Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Przyroda

Zobacz 60

Zdrowie i zdrowe odżywianie (48 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (74 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (60 scenariuszy)

Inne (473 scenariusze)

Zobacz 972 scenariusze

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelina więcej

Okazywanie emocji przez dziecko

Jestem macochą sześciolatka. Od trzech lat obserwuję go, uczę zasad.Wszyscy go wcześniej rozpieszczali. Mimo zasad, które wprowadzam w życie, daję mu...

~ Olga Marlo więcej

Niepokojące zabawy dziecka

Dziecko podczas zabawy ma wciąż wypadki i katastrofy. Nie potrafi stworzyć scenariusza zabawy bez jakiejś tragedii - albo auta mają wypadki, albo samoloty...

~ Olga Marlo więcej

Praca górnika - scenariusz zajęć dla 6-latków

Darmowe publikacje

Jakie skarby wydobywa górnik spod ziemi?

TEMAT ZAJĘĆ:
"O mądrym Skarbniku i zasypanym chodniku" - legenda wg. utworu  Hanny Łochockiej. Ocena postępowania Bolka wobec ojca.

  • Zwrócenie uwagi na niebezpieczną pracę górników.
  • Zabawa dydaktyczna "Kopalnia" - dopasowywanie sylwet i utrwalenie nazw przedmiotów związanych z pracą górnika.


CELE OGÓLNE:

  • rozwijanie zainteresowań pracą ludzi różnych zawodów - górnika
  • budzenie szacunku do ważnej i niebezpiecznej pracy górnika
  • wzbogacenie słownictwa dzieci w wyrażenia związane z zawodem górnika, pracą w kopalni
  • zachęcanie do wypowiedzi nt. legendy
  • utrwalenie poznanych liter
  • ćwiczenie spostrzegawczości
  • ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej

   
CELE OPERACYJNE (dziecko...):

  • potrafi uważnie wysłuchać legendy
  • potrafi wypowiedzieć się na temat legendy
  • wie kto pracuje w kopalni
  • zna poznane litery
  • potrafi rozpoznać i nazwać przedmioty związane z pracą górnika
  • potrafi odszukać drogę w labiryncie
  • umie odczytać rozwiązanie - imię górnika
  • umie zaśpiewać piosenkę Hej, w kopalni"
  • prawidłowo reaguje na polecenia nauczycielki

  
POMOCE:

  • historyjka obrazkowa do legendy, napisy "Bolko", "Marcin", "Skarbnik", ilustracja przedstawiająca kopalnię, sylwety różnych przedmiotów (garnek, wałek, igła, miotła) oraz przedmiotów związanych z pracą górnika (kilof, młotek, łopata, świder, wagon, kask), napisy do tych przedmiotów, wykreślanka – z hasłem KOPALNIA, wagoniki ze znanymi literami, emblematy z literami wielkimi i małymi, podkład muzyczny do biegu, labirynt dla każdego dziecka  zawierający ukryte imię górnika, kredki, rekwizyty do zabawy ze śpiewem (kilofy, kaski), wagonik z węglem–niespodzianką


FORMA PRACY:

  • zajęcia z całą grupą


METODY PRACY:

  • czynna
  • słowna
  • oglądowa


PRZEBIEG  ZAJĘĆ:
1. Słuchanie legendy "O mądrym Skarbniku i zasypanym chodniku" H. Łochockiej z wykorzystaniem historyjki obrazkowej.
2. Rozmowa nt. legendy, ze zwróceniem uwagi na zachowanie się Bolka wobec ojca, próby oceny jego postaci. Zwrócenie uwagi dzieci, że i w dzisiejszych czasach zdarzają się wypadki w kopalniach, a praca górnika jest bardzo niebezpieczna.
3. Zabawa dydaktyczno-ruchowa "Węgielki" – utrwalenie poznanych dotychczas liter. Dzieci otrzymują emblematy - węgielki z wielkimi lub małymi literami, na sali zawieszone są wagoniki ze znanymi literami. W czasie zabawy do muzyki, na sygnał dzieci:

  • łączą się w pary: wielka i mała litera
  • ustawiają się pod odpowiednim wagonikiem z daną literą.

4. Wykreślanka KOPALNIA - wykreślanie litery "e" z ciągu liter, odczytywanie hasła – kopalnia.
5. Zabawa  dydaktyczna "Kopalnia" - wybieranie spośród różnych przedmiotów tych, które związane są z pracą górnika. Odczytanie i umieszczanie napisów do tych przedmiotów (kilof, łopata, młotek, świder, wagon, kask)
6. Praca przy stolikach - "Pomóż górnikowi wydostać się z kopalni” - szukanie w labiryncie drogi do wyjścia, odczytywanie imienia górnika - synteza wyrazu, zakreślanie odczytanego imienia spośród innych.
7. Zabawa ilustracyjna do piosenki "Hej, w kopalni" z udziałem rodziców. Wykorzystanie w zabawie rekwizytów (kilofy, kaski).
8. Zakończenie zajęć, podziękowanie gościom – poczęstunek - słodkie węgielki.

Opracowała: DOROTA TRZEPACZ


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie