Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Unia Europejska

Zobacz 5 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (57 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 957 scenariuszy

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Matematyka jest ciekawa-zabawy w dodawanie i odejmowanie - zajęcia otwarte

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Konspekt zajęć prowadzonego wg programu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej: Dziecięca matematyka, w grupie dzieci 6-letnich. Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami.


Cele ogólne:

  • Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami, przez rachowania na palcach i innych zbiorach zastępczych
  • Liczenie w możliwie szerokim zakresie wsłuchiwanie się w regularność układu pozycyjnego.
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.

Cele szczegółowe. Dziecko:

  • dziecko liczy na miarę swoich możliwości,
  • liczy w przód i w tył,
  • rozumie pojęcie para,
  • potrafi zamienić liczebniki główne na porządkowe,
  • potrafi wskazać liczbę następną i porządkową,
  • dolicza i odlicza,
  • dodaje i odejmuje różnymi sposobami - od liczenia na palcach, na innych zbiorach zastępczych do liczenia w pamięci
  • układa działania matematyczne, pisze liczby i znaki matematyczne,
  • podejmuje działania mimo przeżywanych napięć emocjonalnych,
  • współdziała z nauczycielką i dziećmi.

Metoda:

  • czynna - zadań stawianych dziecku do wykonania

Forma:

  • zbiorowa, indywidualna, w grupach.


Pomoce:

  • ponumerowane krzesełko dla każdego dziecka,
  • arkusz szarego papieru z plątaniną literową,
  • kartoniki z cyframi i  na odwrocie z literą (1-m, 2-a, 3-t, 4-e, 5-m, 6-a, 7-t,  8-y, 9-k, 10-a,11-j,12-e, 13-s, 14-t, 15-c, 16-i, 17-e, 18-k, 19-a, 20-w, 21-a)
  • kartonowe kwadraty z różną ilością kropek,
  • liczmany, klocki i figury
  • cyfry i znaki matematyczne,
  • klamerki, paski kartonu, trójkąty, kwadraty
  • tablica z zapisanymi działaniami do wykonania,
  • 4 plansze z zaznaczonymi 110 polami i 4 kostki z liczbami 4, 7, 9, 10, 12, 16 i  4 pionkami.
  • koszyk

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie do tematu - zabawa dydaktyczna "Plątaninka literowa". Rozwiązaniem są Zabawy z matematyką. Rozmowa na temat: Do czego potrzebna  jest ludziom  matematyka?, Gdzie możemy znaleźć matematykę?

2. Witamy swoje paluszki - przeliczanie palców obu rąk poprzez dotyk o policzek, z jednoczesnym nazywaniem ich: mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk: 1, 2, 3… A potem wspak: 10, 9, 8…

3. Szacowanie: Kto wie ile jest dzisiaj dzieci w grupie? - dzieci szacują i podają przypuszczalną liczę dzieci w grupie.

4. Liczenie – Jak to sprawdzić, ile jest dzieci? Dzieci ustawione w szeregu kolejno odliczają dotykając ramienia sąsiada i ustalają liczbę obecnych

5. Liczenie w parach - Ustawienie się dzieci w parach. Dzieci odliczają kolejno pary, w których stoją a następnie ustalają czy dzieci jest parzyście czy nie (wnioskują to na podstawie własnego ustawienia).

6. Ustawienie krzesełek według kolejności od 1…

7. Znajdź swoje miejsce - dzieci stoją w rozsypce na dywanie nauczycielka poleca: - wykonajcie 5 podskoków na lewej nodze, 5 na prawej, a potem wróćcie na swoje miejsce. Sprawdzimy czy nikt się nie pomylił.

8. Odczytaj i znajdź - dzieci na rozłożonych na stolikach kartonikach odczytują wybraną cyfrę. Krzesełka, na których przyklejone są kartoniki z cyframi stoją wokół dywanu. Dzieci podchodzą do krzesełek, odszukują swoją cyfrę, ustawiają krzesełka według wzrastającej liczebności (od 1-21) siadają.

9. Układanie i odczytywanie hasła - nauczycielka, która ma kartonik z cyfrą 1 mówi: mam liczbę 1, jestem pierwsza, mam literę m. Dzieci postępują według wzoru. Każdy odczytany poprawnie kartonik umieszczany jest na tablicy. Litery utworzą hasło.

M
a
t
e
m
a
t
y
k
a
j
e
s
t
c
i
e
k
a
w
a

10. Liczenie naprzemienne - nauczyciel - dzieci. Nauczyciel rozpoczyna mówiąc 1, dzieci mówią 2, N-3, dz—4, N-5……………….
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie