Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Kwalifikacje dyrektora przedszkola niepublicznego

Jestem nauczycielem dyplomowanym, mgr z wykształceniem pedagogicznym. Posiadam ukończone studia podyplomowe zarządzania oświatą. Czy moje kwalifikacje są...

~ Edvin więcej

Kadra w przedszkolu

W przedszkolu w naszej miejscowości jest za mało pań woźnych. Na 7 grup są 3 panie, których obowiązkiem oprócz pomocy przy dzieciach jest...

~ Ala więcej

Ile metrów kwadratowych przypada na os. w internacie?

Witam. Mam pytanie. Ile metrów kwadratowych przypada na dziecko mieszkające w internacie? Chodzi mi o salę sypialną, jak również świetlicę, w...

~ lolek więcej

Obserwacja jako jedna z metod poznawania dziecka w przedszkolu

Darmowe publikacje

Obserwacja to metoda poznawania ludzi najczęściej stosowana w życiu potocznym. Posługują się nią rodzice w stosunku do swoich dzieci, posługują się nią zwierzchnicy wobec współpracowników, posługują się wreszcie wszyscy w swoich osobistych kontaktach ze znajomymi lub nowo poznanymi ludźmi. Tą metodą posługuje się również nauczyciel w stosunku do swoich wychowanków.

Obserwacja to podstawowa metoda gromadzenia informacji polegająca na systematycznym rejestrowaniu zachowań osoby obserwowanej oraz na interpretacji uzyskanych danych. Nauczyciel prowadząc obserwację zakłada przeprowadzenie jej zgodnie z celem jaki sobie założył. Tym celem może być szukanie odpowiedzi na konkretne pytania o przyczyny zjawisk które są dla nas ważne z punktu widzenia pedagogicznego. Ważne jest ażeby obserwując dziecko starać się określić jego zasadnicze cechy. Poznanie psychiki dziecka ma duże znaczenie przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych związanych z utrzymaniem dyscypliny w grupie, rozbudzeniem zainteresowań, czy kształtowaniu nawyków kulturalnych. Tak więc poznanie dziecka za pomocą obserwacji i jego zachowania ma na celu znalezienie najbardziej skutecznych środków oddziaływania.

Poznanie dziecka wymaga przede wszystkim uchwycenia zasadniczych właściwości jak np. zdolności, zainteresowania, cech temperamentu i charakteru. Wnioski z obserwacji powinny być formułowane bardzo ostrożnie i opierać się na tym co zaobserwowaliśmy. Dbajmy oto ażeby nie skrzywdzić żadnego dziecka pochopnie oceniając jego postępowanie, ażeby postawić słuszną diagnozę i znaleźć skuteczną drogę oddziaływania wychowawczego.

Autor: Bożena Zaremba


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie