Advertisement

Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Andrzejki

Zobacz 11 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (58 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 958 scenariuszy

Porady specjalisty

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Posprzątajmy nasz świat - scenariusz zajęć w grupie 6-latków

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH Z ZAKRESU
EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
„Posprzątajmy świat”


Cele ogólne:

  • pomaganie dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań,
  • kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
  • wyrobienie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
  • kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów (makulatury, opakowań szklanych i plastikowych, puszek).

Cele szczegółowe:

  • uświadomienie dzieciom jakie niebezpieczeństwa grożą środowisku naturalnemu ze strony człowieka (zaśmiecenie, zatrucie wody i powietrza),
  • wdrożenie do segregowania śmieci,
  • kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody,
  • kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych
  • i nieodnawialnych zasobów przyrody,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
  • uświadomienie dzieciom potrzeby ograniczania śmieci,
  • zapoznanie dzieci z rodzajami odpadów.

Cele operacyjne: (dziecko…)

  • będzie czuło się odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego,
  • właściwie zareaguje na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśników
  •  i dorosłych,
  • wykorzysta materiały wtórne do prac plastycznych,
  • zna źródła i rodzaje odpadów,
  • zna kolory pojemników na odpady,
  • rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, surowce wtórne.

Materiały dydaktyczne:

  • obrazki przedstawiające piękne krajobrazy i zanieczyszczone, ilustracje przedstawiające pogodę,
  • różnego rodzaju odpady, opakowania wtórne,
  • piosenki, wiersze,
  • kaseta z nagraniami,
  • wizytówki z imionami, krzesełka oznaczone imionami dzieci,
  • podpisane kolorowe pojemniki na odpady,
  • granatowa płachta,
  • pamiątkowe odznaki dla dzieci „Przyjaciel Ziemi”
  • stare gazety,
  • karteczki z symbolami odpadów,
  • tablice przedstawiające pojemniki na odpady (plastik, szkło, papier, puszki, inne odpady)

Metody:

  • ekspresja słowna,
  • ekspresja muzyczna,
  • ekspresja plastyczna
  • zabawy ruchowe
  • rozmowa

Przebieg zajęć:
1. Powitanie – Nauczycielka wita wszystkie dzieci tak, aby nikogo nie pominąć.
- witam wszystkich tych, którzy mają zielone bluzeczki (machanie ręką),
- witam wszystkich tych, którzy mają dzisiaj dobry humor,
- witam wszystkich tych, którzy są dzisiaj smutni,
- witam wszystkie grzeczne dzieci.
2. „Co wy na to” – nawiązanie do tematu zanieczyszczenia środowiska.
 Dzieci oglądają ilustracja przedstawiające piękne krajobrazy i inne przedstawiające zanieczyszczone środowiska (zaśmiecony las, osiedle mieszkaniowe i dymiący komin fabryki z której ścieki odprowadzane są prosto do rzeki, morze i statek z którego wydobywa się ropa - w oddali ginące ryby i rośliny). Dzieci analizują to co zobaczyły, wysuwają wnioski.
3. Rozmowa z dziećmi o środowisku naturalnym i jego ochronie. Zastanowienie się nad tym co możemy zrobić, żeby poprawić stan środowiska naturalnego. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
- co to są odpady i skąd się biorą,
- na czym polega segregacja śmieci,
- na jakie grupy segregujemy odpady (makulatura, plastik, szkło, metale),
- czy odpady możemy wykorzystywać ponownie.
4. „Wyruszamy na wycieczkę” – słuchanie wiersza. Nauczycielka recytuje wiersz pt. „Do sprzątania”

Hej dzieciaki na start
Zabierajcie się do sprzątania
Posprzątamy dziś cały świat
Każdy z nas jest chwat.
Pójdziemy w cztery strony świata
Tam, gdzie ptak spokojnie lata.
Gdzie zwierzyna w las ucieka
No bo boi się człowieka.
Posprzątamy puszki, śmieci
Niech się cieszą wszystkie dzieci
Pozbieramy też papierki
Sznurki, metal i butelki
Czysty będzie już nasz świat
O porządek trzeba dbać.

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie