Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Dzień Babci i Dziadka

Zobacz 42

Ekologia (67 scenariuszy)

Przyroda (90 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (85 scenariuszy)

Zdrowie i zdrowe odżywianie (73 scenariusze)

Inne (524 scenariusze)

Zobacz 1145 scenariuszy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Opieka nad dziećmi bez zakwaterowania

Tytuł jest tematem mego pytania. Od 3 lat jestem opiekunem dziennym dla dzieci do lat 3. Niestety bardzo nie odpowiadają mi warunki umowy zlecenia. Jest to...

~ opiekun dzienny więcej

Kto może otworzyć żłobek?

Witam, studiuję pedagogikę wczesnoszkolną i przedszkolną na pierwszym roku studiów magisterskich, moim planem na przyszłość jest praca z dziećmi....

~ Anna więcej

Przedszkole dla niepełnosprawnych dzieci

Jakimi przepisami powinnam się kierować, chcąc otworzyć przedszkole dla dzieci niepełnosprawnych? Głównie chodzi o przepisy, które pozwolą...

~ Anna Masek więcej

Poznajemy urządzenia elektryczne - scenariusz zajęć w grupie 5-latków

Darmowe publikacje

Temat tygodnia: Poznajemy urządzenia elektryczne.

Temat dnia: Źródła prądu.

Cele operacyjne - dziecko:
- rozwiązuje zagadki słowne,
- zna zasady bezpiecznego korzystania z różnych urządzeń elektrycznych,
- uważnie słucha wiersza,
- rozmawia na konkretny temat,
- uczestniczy w zabawie ruchowej,
- rysuje pod dyktando,
- umie określić prawą i lewą stronę na kartce papieru.

Metody pracy: ćwiczeń praktycznych, rozmowa, burza mózgów.

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: zagadki słowne, ilustracje przedstawiające zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych, kartki ze zdaniami, wiersz D. Graj, kartki papieru z powiększoną kratką, papier kolorowy, klej, nożyczki, plastelina.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:


1. Powitanie i wprowadzenie w tematykę zajęć.

2. Rozwiązywanie zagadek słownych o urządzeniach elektrycznych.

3. Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z różnych urządzeń elektrycznych na podstawie dostępnych ilustracji.

4. Gra dydaktyczna „Prawda – fałsz”.
Gra polega na tym, iż dzieci losują kartki ze zdaniami związanymi z elektrycznością. Nauczyciel odczytuje zdanie, a dziecko określa, czy dane zdanie jest prawdą, czy fałszem. Przykładowe zdanie to:  Marek będzie parzył herbatę w zamrażalce.

5. Słuchanie wiersza „Król i jego elektryczni słudzy” Danuty Graj.

 

W dzisiejszym świecie
jak król żyć mogę -
odkurzacz czyści
moją podłogę,
zmywarka myje
za mnie talerze,
pralka mi brudne
ubrania pierze,
toster mi grzanki
przypieka smacznie,
a na mój rozkaz
radio grać zacznie.
Lecz, gdy brak prądu
- przyznaję z bólem -
zaraz przestaję
być wielkim królem.

 

6. Rozmowa na temat prądu, elektryczności:
- Co to jest prąd? (niewidoczna energia)
- Gdzie jest wykorzystywany prąd?
- Gdzie powstaje prąd? (w elektrowni)
- Jak dostaje się do naszych domów? (płynie przewodami)
- Jakie utrudnienia pojawią się w naszym domu i życiu, gdy zabraknie prądu?
- Czego nie da się zrobić, gdy nie ma prądu? (m.in. Nie działają urządzenia elektryczne.)

7. Zabawa ruchowa „Płynie prąd – awaria”.
Dzieci na czas zabawy zamieniają się w zabawki i poruszają się po dywanie w dowolny sposób, bo płynie w nich prąd. Na hasło „awaria” dzieci stają bez ruchu, bo prądu nie ma.

8. Burza mózgów „Skąd się bierze energia? ”.

9. Wykonanie pracy plastycznej „Lampa” z użyciem papieru kolorowego.
Dziecko rysuje pod dyktando na kartce, na której jest powiększona kratka taka, by powstał rysunek prostej lampki domowej. Następnie ozdabia ją papierem kolorowym według własnego uznania. Kabelek wraz z włącznikiem do prądu wykonuje z plasteliny.

10. Podsumowanie zajęć.

Załącznik – przykładowe zagadki

To urządzenie takie gorące
jakby nagrzane sierpniowym słońcem
służy wybornie do prasowania
twojej bielizny oraz ubrania
(żelazko)
 
Któż to taki, powiedz kto?    
Kto choć bardzo lubi kurz
i choć dużo je, nie tyje
I ma zawsze smukłą szyję?  
(odkurzacz)

Kiedy nie ma do roboty nic lepszego,
możesz zasiąść przed nim z bratem
lub z kolegą i obejrzeć,
gdy ekranem swym zaświeci,
jakiś program, oczywiście ten dla dzieci
(telewizor)

Ta maszyna pracowita niesłychanie,  
samodzielnie wykonuje całe pranie
trochę prądu, proszku odrobina,
a już pierze, płucze i wyżyma.
(pralka automatyczna)

Autor: Katarzyna Waszczuk


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie