Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Co robić, gdy dziecko naśladuje objawy chorób?

Mam małą klaustrofobię i bywa, że trudno mi złapać oddech, a co gorsza, jestem po operacji żołądka, mam inne problemy zdrowotne. Problem polega na tym, że...

~ Olga Marlo więcej

Wpływ grupy na dziecko w przedszkolu

Mój synek właśnie zaczął chodzić do przedszkola. Do tej pory uważałam, że dobrze go wychowałam – uczyłam dzielić się z innymi swoimi rzeczami...

więcej

Opieka nad dziećmi bez zakwaterowania

Tytuł jest tematem mego pytania. Od 3 lat jestem opiekunem dziennym dla dzieci do lat 3. Niestety bardzo nie odpowiadają mi warunki umowy zlecenia. Jest to...

~ opiekun dzienny więcej

Obserwacja jako jedna z metod poznawania dziecka w przedszkolu

Darmowe publikacje

Obserwacja to metoda poznawania ludzi najczęściej stosowana w życiu potocznym. Posługują się nią rodzice w stosunku do swoich dzieci, posługują się nią zwierzchnicy wobec współpracowników, posługują się wreszcie wszyscy w swoich osobistych kontaktach ze znajomymi lub nowo poznanymi ludźmi. Tą metodą posługuje się również nauczyciel w stosunku do swoich wychowanków.

Obserwacja to podstawowa metoda gromadzenia informacji polegająca na systematycznym rejestrowaniu zachowań osoby obserwowanej oraz na interpretacji uzyskanych danych. Nauczyciel prowadząc obserwację zakłada przeprowadzenie jej zgodnie z celem jaki sobie założył. Tym celem może być szukanie odpowiedzi na konkretne pytania o przyczyny zjawisk które są dla nas ważne z punktu widzenia pedagogicznego. Ważne jest ażeby obserwując dziecko starać się określić jego zasadnicze cechy. Poznanie psychiki dziecka ma duże znaczenie przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych związanych z utrzymaniem dyscypliny w grupie, rozbudzeniem zainteresowań, czy kształtowaniu nawyków kulturalnych. Tak więc poznanie dziecka za pomocą obserwacji i jego zachowania ma na celu znalezienie najbardziej skutecznych środków oddziaływania.

Poznanie dziecka wymaga przede wszystkim uchwycenia zasadniczych właściwości jak np. zdolności, zainteresowania, cech temperamentu i charakteru. Wnioski z obserwacji powinny być formułowane bardzo ostrożnie i opierać się na tym co zaobserwowaliśmy. Dbajmy oto ażeby nie skrzywdzić żadnego dziecka pochopnie oceniając jego postępowanie, ażeby postawić słuszną diagnozę i znaleźć skuteczną drogę oddziaływania wychowawczego.

Autor: Bożena Zaremba


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie