Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Zdrowie i zdrowe odżywianie

Zobacz 43 scenariusze

Powitanie wiosny (36 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (57 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 957 scenariuszy

Porady specjalisty

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Matematyka jest ciekawa-zabawy w dodawanie i odejmowanie - zajęcia otwarte

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Konspekt zajęć prowadzonego wg programu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej: Dziecięca matematyka, w grupie dzieci 6-letnich. Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami.


Cele ogólne:

  • Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami, przez rachowania na palcach i innych zbiorach zastępczych
  • Liczenie w możliwie szerokim zakresie wsłuchiwanie się w regularność układu pozycyjnego.
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.

Cele szczegółowe. Dziecko:

  • dziecko liczy na miarę swoich możliwości,
  • liczy w przód i w tył,
  • rozumie pojęcie para,
  • potrafi zamienić liczebniki główne na porządkowe,
  • potrafi wskazać liczbę następną i porządkową,
  • dolicza i odlicza,
  • dodaje i odejmuje różnymi sposobami - od liczenia na palcach, na innych zbiorach zastępczych do liczenia w pamięci
  • układa działania matematyczne, pisze liczby i znaki matematyczne,
  • podejmuje działania mimo przeżywanych napięć emocjonalnych,
  • współdziała z nauczycielką i dziećmi.

Metoda:

  • czynna - zadań stawianych dziecku do wykonania

Forma:

  • zbiorowa, indywidualna, w grupach.


Pomoce:

  • ponumerowane krzesełko dla każdego dziecka,
  • arkusz szarego papieru z plątaniną literową,
  • kartoniki z cyframi i  na odwrocie z literą (1-m, 2-a, 3-t, 4-e, 5-m, 6-a, 7-t,  8-y, 9-k, 10-a,11-j,12-e, 13-s, 14-t, 15-c, 16-i, 17-e, 18-k, 19-a, 20-w, 21-a)
  • kartonowe kwadraty z różną ilością kropek,
  • liczmany, klocki i figury
  • cyfry i znaki matematyczne,
  • klamerki, paski kartonu, trójkąty, kwadraty
  • tablica z zapisanymi działaniami do wykonania,
  • 4 plansze z zaznaczonymi 110 polami i 4 kostki z liczbami 4, 7, 9, 10, 12, 16 i  4 pionkami.
  • koszyk

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie do tematu - zabawa dydaktyczna "Plątaninka literowa". Rozwiązaniem są Zabawy z matematyką. Rozmowa na temat: Do czego potrzebna  jest ludziom  matematyka?, Gdzie możemy znaleźć matematykę?

2. Witamy swoje paluszki - przeliczanie palców obu rąk poprzez dotyk o policzek, z jednoczesnym nazywaniem ich: mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk: 1, 2, 3… A potem wspak: 10, 9, 8…

3. Szacowanie: Kto wie ile jest dzisiaj dzieci w grupie? - dzieci szacują i podają przypuszczalną liczę dzieci w grupie.

4. Liczenie – Jak to sprawdzić, ile jest dzieci? Dzieci ustawione w szeregu kolejno odliczają dotykając ramienia sąsiada i ustalają liczbę obecnych

5. Liczenie w parach - Ustawienie się dzieci w parach. Dzieci odliczają kolejno pary, w których stoją a następnie ustalają czy dzieci jest parzyście czy nie (wnioskują to na podstawie własnego ustawienia).

6. Ustawienie krzesełek według kolejności od 1…

7. Znajdź swoje miejsce - dzieci stoją w rozsypce na dywanie nauczycielka poleca: - wykonajcie 5 podskoków na lewej nodze, 5 na prawej, a potem wróćcie na swoje miejsce. Sprawdzimy czy nikt się nie pomylił.

8. Odczytaj i znajdź - dzieci na rozłożonych na stolikach kartonikach odczytują wybraną cyfrę. Krzesełka, na których przyklejone są kartoniki z cyframi stoją wokół dywanu. Dzieci podchodzą do krzesełek, odszukują swoją cyfrę, ustawiają krzesełka według wzrastającej liczebności (od 1-21) siadają.

9. Układanie i odczytywanie hasła - nauczycielka, która ma kartonik z cyfrą 1 mówi: mam liczbę 1, jestem pierwsza, mam literę m. Dzieci postępują według wzoru. Każdy odczytany poprawnie kartonik umieszczany jest na tablicy. Litery utworzą hasło.

M
a
t
e
m
a
t
y
k
a
j
e
s
t
c
i
e
k
a
w
a

10. Liczenie naprzemienne - nauczyciel - dzieci. Nauczyciel rozpoczyna mówiąc 1, dzieci mówią 2, N-3, dz—4, N-5……………….
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie