Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Mikołaj

Zobacz 11 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (59 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 959 scenariuszy

Porady specjalisty

Mitomania u dziecka

Witam serdecznie. Od 3 lat jestem Mamą już teraz prawie 6 letniego młodego kawalera. Dziecko zostało porzucone przez matkę gdy miało 1,5 roku. Od kilku...

~ Izawięcej

Jak otworzyć żłobek?

Czy jeśli na początku swojej kariery zawodowej pracowałam jako opiekunka do dziecka i mogę mieć zaświadczenia z pełnienia tej opieki, to jest to...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

Otwarcie żłobka

Witam, jestem położną z 16 letnim doświadczeniem, wykształceniem wyższym i planuję otworzyć żłobek. Czy moje kwalifikacje zawodowe, pozwolą mi na otwarcie...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

rodzice radzą: 1
ostatnio: 2014-12-11 21:49

NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |

Nadpobudliwość psychoruchowa rozumiana medycznie, oznacza zespół nadpobudliwości psychoruchowej, czyli zespół hiperkinetyczny, będący schorzeniem mającym charakterystyczne objawy i wymagającym odpowiedniego leczenia. W dużym uproszczeniu, można nadpobudliwość sprowadzić do odmiennej pracy mózgu, która uniemożliwia dziecku kontrolowanie swych zachowań, a więc także kontrolowanie uwagi i ruchów.


Rozpoznanie ADHD jest bardzo trudne, ponieważ prawie całkowicie opiera się na podstawie wywiadu z rodzicami i innymi osobami współuczestniczącymi w procesie wychowania oraz na obserwacji samego dziecka i doświadczeniu lekarza. Nie ma żadnych badań laboratoryjnych, które mogłyby potwierdzić lub wykluczyć tę przypadłość.
Ponadto to:
- objawy zaburzeń muszą utrzymywać się przez przynajmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym adaptację dziecka bądź w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju.
- niektóre upośledzające funkcjonowanie dziecka objawy zaburzeń koncentracji uwagi lub nadpobudliwości psychoruchowej ujawniły się przed 7 rokiem życia.
- upośledzenie funkcjonowania dziecka spowodowane tymi objawami występuje w dwóch lub więcej sytuacjach (np. w szkole i w domu).
- stwierdza się klinicznie istotne upośledzenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub szkolnego.
- objawy dziecka nie występują w przebiegu przetrwałych zaburzeń rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej uznać z objawy innego zaburzenia psychicznego.

reasumując, przed postawieniem ostatecznej diagnozy należy wykluczyć inne choroby, np. astmę, niektóre alergie pokarmowe, nadczynność tarczycy czy też problemy emocjonalne mogące w istotny sposób wpływać na zachowanie dziecka. Objawami nadpobudliwości czyli ADHD są zaburzenia uwagi, nadmierna ruchliwość, impulsywność, które występują „od zawsze”, mają wczesny początek i występują stale, niezależnie od miejsca pobytu dziecka (szkoła, przedszkole, dom, podwórko).

NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA MOŻE PRZEJAWIAĆ W 3 SFERACH:
- ruchowej
- poznawczej
- emocjonalno-uczuciowej

Sfera ruchowa

Dzieci charakteryzuje wzmożona ekspansja ruchowa, wciąż szukają możliwości do zaspokojenia potrzeby ruchu. Na przerwach dużo biegają, na zajęciach wyrażają aktywność i chęć wykonywania różnych poleceń nauczyciela. Chętnie wykonują wszystkie prace typu: rozdawanie, przynoszenie lub odnoszenie różnych pomocy szkolnych, nieporównanie trudniej jest im natomiast wykonać te polecenia, które wymagają znacznego ograniczenia aktywności ruchowej Dzieci te szczególnie trudno znoszą przedłużające się chwile oczekiwania, często bazgrzą po zeszytach, niszczą rzeczy wokół siebie. Nadmierna ruchliwość dzieci nadpobudliwych wyraźnie wzrasta, gdy znajdują się w gromadzie, dlatego w szkole są zazwyczaj silniej pobudzone niż w domu, a w gronie rodzeństwa i kolegów bardziej niespokojne niż w indywidualnym kontakcie z dorosłym.

Sfera poznawcza

Nadpobudliwość w sferze poznawczej przejawia się w zaburzeniach koncentracji uwagi, pochopności i pobieżności myślenia. Słaba koncentracja uwagi jest efektem reagowania przez dzieci na wszystkie bodźce z otoczenia. Nadmiar bodźców powoduje, że ich uwaga jest chwiejna, przez co zadania są wykonywane niedokładnie i niestarannie. Dzieci te nie są w stanie skoncentrować się dłużej na zadaniach, przeszkadzają w zajęciach, wypowiadają się chaotycznie, szybko zapominają, co mają wykonać. W pracach pisemnych uczniów występuje szereg błędów, np. niedokończone zdania, słowa. Prace te są chaotyczne i nielogiczne. Ponadto prawidłowe funkcjonowanie w szkole utrudnia im lęk i wysoki stopień niepokoju podczas odpowiedzi, co w konsekwencji powoduje osiąganie gorszych wyników, niż wskazywałby na to ich możliwości intelektualne. Pochopność i pobieżność myślenia sprawiają, że dzieci nie analizują swoich wypowiedzi. Bardzo szybko odpowiadają na zadane pytania, przy czym sprawiają wrażenie bezkrytycznych i mało spostrzegawczych.

Sfera emocjonalno – uczuciowa

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie