Liczba i cyfra siedem - scenariusz zajęć z rozwijania pojęć matematycznych

Liczba i cyfra siedem - scenariusz zajęć z rozwijania pojęć matematycznych

Wprowadzenie w świat matematyki - poznajemy liczbę i cyfrę siedem.

Cel:

- kształtowanie umiejętności liczenia: rozszerzanie zakresu liczenia i ustalanie ile jest policzonych elementów;
- wyzwolenie  wielostronnej aktywności dzieci przez  przyswajanie,  odkrywanie, przeżywanie, działanie.

Forma organizacji pracy: - grupowa, indywidualna

Metody :
- czynna – zadań stawianych dziecku  do  wykonania
- Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona 
- Metoda E.Gruszczyk - Kolczyńskiej

Dziecko:   
- zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie i praktycznie zastosować;
- kojarzy liczbę elementów z jej odpowiednikiem - cyfrą,
- potrafi tworzyć ciągi liczbowe;       
- potrafi wskazać liczbę następną i poprzednią,
- zna miejsce liczby w szeregu;
- przestrzega uzgodnionych umów;
- potrafi poradzić sobie z emocjami i rozumnie zachować się w sytuacjach trudnych, pełnych napięć;
- umie  nabyte umiejętności  zastosować w praktycznym działaniu;
- myśli logicznie i samodzielnie;
- wie jak należy współdziałać i współpracować w zespole,
- potrafi rozpoznać cyfry i odczytać wyrazy,
- wie jakie są dni tygodnia, potrafi  je nazwać:
- wie ile tydzień ma dni, potrafi ułożyć je w kolejności;
- umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1 – 7;
- liczy w przód i w tył, pod dyktando nauczyciela,


Pomoce:
Wiersze : „Tydzień” J. Brzechwa, „Gąsienica tajemnica" D. Gellnerowa, kartoniki z cyframi, kartoniki z napisami -  dni tygodnia, płyta z  nagraniem muzyki do zabawy i metody    P.Dennisona, ilustracje do wiersza „Tydzień”, karty pracy.

Przebieg:

1. Ćwiczenia gimnastyki mózgu:     
- picie wody,
- kapturek myśliciela,
- słoń.

2. Wysłuchanie wiersza „Tydzień” ilustrowanego obrazkami.

3. Określanie ile dzieci miał Tydzień,

4. Ustalenie kolejności dni tygodnia i przyporządkowanie cyfry do odpowiedniego dnia tygodnia.

5. Zapoznanie z wyglądem cyfry i liczby siedem drukowanej i pisanej.

6. Określanie, jaka liczba poprzedza liczbę siedem a jaka następuje po niej.

7. Zaproszenie do zabawy w „Gąsienicę” – dzieci poruszają się jak gąsienica i odliczają kolejno od 1 do 7 i od 7 do 1 -Idzie ścieżką gąsienica, kolorowa tajemnica, krótkich nóżek mnóstwo ma, pierwszą robi pa, pa, drugą robi pa, pa itd.

8. Zaproszenie dzieci do wykonania zadań  - zadania dostosowane do wieku i umiejętności dzieci. Naklej każdemu misiowi słoneczko na brzuszku (misie w ilości 7, obok naklejona cyfra 7,słoneczka do naklejenia), Naklej cyferki na kolejnych dniach tygodnia,  Uporządkuj dni tygodnia naklej ich imiona, Uzupełnij brakujące cyfry na bluzeczkach dni tygodnia, Pokoloruj drukowaną cyfrę 7, kreśl pisana po śladzie, narysuj tyle przedmiotów ile wskazuje cyfra obok.

Autor: Marzena Sadurska

Podobne artykuły

Skomentuj

Dodane komentarze (2)

Tagi