Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Elfik Niepubliczne Przedszkole

Lublin

Bardzo fajne przedszkole! Duże, przestronne sale. Dyrekcja ...

Ocena: 4.5/5

więcej

Integracyjny Żłobek „Promyk Słońca”

Wrocław

Witam,
Mam zupełnie inne doświadczenia od mojej prz...

Ocena: 3.8/5

więcej

Prywatne Przedszkole Playschool

Łódź

W tej placówce moje dziecko naturalnie i szybko przyswaja j...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2386 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Nauczyciel wychowania przedszkolnego

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |
Nauczyciel wychowania przedszkolnego

Realizując główne zadanie pedagogiki przedszkolnej, a mianowicie wszechstronny rozwój każdego dziecka, nauczyciel pełni zadania opiekuńcze, wychowawcze, dydaktyczne diagnostyczno-prognostyczne i kompensacyjno  -usprawniające traktując dziecko jako samodzielny podmiot i jednocześnie rezygnując z "jednokierunkowego wpływu, oddziaływania nauczyciela (podmiotu) na dziecko (przedmiot) na rzecz dwukierunkowego, względnie zrównoważonego wpływu, oddziaływania na siebie dwóch podmiotów (nauczyciela i dziecka)”.


Dzięki takiemu postępowaniu nauczyciel umożliwia dziecku rozwój własnej autonomii:

  • "zwiększa się zakres sytuacji, w których dziecko decyduje o sobie, dokonuje wyborów, wyraża własne opinie, sądy, własne zdanie;
  • umacnia się poczucie własnej tożsamości, w tym także przeświadczenie o własnej niezależności autonomii;
  • pojawia się refleksja nad sobą, nad udziałem we własnym rozwoju”.

Nauczyciel nie uzależnia akceptacji dziecka od tego, czy spełnia jego oczekiwania, czy jest takie, jakie (jego zdaniem) powinno być. ,,Akceptować dzieci to zatem przyjmować je, aprobować takimi, jakie są, ze wszystkimi mocnymi i słabymi stronami ich ciała, psychiki i zachowania.” S. Guz podkreśla, że: "nauczyciel niczego nie powinien mu (dziecku) narzucać, ale proponować i zachęcać do podjęcia aktywności, stwarzać sytuacje wywołujące zaciekawienie i podtrzymywać zapał poznawczy dziecka”. nie podkreślając swoich kompetencji. Ważnym elementem dobrych relacji z dzieckiem jest również to, że nauczyciel akceptujący dziecko powinien jeszcze potrafić ją okazać wiedząc, że dzieci powinny "stale dowiadywać się o tym, że są kochane, że uważane są za ważne i potrzebne”.

Ważnym elementem w pomaganiu dziecku aby stało się bardziej samodzielne i odpowiedzialne za siebie jest uświadamianie uczuć jakie przeżywa, nazywanie ich, pomaganie mu w zaakceptowaniu tych uczuć, które doświadcza, np. smutek, żal, gniew, radość itp. Nauczyciel o postawie demokratycznej umożliwia dzieciom ,,wspólne przedyskutowanie narastających problemów, ułatwia im wykonanie konkretnych zadań (...), liczy się z celami i decyzjami grupy jako grupy społecznej a także z psychospołecznymi potrzebami dzieci”.

Według A. Klim-Klimaszewskiej1 bardzo ważnym elementem w pracy nauczyciela jest umiejętność nawiązywania i utrzymywania bliskich kontaktów z poszczególnymi dziećmi i całą grupą dzięki którym tworzy się bardzo silna więź, ale ważne aby była ona rzeczywista, osobowa i ideowa. Jednym z ważnych elementów postawy nauczyciela jest jego autentyczność w zachowaniu czyli zgodność z samym sobą, które polega na "szczerym, spontanicznym zachowaniu się, na byciu sobą oraz na integracji uczuć i wypowiedzi z zachowaniem“”2 dzięki czemu nauczyciel w sposób naturalny "staje się dla dzieci osobą znaczącą, z którą oni zwykle się identyfikują”. Nauczyciel powinien pamiętać, że "oddziałuje on na dziecko całą swoją osobą, systemem wartości i przekonań, swoimi mocnymi i słabymi stronami” a znajomość psychiki dziecka i prawidłowości jej rozwoju oraz sytuacji domowej dają możliwość do pełnego zrozumienia i przyjścia mu z pomocą i wsparciem. Dobry nauczyciel oprócz tego, że "powinien być przede wszystkim osobą, czyli człowiekiem, u którego na szczycie hierarchii wartości znajduje się drugi człowiek”5 to powinien posiadać określone predyspozycje psychiczne, które ułatwiają pracę w tak specyficznym miejscu jakim jest przedszkole. A. Klim-Klimaszewska zalicza do nich ,,opanowanie wewnętrzne, zrównoważenie psychiczne, takt, łatwość nawiązywania kontaktów i przyjaźni z dziećmi, zdolność przejmowania się losem dzieci i ich życiowymi trudnościami oraz umiejętność odczuwania pewnego zapału, entuzjazm wobec przejawów życia dzieci i przedszkola”.
Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie