Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Integracyjny Żłobek „Promyk Słońca”

Wrocław

Witam,
Mam zupełnie inne doświadczenia od mojej prz...

Ocena: 3.8/5

więcej

Prywatne Przedszkole Playschool

Łódź

W tej placówce moje dziecko naturalnie i szybko przyswaja j...

Ocena: 5/5

więcej

Niepubliczne Przedszkole Bielanek

Bielany Wrocławskie

Nowo otwarte przedszkole Bielanek jest doskonale zorganizowa...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2381 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Na czym polega metoda Montessori?

Metoda Montessori to jedna z popularnych form nauki i rozwoju dziecka. Pedagogika Montessori pomaga w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu niezbędnej wiedzy i umiejętności dostosowanych do indywidualnych możliwości dziecka. Na czym dokładnie polega metoda Montessori - dowiecie się z artykułu.

Metoda Marii Montessori


Doktor Maria Montessori była jedną z pierwszych kobiet-lekarzy we Włoszech. Przez ponad 50 lat pracowała z dziećmi, odkrywając ich potrzeby i możliwości. Wieloletnie obserwacje dały podłoże do stworzenia nowego pojęcia procesu edukacji i zasad pracy z dziećmi.


Maria Montessori swoje teorie opierała w głównej mierze na medycznym wykształceniu. Dowodami na jej metodę są dzieci, z którymi pracowała, oraz które obecnie uczęszczają do szkół i przedszkoli montessoriańskich na całym świecie. Nauka w takich placówkach skupia się przede wszystkim na dążeniu do samodzielności i budowaniu wiary dzieci we własne możliwości. Uczniowie skoncentrowani są na zadaniach i z ufnością patrzą na świat. Podopiecznych uczy się odpowiedzialności oraz pomagania drugiemu człowiekowi.

Ideą metody jest przekonanie, że edukacja nie powinna być skoncentrowana tylko na przekazywaniu wiedzy, ale musi przyjąć formę ukazywania ludzkich możliwości.  Każde dziecko już od samego urodzenia nastawione jest na swój własny rozwój i osiągnięcie niezależności. Metoda Montessori pomaga w tym maluchom oraz ich rodzicom. Podstawą tej metody jest przede wszystkim szanowanie naturalnej indywidualności każdego dziecka, gdy mowa o rozwoju fizycznym, umysłowym czy emocjonalnym.

Istotną rolą w metodzie Montessori odgrywa otoczenie w jakim przebywają dzieci. Ważne, aby miejsca, w których dziecko uczy się były odpowiednio przygotowane, by praca z wybranymi materiałami była swobodna i łatwa.

 

Wykonanie różnego rodzaju prac pod przewodnictwem nauczyciela prowadzi do rozwoju koncentracji i samodyscypliny. Dziecko może pracować i uczyć się w zgodzie z własnymi możliwościami i we własnym tempie. Nauczyciel czy rodzic powinien umieć obserwować dziecko, aby móc przygotować my odpowiednie materiały i zadania. Otoczenie w jakim przebywa maluch powinno charakteryzować się porządkiem. Dzieci muszą mieć zapewnioną wolność pracy i nauki, ale jednocześnie powinny umieć podążać według wyznaczonych zasad.  W Metodzie Montessori istnieją mieszane grupy wiekowe, dzięki którym dzieci mogą rozwijać zdolność życia w społeczeństwie i uczyć się od siebie, zgodnie z własnym tempem rozwoju.

 

Nauczyciel Montessori


Montessori zauważyła, że rozwój dziecka dzieli się na kilka różnych od siebie etapów, które można umiejętnie wspierać. Dzieci w wieku od narodzin do 6 roku życia są odkrywcami, którzy do poznawania świata wykorzystują głównie zmysły, przyswajając to co się dzieje w otoczeniu. Wiek od 6 do 12 lat to czas świadomego poznawania. Dzieci w tym okresie aktywnie rozwijają swoje zdolności abstrakcyjnego myślenia oraz wyobraźni, wykorzystując do tego wiedzę z wcześniejszych lat. Lata 12 - 18 to czas, w którym młodzi ludzie intensywnie poszukują własnego miejsca w społeczeństwie. Ostatnim okresem jest wkroczenie w dorosłość, czyli wiek 18 - 24 lata, kiedy to ludzie stają się specjalistami w danej dziedzinie. W taki sposób biorą udział w kreowaniu świata oraz tworzenia dialogów pomiędzy sobą.

Rolą rodzica oraz nauczyciela jest stała obserwacja dziecka, a jej cel to coraz rzadsza interwencja w miarę rozwoju dziecka. Opiekun dziecka jest odpowiedzialny za stworzenie atmosfery spokoju i bezpieczeństwa. Takie podejście pomaga maluchom w rozwijaniu poczucia własnej wartości, pewności siebie oraz samodyscypliny.


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie