Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelina więcej

Okazywanie emocji przez dziecko

Jestem macochą sześciolatka. Od trzech lat obserwuję go, uczę zasad.Wszyscy go wcześniej rozpieszczali. Mimo zasad, które wprowadzam w życie, daję mu...

~ Olga Marlo więcej

Niepokojące zabawy dziecka

Dziecko podczas zabawy ma wciąż wypadki i katastrofy. Nie potrafi stworzyć scenariusza zabawy bez jakiejś tragedii - albo auta mają wypadki, albo samoloty...

~ Olga Marlo więcej

Metoda Dobrego Startu

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2

Ćwiczenia ruchowe – jest to zabawa ruchowa nawiązująca do treści piosenki, która ma charakter usprawniający i relaksacyjny.

  • Ćwiczenia ruchowo – słuchowe – do ćwiczeń ruchowych dołączony jest element  muzyczny: piosenka, wierszyk, wyliczanka. Podczas tych ćwiczeń dzieci śpiewając piosenkę odtwarzają jej rytm np. na bębenku, na   woreczkach z grochem, wałeczku z sypkim materiałem. Ćwiczenia te to ruchy wykonywane za pomocą pięści, dłoni, palców, łokci,  całego ciała w rytm śpiewanej piosenki.

 

  • Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe to uczenie się odtwarzania wzorów: figur geometrycznych lub liter w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki. Kolejne etapy tego ćwiczenia są następujące:

1. demonstracja wzoru i sposobu wykonania ćwiczenia – pokazujemy  i omawiamy wzór: jak wygląda, do czego jest podobny. Nauczyciel demonstruje sposób wykonania wzoru jednocześnie śpiewając piosenkę i wodząc ręką po wzorze. Zwraca uwagę na szybkość ruchów i rytm, kolejność i kierunek, ułożenie w przestrzeni.
2. uczenie się polisensoryczne – dziecko kreśli wzór najpierw przy pomocy dorosłego na wzorze, potem samodzielnie ( wzory mają zróżnicowaną fakturę ).
3. reprodukowanie wzoru – dzieci wielokrotnie i różnymi technikami odtwarzają zapamiętany wzór. Reprodukowanie wzoru odbywa się wieloetapowo:

  • całą ręką – w powietrzu,
  • palcem – na stole, na tackach z kaszą,
  • narzędziem graficznym np. kredą, węglem, ołówkiem na tabliczkach, papierze.

Ad. 3.
Zajęcia końcowe – na zakończenie stosuje się zajęcia wyciszające, relaksacyjne, oddechowe – dają one odpoczynek, relaksują i rozładowują napięcie emocjonalne.

  • „Alfabet piosenek” – stanowi zestaw zawierający drukowane wielkie litery alfabetu oraz piosenki tak do nich dobrane, w tytule bądź w tekście występowało słowo zaczynające się od głoski odpowiadającej opracowanej literze, by głoska ta często powtarzała się w tekście piosenki. Rytm piosenki jest odpowiedni do struktury znaku graficznego, jakim jest litera. Dzięki temu śpiewając piosenkę możemy jednocześnie odtwarzać kształt litery.

 

  • Śpiewane litery” to program, w którym stosuje się MDS do nauki pisania liter  i cyfr. Punktem wyjścia każdych zajęć jest litera lub cyfra i odpowiednio dobrany tekst śpiewany lub wypowiadany w formie wierszyka lub wyliczanki. Połączenie ruchu wykonywanego przy pisaniu z odpowiednią melodią lub rytmicznie wypowiadanym tekstem, ułatwia zapamiętanie kształtu litery. Wpływ też na płynność ruchu i utrzymanie się w rytmie powodując lepszą jakość pisma i stopniowe zwiększanie tempa pisania.

Autor: mgr Lucyna Wyskowska

Przejdź do strony | 1 | 2

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie