Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Porady specjalisty

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelina więcej

Okazywanie emocji przez dziecko

Jestem macochą sześciolatka. Od trzech lat obserwuję go, uczę zasad.Wszyscy go wcześniej rozpieszczali. Mimo zasad, które wprowadzam w życie, daję mu...

~ Olga Marlo więcej

Niepokojące zabawy dziecka

Dziecko podczas zabawy ma wciąż wypadki i katastrofy. Nie potrafi stworzyć scenariusza zabawy bez jakiejś tragedii - albo auta mają wypadki, albo samoloty...

~ Olga Marlo więcej

Metoda E. Gruszczyk - Kolczyńskiej

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3

1. na poziomie konkretów – dziecko liczy zdobyte przedmioty; dla ustalenia kto wygrał ustawia je w rzędach; odpowiada na pytanie kto ma więcej, kto mniej; ustala sumę lub różnicę dosuwając lub odsuwając przedmioty, które potem liczy;   - są to ćwiczenia podnoszące sprawność rachunkową.
2. na poziomie symulacji – aby obliczyć zdobyte punkty dziecko zastępuje je liczmanami. Manipulując nimi ma jednak na myśli abstrakcyjne punkty.
3. na poziomie po trosze symulacyjnym i po trosze symbolicznym – łatwiejsze obliczenia dziecko wykonuje w pamięci ( manipulowanie przedmiotami trwa dłużej). Taki trening sprzyja przechodzeniu z poziomu konkretów na poziom abstrakcji.
4. na poziomie symbolicznym – dziecko wykonuje wszystkie obliczenia w pamięci. Dziecko zapisuje zdobyte punkty za pomocą liczb.

Metodyka wprowadzania dzieci w tajniki konstruowania gier może być stosowana:

  • w domu – jeżeli rodzice chcą zadbać o intensywny  rozwój umysłowy i emocjonalny dziecka,
  • w przedszkolu – zajęcia mogą być prowadzone z całą grupą lub w grupkach,
  • w klasach zerowych i na niektórych formach zajęć w klasie I i II,
  • w trakcie zajęć korekcyjno – wyrównawczych lub rewalidacyjnych,
  • w szkołach specjalnych,
  • w sanatoriach, na koloniach, zimowiskach.

Do uczenia dzieci sztuki konstruowania gier potrzebne są:

  • kostki do gry – dla każdej pary grających muszą być trzy kostki – dwie w jednym kolorze i trzecia w innym. Najlepsze są kostki większe od powszechnie używanych. Jeżeli zajęcia prowadzone są w grupie potrzebne są trzy kostki jak wyżej najlepiej o wymiarach 10 cm x 10 cm x 10 cm,.
  • figurki zwierzaków,
  • malutkie samochody – zabawki,
  • pionki do gry mogą to być zwyczajne pionki do gry, lub kamyki, guziki itp.,
  • klocki do odmierzania płytek chodnika,
  • zestaw guzików i klocków do klasyfikacji
  • kamyki,
  • drobne jednorodne przedmioty np. ziarna fasoli, kasztany,
  • kolorowe pinezki,
  • sznury
  • patyczki wielkości zapałek,
  • lusterko,
  • pocztówki,
  • miarki krawieckie,
  • klamerki do bielizny,
  • bierki,
  • domino,
  • karty do gry (do brydża),
  • arkusze papieru, flamastry, kredki, nożyczki, kolorowy papier, taśma klejąca, różnorodne pojemniki;

Propozycje w/w gier znaleźć można w następujących pozycjach: „Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki”, „Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków”, „Dziecięca matematyka – książka dla rodziców i nauczycieli”, „Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?”.

Autor: mgr Lucyna Kinder

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie