy wyćwiczone w dzieciństwie pozostają w „pamięci” dłużej niż tekst wyuczony pamięciowo. Rozwój  fizyczny dziecka przedszkolnego nie przebiega równomiernie w poszczególnych latach jego życia. Mięśnie dziecka zawierają więcej wody, a mniej białka i substancji stałej niż mięśnie człowieka dorosłego. Są delikatne, luźno przyczepione do kości. Dlatego też dzieci szybciej się męczą niż dorośli. Męczy je siedzenie w jednej pozycji i brak możliwości ruchu. Jednak to samo dziecko zmęczone dłuższym przebywaniem w jednej pozycji, gdy znajdzie się w miejscu, w którym swobodnie może się bawić, szybko odzyskuje energię i wesołość.

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie