Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Przedstawienia

Zobacz 15 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (44 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (59 scenariuszy)

Inne (469 scenariuszy)

Zobacz 961 scenariuszy

Porady specjalisty

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelinawięcej

Okazywanie emocji przez dziecko

Jestem macochą sześciolatka. Od trzech lat obserwuję go, uczę zasad.Wszyscy go wcześniej rozpieszczali. Mimo zasad, które wprowadzam w życie, daję mu...

~ Olga Marlowięcej

Niepokojące zabawy dziecka

Dziecko podczas zabawy ma wciąż wypadki i katastrofy. Nie potrafi stworzyć scenariusza zabawy bez jakiejś tragedii - albo auta mają wypadki, albo samoloty...

~ Olga Marlowięcej

Pożegnanie zimy i powitanie wiosny - scenariusz zajęć dydaktycznych

Robimy marzannę - kukłę ze słomy.

Cele - dzieci:

  • wiedzą jak nazywa się nowa pora roku
  • znają oznaki zbliżającej się wiosny i potrafią je odszukać podczas spaceru
  • potrafią wyjaśnić znaczenie słowa marzanna
  • znają stary ludowy zwyczaj topienia marzanny
  • potrafią zgodnie współdziałać w zespole podczas wykonywania słomianej kukły
  • potrafią cieszyć się z przygotowanej wycieczki


Metody:

  • czynne
  • słowne
  • oglądowe


Forma pracy:

  • Zajęcie z całą grupą

 
Środki dydaktyczne:

  • dwa kije różnej długości, słoma, sznurek, kolorowa krepa, wycinanka, wstążki, sztuczne kwiatki, nożyczki, kleje, taśma klejąca, magnetofon z odpowiednim repertuarem.


Przebieg zajęć – część I
1. Spacer do parku:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną,
- przyglądanie się drzewom, krzewom, pierwszym kwiatom
- słuchanie śpiewu pierwszych ptaków
- oglądanie przydomowych ogródków
Przed wyjściem rozmowa dotycząca bezpiecznego zachowania się podczas spaceru, prawidłowego poruszania się po chodnikach i przejściach dla pieszych.


2. Po powrocie dzielenie się wrażeniami po odbytym spacerze – wymiana spostrzeżeń. Utrwalenie wyglądu i nazwy pierwszych wiosennych kwiatów i ptaków.

3. Opowiadanie nauczyciela o starym ludowym zwyczaju - topienia marzanny – oglądanie kolorowych obrazków przedstawiających zwyczaj pożegnania zimy i powitania wiosny

4. Wyjaśnienie znaczenia wyrazu marzanna – symbolu odchodzącej zimy.

5. Słuchanie wiersza i omówienie jego treści.
Weźmiemy snopek słomy i barwną chusteczkę,
ustroimy kukłę pannę marzaneczkę .
Poniesiemy ją wysoko  nad łąką,
nie zaszkodzisz marzaneczko skowronkom.
Poniesiemy ja daleko przez pole,
aby w zbożu nie rządziły kąkole.
Poniesiemy ją ze śpiewem ku wodzie,
taki zwyczaj kiedy zima odchodzi.

6. Propozycja wspólnego grupowego wykonanie marzanny – symbolu odchodzącej zimy.

7. Zapowiedź wycieczki nad Wisłę w celu pożegnania zimy i powitania długo oczekiwanej wiosny  ze zrobioną przez dzieci marzanną.

Część II  -  Praca dzieci wspólnie z nauczycielem.

1. Przygotowujemy drewniany stelaż – dwa drewniane elementy łączymy sznurkiem lub taśmą klejącą.

2. Drewniany stelaż owijamy słomą i okręcamy mocno sznurkiem.

3. Modelujemy głowę za pomocą białej lub kremowej krepy.

4. Upinamy kolorową bluzeczkę – w pasie wiążemy sznurkiem.

5. Z trzech kolorowych powycinanych kawałków krepy upinamy spódniczkę i fartuszek – w pasie mocno ściskamy sznurkiem. Wiążemy pasek i z tyłu przyczepiamy dużą kokardę.

6. Dopinamy warkocze, doklejamy oczy, nos, usta. Nakładamy na głowę kolorową chusteczkę. Na rękach wiążemy dużo kolorowych wstążek i Marzanna skończona!!!

7. Z taką Marzanną co roku wyjeżdżamy nad Wisłę do Kokocka powitać wiosnę!
  
8. Na zakończenie zajęć - zabawy muzyczno – ruchowe z marzanną do piosenki. Powitanie wiosny

Autorki: Elżbieta Krause, Urszula Leba


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie