Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Przyroda

Zobacz 75

Ekologia (67 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (83 scenariusze)

Przyroda (75 scenariuszy)

Zdrowie i zdrowe odżywianie (67 scenariuszy)

Inne (514 scenariusze)

Zobacz 1093 scenariusze

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Kwalifikacje dyrektora przedszkola niepublicznego

Jestem nauczycielem dyplomowanym, mgr z wykształceniem pedagogicznym. Posiadam ukończone studia podyplomowe zarządzania oświatą. Czy moje kwalifikacje są...

~ Edvin więcej

Kadra w przedszkolu

W przedszkolu w naszej miejscowości jest za mało pań woźnych. Na 7 grup są 3 panie, których obowiązkiem oprócz pomocy przy dzieciach jest...

~ Ala więcej

Ile metrów kwadratowych przypada na os. w internacie?

Witam. Mam pytanie. Ile metrów kwadratowych przypada na dziecko mieszkające w internacie? Chodzi mi o salę sypialną, jak również świetlicę, w...

~ lolek więcej

Praca górnika - scenariusz zajęć dla 6-latków

Darmowe publikacje

Jakie skarby wydobywa górnik spod ziemi?

TEMAT ZAJĘĆ:
"O mądrym Skarbniku i zasypanym chodniku" - legenda wg. utworu  Hanny Łochockiej. Ocena postępowania Bolka wobec ojca.

  • Zwrócenie uwagi na niebezpieczną pracę górników.
  • Zabawa dydaktyczna "Kopalnia" - dopasowywanie sylwet i utrwalenie nazw przedmiotów związanych z pracą górnika.


CELE OGÓLNE:

  • rozwijanie zainteresowań pracą ludzi różnych zawodów - górnika
  • budzenie szacunku do ważnej i niebezpiecznej pracy górnika
  • wzbogacenie słownictwa dzieci w wyrażenia związane z zawodem górnika, pracą w kopalni
  • zachęcanie do wypowiedzi nt. legendy
  • utrwalenie poznanych liter
  • ćwiczenie spostrzegawczości
  • ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej

   
CELE OPERACYJNE (dziecko...):

  • potrafi uważnie wysłuchać legendy
  • potrafi wypowiedzieć się na temat legendy
  • wie kto pracuje w kopalni
  • zna poznane litery
  • potrafi rozpoznać i nazwać przedmioty związane z pracą górnika
  • potrafi odszukać drogę w labiryncie
  • umie odczytać rozwiązanie - imię górnika
  • umie zaśpiewać piosenkę Hej, w kopalni"
  • prawidłowo reaguje na polecenia nauczycielki

  
POMOCE:

  • historyjka obrazkowa do legendy, napisy "Bolko", "Marcin", "Skarbnik", ilustracja przedstawiająca kopalnię, sylwety różnych przedmiotów (garnek, wałek, igła, miotła) oraz przedmiotów związanych z pracą górnika (kilof, młotek, łopata, świder, wagon, kask), napisy do tych przedmiotów, wykreślanka – z hasłem KOPALNIA, wagoniki ze znanymi literami, emblematy z literami wielkimi i małymi, podkład muzyczny do biegu, labirynt dla każdego dziecka  zawierający ukryte imię górnika, kredki, rekwizyty do zabawy ze śpiewem (kilofy, kaski), wagonik z węglem–niespodzianką


FORMA PRACY:

  • zajęcia z całą grupą


METODY PRACY:

  • czynna
  • słowna
  • oglądowa


PRZEBIEG  ZAJĘĆ:
1. Słuchanie legendy "O mądrym Skarbniku i zasypanym chodniku" H. Łochockiej z wykorzystaniem historyjki obrazkowej.
2. Rozmowa nt. legendy, ze zwróceniem uwagi na zachowanie się Bolka wobec ojca, próby oceny jego postaci. Zwrócenie uwagi dzieci, że i w dzisiejszych czasach zdarzają się wypadki w kopalniach, a praca górnika jest bardzo niebezpieczna.
3. Zabawa dydaktyczno-ruchowa "Węgielki" – utrwalenie poznanych dotychczas liter. Dzieci otrzymują emblematy - węgielki z wielkimi lub małymi literami, na sali zawieszone są wagoniki ze znanymi literami. W czasie zabawy do muzyki, na sygnał dzieci:

  • łączą się w pary: wielka i mała litera
  • ustawiają się pod odpowiednim wagonikiem z daną literą.

4. Wykreślanka KOPALNIA - wykreślanie litery "e" z ciągu liter, odczytywanie hasła – kopalnia.
5. Zabawa  dydaktyczna "Kopalnia" - wybieranie spośród różnych przedmiotów tych, które związane są z pracą górnika. Odczytanie i umieszczanie napisów do tych przedmiotów (kilof, łopata, młotek, świder, wagon, kask)
6. Praca przy stolikach - "Pomóż górnikowi wydostać się z kopalni” - szukanie w labiryncie drogi do wyjścia, odczytywanie imienia górnika - synteza wyrazu, zakreślanie odczytanego imienia spośród innych.
7. Zabawa ilustracyjna do piosenki "Hej, w kopalni" z udziałem rodziców. Wykorzystanie w zabawie rekwizytów (kilofy, kaski).
8. Zakończenie zajęć, podziękowanie gościom – poczęstunek - słodkie węgielki.

Opracowała: DOROTA TRZEPACZ


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie