Nadmiar cukru w diecie przedszkolaka. Jak ograniczyć słodycze u dziecka?

Nadmiar cukru w diecie przedszkolaka. Jak ograniczyć słodycze u dziecka?
Drukuj Skomentuj

Dzieci uwielbiają słodycze. Smak słodki maluchy znają od urodzenia, innych smaków muszą się dopiero nauczyć. Słodycze w odpowiedniej ilości są częścią zbilansowanej diety - szkodliwy jest ich nadmiar. Jak ograniczyć zbyt dużą ilość słodyczy w diecie dziecka?

Większość produktów żywnościowych zawiera cukier. Łatwo więc o jego nadmiar, co prowadzi do  otyłości, cukrzycy, próchnicy i wielu innych chorób, zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Często dieta przedszkolaków zawiera za dużo cukru i jest zbyt uboga w inne witaminy. Do czego może doprowadzić nadmiar cukru i jak zmienić nawyki żywieniowe dziecka?

 

Skutki nadmiaru cukru w diecie dziecka

 

Próchnica

Bakterie, które produkują próchnicę powstają poprzez cukier. Nieodpowiednie nawyki żywieniowe - dużo cukrów prostych, częste spożywanie słodyczy i sięganie po przekąski sprawia, że próchnica i zniszczone zęby pojawiają się już u kilkulatków.

 

Brak witamin

Zbyt duża ilość słodyczy wpływa na to, że dziecko nie ma apetytu i ochoty na produkty wartościowe. Zdaniem ekspertów dieta dzieci uboga jest zwłaszcza w witaminę D, wapń, żelazo i magnez.

 

Otyłość

Nadmiar słodyczy to nadmiar kalorii, które prowdzą do zbędnych kilogramów i w rezultacie do otyłości. Oprócz odpowiedniej diety i zmiany nawyków żywieniowych ważny jest ruch i aktywność fizyczna.

 

Cukrzyca

Z roku na rok przybywa dzieci chorych na cukrzycę. Coraz częściej jest to cukrzyca typu 2, która przeważnie jest skutkiem złego odżywiania i nieodpowiedniego stylu życia.

 

Po zjedzeniu słodyczy poziom cukru we krwi u dziecka znacznie wzrośnie. Niestety początkowy przypływ energii szybko zamieni się w uczucie zmęczenia, niepokoju i trudności w skoncentrowaniu się.

 

Jak nauczyć dziecko odpowieniego jedzenia słodyczy?

 

Nie nagradzaj słodyczami

Ważne jest, by pokazać dziecku, że słodycze w niewielkich ilościach można jeść nawet codziennie. Często rodzice niepotrzebnie nagradzają dobre zachowanie swojego dziecka lub pocieszają malucha cukierkiem. Dziecko nie powinno kojarzyć słodkości z czymś zakazanym, niedostępnym - jak wiadomo pokusa zjedzenia czegoś słodkiego będzie wtedy większa. 

 

Dbaj o odpowiednią ilość

Słodycze w diecie dziecka powinny być dobrze wybrane i w odpowiednich ilościach.  Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie od całkowitego zakazu ich jedzenia, co może wzbudzić w dziecku poczucie niesprawiedliwości i dodatkową chęć zjedzenia produktów słodkich. Istotna jest odpowiednia porcja słodyczy, które dajemy naszym pociechom. Dobre są produkty, które dzieci zjedzą za jednym razem, ich wartość odżywcza jest przystosowana do zapotrzebowania dzieci. Słodkie przekąski można łączyć z owocami, co dostarczy dodatkwowych witamin. Należy uważać na ilość substancji konserwujących, a także  szkodliwych sztucznych barwników.

 

Bądź konsekwentny

W przypadku dawania naszemu dziecku słodyczy należy być konsekwentnym. Musimy wprowadzić jasne zasady jedzenia słodkości np. zawsze po skończonym obiedzie, nigdy przed. Niewielką słodką przekąskę możemy zaoferować naszemu dziecku również podczas pobytu w przedszkolu lub jako dodatek do podwieczorku. Podczas zabawy i wysiłku fizycznego dziecko z pewnością spali zbędne kalorie.


Odpowiednia ilość posiłków

Dbajmy o odpowiednią ilość posiłków w ciągu dnia, które spożywa nasze dziecko. Posiłków powinno być około 5-6, z zachowaniem regularnego odstępu czasowego. Przerwy między posiłkami nie powinny być zbyt długie, dziecko traci energię i ma większą ochotę na słodycze.

 

Nie przyzwyczajaj dziecka do słodkiego smaku

Jeśli nasze dziecko samo nie zechce, nie dosładzajmy mu herbaty czy soku. Wybierajmy niesłodzone jogurty, serki. Potrawy na słodko serwujmy naszym maluchom od czasu do czasu, nie mogą być one podstawą jadłospisu dziecka.

 

Urozmaicona dieta

Wybierajmy różnorodne produkty: produkty zbożowe, które są źródłem cennych węglowodanów złożonych, witamin z grupy B, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego, mleko i przetwory mleczne to bogate źródło wapnia, produkty bogate w białko oraz tłuszcz. Ważne jest, by już od najmłodszych lat uczyć dziecko jedzenia warzyw i owoców. Posiłki powinny wyglądać apetycznie i kolorowo, aby dodatkowo pobudzić apetyt dziecka. Dodatkowo starajmy się wyrabiać u dzieci nawyk picia wody. Przedszkolak potrzebuje około 2 litrów płynów w ciągu dnia. Opróćz wody polecane są również herbatki, kawa zbożowa, kakao.

 

Co zamiast słodyczy?

 

  • Domowy budyń na mleku owsianym lub krowim
  • Domowy, niskokaloryczny kisiel
  • Suszone owoce - daktyle, figi, jabłka
  • Domowe ciasteczka zamiast kupnych
  • Owocowy koktajl zamiast jogurtu owocowego
  • Chipsy owocowe zamiast ziemniaczanych
  • Soki i woda zamiast napojów gazowanych
  • Miód
  • Desery na bazie na bazie owoców, nabiału i kasz
  • Orzechy

 

Konsekwencje nadmiaru cukru w diecie dziecka mogą być naprawdę poważne - wpływają one zarówno na zdrowie, jak i zachowanie naszego dziecka. Całkowite wykluczenie słodyczy z życia dziecka jest jednak bardzo trudne i niekonicznie potrzebne. Zadbajmy o to, aby dziecko po słodycze sięgało jak najrzadziej, w zamian wybierając zdrowsze i mniej kaloryczne przekąski. Miejmy kontrolę nad tym co i w jakich ilosciach je nasz maluch - mała ilość słodyczy w codziennym jadłospisie i wypracowane zasady, kiedy dziecko może sięgnąć po słodkości nie wpłyną negatywnie na zdrowie i sposób funkcjonowania naszego malucha.

 

Więcej o zdrowym odżywianiu przedszkolaka znajdziecie tutaj:

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi