Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Dzień Babci i Dziadka

Zobacz 33 scenariusze

Zdrowie i zdrowe odżywianie (46 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (74 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (60 scenariuszy)

Inne (469 scenariuszy)

Zobacz 965 scenariuszy

Porady specjalisty

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelinawięcej

Okazywanie emocji przez dziecko

Jestem macochą sześciolatka. Od trzech lat obserwuję go, uczę zasad.Wszyscy go wcześniej rozpieszczali. Mimo zasad, które wprowadzam w życie, daję mu...

~ Olga Marlowięcej

Niepokojące zabawy dziecka

Dziecko podczas zabawy ma wciąż wypadki i katastrofy. Nie potrafi stworzyć scenariusza zabawy bez jakiejś tragedii - albo auta mają wypadki, albo samoloty...

~ Olga Marlowięcej

Posprzątajmy nasz świat - scenariusz zajęć w grupie 6-latków

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH Z ZAKRESU
EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
„Posprzątajmy świat”


Cele ogólne:

  • pomaganie dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań,
  • kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
  • wyrobienie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
  • kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów (makulatury, opakowań szklanych i plastikowych, puszek).

Cele szczegółowe:

  • uświadomienie dzieciom jakie niebezpieczeństwa grożą środowisku naturalnemu ze strony człowieka (zaśmiecenie, zatrucie wody i powietrza),
  • wdrożenie do segregowania śmieci,
  • kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody,
  • kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych
  • i nieodnawialnych zasobów przyrody,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
  • uświadomienie dzieciom potrzeby ograniczania śmieci,
  • zapoznanie dzieci z rodzajami odpadów.

Cele operacyjne: (dziecko…)

  • będzie czuło się odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego,
  • właściwie zareaguje na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśników
  •  i dorosłych,
  • wykorzysta materiały wtórne do prac plastycznych,
  • zna źródła i rodzaje odpadów,
  • zna kolory pojemników na odpady,
  • rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, surowce wtórne.

Materiały dydaktyczne:

  • obrazki przedstawiające piękne krajobrazy i zanieczyszczone, ilustracje przedstawiające pogodę,
  • różnego rodzaju odpady, opakowania wtórne,
  • piosenki, wiersze,
  • kaseta z nagraniami,
  • wizytówki z imionami, krzesełka oznaczone imionami dzieci,
  • podpisane kolorowe pojemniki na odpady,
  • granatowa płachta,
  • pamiątkowe odznaki dla dzieci „Przyjaciel Ziemi”
  • stare gazety,
  • karteczki z symbolami odpadów,
  • tablice przedstawiające pojemniki na odpady (plastik, szkło, papier, puszki, inne odpady)

Metody:

  • ekspresja słowna,
  • ekspresja muzyczna,
  • ekspresja plastyczna
  • zabawy ruchowe
  • rozmowa

Przebieg zajęć:
1. Powitanie – Nauczycielka wita wszystkie dzieci tak, aby nikogo nie pominąć.
- witam wszystkich tych, którzy mają zielone bluzeczki (machanie ręką),
- witam wszystkich tych, którzy mają dzisiaj dobry humor,
- witam wszystkich tych, którzy są dzisiaj smutni,
- witam wszystkie grzeczne dzieci.
2. „Co wy na to” – nawiązanie do tematu zanieczyszczenia środowiska.
 Dzieci oglądają ilustracja przedstawiające piękne krajobrazy i inne przedstawiające zanieczyszczone środowiska (zaśmiecony las, osiedle mieszkaniowe i dymiący komin fabryki z której ścieki odprowadzane są prosto do rzeki, morze i statek z którego wydobywa się ropa - w oddali ginące ryby i rośliny). Dzieci analizują to co zobaczyły, wysuwają wnioski.
3. Rozmowa z dziećmi o środowisku naturalnym i jego ochronie. Zastanowienie się nad tym co możemy zrobić, żeby poprawić stan środowiska naturalnego. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
- co to są odpady i skąd się biorą,
- na czym polega segregacja śmieci,
- na jakie grupy segregujemy odpady (makulatura, plastik, szkło, metale),
- czy odpady możemy wykorzystywać ponownie.
4. „Wyruszamy na wycieczkę” – słuchanie wiersza. Nauczycielka recytuje wiersz pt. „Do sprzątania”

Hej dzieciaki na start
Zabierajcie się do sprzątania
Posprzątamy dziś cały świat
Każdy z nas jest chwat.
Pójdziemy w cztery strony świata
Tam, gdzie ptak spokojnie lata.
Gdzie zwierzyna w las ucieka
No bo boi się człowieka.
Posprzątamy puszki, śmieci
Niech się cieszą wszystkie dzieci
Pozbieramy też papierki
Sznurki, metal i butelki
Czysty będzie już nasz świat
O porządek trzeba dbać.

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie