Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Andrzejki

Zobacz 11 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (57 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 957 scenariuszy

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Posprzątajmy nasz świat - scenariusz zajęć w grupie 6-latków

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH Z ZAKRESU
EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
„Posprzątajmy świat”


Cele ogólne:

  • pomaganie dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań,
  • kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
  • wyrobienie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
  • kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów (makulatury, opakowań szklanych i plastikowych, puszek).

Cele szczegółowe:

  • uświadomienie dzieciom jakie niebezpieczeństwa grożą środowisku naturalnemu ze strony człowieka (zaśmiecenie, zatrucie wody i powietrza),
  • wdrożenie do segregowania śmieci,
  • kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody,
  • kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych
  • i nieodnawialnych zasobów przyrody,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
  • uświadomienie dzieciom potrzeby ograniczania śmieci,
  • zapoznanie dzieci z rodzajami odpadów.

Cele operacyjne: (dziecko…)

  • będzie czuło się odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego,
  • właściwie zareaguje na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśników
  •  i dorosłych,
  • wykorzysta materiały wtórne do prac plastycznych,
  • zna źródła i rodzaje odpadów,
  • zna kolory pojemników na odpady,
  • rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, surowce wtórne.

Materiały dydaktyczne:

  • obrazki przedstawiające piękne krajobrazy i zanieczyszczone, ilustracje przedstawiające pogodę,
  • różnego rodzaju odpady, opakowania wtórne,
  • piosenki, wiersze,
  • kaseta z nagraniami,
  • wizytówki z imionami, krzesełka oznaczone imionami dzieci,
  • podpisane kolorowe pojemniki na odpady,
  • granatowa płachta,
  • pamiątkowe odznaki dla dzieci „Przyjaciel Ziemi”
  • stare gazety,
  • karteczki z symbolami odpadów,
  • tablice przedstawiające pojemniki na odpady (plastik, szkło, papier, puszki, inne odpady)

Metody:

  • ekspresja słowna,
  • ekspresja muzyczna,
  • ekspresja plastyczna
  • zabawy ruchowe
  • rozmowa

Przebieg zajęć:
1. Powitanie – Nauczycielka wita wszystkie dzieci tak, aby nikogo nie pominąć.
- witam wszystkich tych, którzy mają zielone bluzeczki (machanie ręką),
- witam wszystkich tych, którzy mają dzisiaj dobry humor,
- witam wszystkich tych, którzy są dzisiaj smutni,
- witam wszystkie grzeczne dzieci.
2. „Co wy na to” – nawiązanie do tematu zanieczyszczenia środowiska.
 Dzieci oglądają ilustracja przedstawiające piękne krajobrazy i inne przedstawiające zanieczyszczone środowiska (zaśmiecony las, osiedle mieszkaniowe i dymiący komin fabryki z której ścieki odprowadzane są prosto do rzeki, morze i statek z którego wydobywa się ropa - w oddali ginące ryby i rośliny). Dzieci analizują to co zobaczyły, wysuwają wnioski.
3. Rozmowa z dziećmi o środowisku naturalnym i jego ochronie. Zastanowienie się nad tym co możemy zrobić, żeby poprawić stan środowiska naturalnego. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
- co to są odpady i skąd się biorą,
- na czym polega segregacja śmieci,
- na jakie grupy segregujemy odpady (makulatura, plastik, szkło, metale),
- czy odpady możemy wykorzystywać ponownie.
4. „Wyruszamy na wycieczkę” – słuchanie wiersza. Nauczycielka recytuje wiersz pt. „Do sprzątania”

Hej dzieciaki na start
Zabierajcie się do sprzątania
Posprzątamy dziś cały świat
Każdy z nas jest chwat.
Pójdziemy w cztery strony świata
Tam, gdzie ptak spokojnie lata.
Gdzie zwierzyna w las ucieka
No bo boi się człowieka.
Posprzątamy puszki, śmieci
Niech się cieszą wszystkie dzieci
Pozbieramy też papierki
Sznurki, metal i butelki
Czysty będzie już nasz świat
O porządek trzeba dbać.

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie