Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

AQQ Przedszkole Niepubliczne

Kielce

Witam pani Małgosiu. Jeżeli mogę przypomnieć słowa, kt...

Ocena: 4.8/5

więcej

Niepubliczne Przedszkole Artystyczno-Językowe Wszystkie...

Warszawa

Przedszkole fantastyczne! "Ciocie" bardzo miłe i świetnie ...

Ocena: 4.9/5

więcej

Samorządowe Przedszkole nr 10

Kraków

Metody wychowcze w tym przedszkolu to późne średniowiecze...

Ocena: 2/5

więcej
Wszystkich ocen: 2881 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Przedszkole Publiczne " NASZE SKARBY" Nr 1

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Porady specjalisty

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelinawięcej

Okazywanie emocji przez dziecko

Jestem macochą sześciolatka. Od trzech lat obserwuję go, uczę zasad.Wszyscy go wcześniej rozpieszczali. Mimo zasad, które wprowadzam w życie, daję mu...

~ Olga Marlowięcej

Niepokojące zabawy dziecka

Dziecko podczas zabawy ma wciąż wypadki i katastrofy. Nie potrafi stworzyć scenariusza zabawy bez jakiejś tragedii - albo auta mają wypadki, albo samoloty...

~ Olga Marlowięcej

Obserwacja jako jedna z metod poznawania dziecka w przedszkolu

Obserwacja to metoda poznawania ludzi najczęściej stosowana w życiu potocznym. Posługują się nią rodzice w stosunku do swoich dzieci, posługują się nią zwierzchnicy wobec współpracowników, posługują się wreszcie wszyscy w swoich osobistych kontaktach ze znajomymi lub nowo poznanymi ludźmi. Tą metodą posługuje się również nauczyciel w stosunku do swoich wychowanków.

Obserwacja to podstawowa metoda gromadzenia informacji polegająca na systematycznym rejestrowaniu zachowań osoby obserwowanej oraz na interpretacji uzyskanych danych. Nauczyciel prowadząc obserwację zakłada przeprowadzenie jej zgodnie z celem jaki sobie założył. Tym celem może być szukanie odpowiedzi na konkretne pytania o przyczyny zjawisk które są dla nas ważne z punktu widzenia pedagogicznego. Ważne jest ażeby obserwując dziecko starać się określić jego zasadnicze cechy. Poznanie psychiki dziecka ma duże znaczenie przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych związanych z utrzymaniem dyscypliny w grupie, rozbudzeniem zainteresowań, czy kształtowaniu nawyków kulturalnych. Tak więc poznanie dziecka za pomocą obserwacji i jego zachowania ma na celu znalezienie najbardziej skutecznych środków oddziaływania.

Poznanie dziecka wymaga przede wszystkim uchwycenia zasadniczych właściwości jak np. zdolności, zainteresowania, cech temperamentu i charakteru. Wnioski z obserwacji powinny być formułowane bardzo ostrożnie i opierać się na tym co zaobserwowaliśmy. Dbajmy oto ażeby nie skrzywdzić żadnego dziecka pochopnie oceniając jego postępowanie, ażeby postawić słuszną diagnozę i znaleźć skuteczną drogę oddziaływania wychowawczego.

Autor: Bożena Zaremba


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie