Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Bal karnawałowy

Zobacz 9

Zdrowie i zdrowe odżywianie (59 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (78 scenariuszy)

Przyroda (71 scenariuszy)

Ekologia (64 scenariusze)

Inne (492 scenariusze)

Zobacz 1044 scenariusze

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Jak pracować z dzieckiem?

Witam, jestem mamą trzyletniej dziewczynki, która z przyczyn ode mnie niezależnych nie może iść w tym roku do przedszkola. Ja obecnie nie pracuję i...

~ Basia więcej

Dwoje dzieci bez miejsca w przedszkolu

Moja sytuacja skomplikowała się. Rozstałam się z mężem, ale nie mam jeszcze nic na piśmie (to może długo potrwać). Wróciłam z dziećmi 4,5 i 3 latka...

~ Aneta więcej

rodzice radzą: 5
ostatnio: 2015-08-24 18:03

Punkt przedszkolny

Posiadam tytuł magistra pedagogiki ogólnej, ukończyłem również studia pierwszego stopnia na kierunku: Pedagogika resocjalizacyjna i praca...

~ Wiktor Gomułkiewicz więcej

PROGRAM „EDUKACJA EKOLOGICZNA W PRZEDSZKOLU”

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Świat przyrody jest piękny, tajemniczy, fascynujący – częścią tego świata jest także człowiek. Świat ten dostarcza nam pozytywnych emocji, wzruszenia, ciszy, wzbudza zainteresowanie i podziw; świat odkryty a jednak wciąż odkrywany.


W dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacji coraz większego znaczenia nabierają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska. Człowiek do zarania dziejów, korzystając z bogactw naturalnych ziemi wyrządził jej wiele krzywd, które stanowią poważne zagrożenie równowagi biologicznej. Zanieczyszczone powietrze, woda, gleba, obumierające drzewa, ginące zwierzęta – „wołają o pomoc”. Ochrona środowiska przyrodniczego jest koniecznością. Problem ten dotyczy wszystkich mieszkańców naszej ziemi.

Od najwcześniejszych lat należy rozpocząć już kształtowanie właściwej postawy człowieka wobec środowiska. Dziecko w wieku przedszkolnym wchodzi w aktywne relacje ze swoim społecznym i przyrodniczym środowiskiem, nawiązuje żywy i silny kontakt z przyrodą. Jest gotowe do jej poznawania i jej ochrony. Poznawanie przyrody, przeżywanie jej piękna i bogactwa, stwarzanie warunków bezpośredniego kontaktu z nią zapewnia dziecku biospołeczny rozwój. Dlatego należy dostarczać dziecku możliwości poznawania przyrody poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami. Dziecko powinno obserwować, badać, eksperymentować. Dzięki temu stosunek dziecka do obiektów przyrodniczych, ekosystemów stanie się bardziej osobisty.

Edukacja z zakresu ochrony i kształtowania środowiska człowieka powinna więc stanowić składową część działalności opiekuńczo – rozwojowo – wychowawczo – dydaktycznej nauczyciela i rodziców. Ważne jest również to, aby poprzez konkretne działanie w środowisku i dla środowiska, dzięki swojej bezpośredniości, w zadawaniu dorosłym „kłopotliwych, ekologicznych pytań”, wytykaniu sprawców zagrożeń, poznawaniu piękna swojego regionu – pobudzały do refleksji innych i zachęcały do działań na rzecz środowiska.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Program „Edukacja ekologiczna w przedszkolu” jest programem edukacji przedszkolnej. Zawarte w nim treści mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez nauczycieli, którzy zechcą wnieść do niego własne pomysły. Należy umożliwić dzieciom, na różnych poziomach, poszerzanie i pogłębianie wiadomości zgodnie z ich wzrastającymi możliwościami intelektualno – percepcyjnymi. Dobierać w taki sposób, aby były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania. Program przeznaczony jest do realizacji we wszystkich grupach wiekowych dzieci w Publicznym Przedszkolu w Stąporkowie. Został opracowany w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego (Dz. U. 2000, Nr2 – Rozporządzenie MEN z dnia 01.12.1999r.). Realizacja programu będzie przebiegała od 01.03.2010r. – do 31.05.2010r.

CELE PROGRAMU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W PRZEDSZKOLU

Edukacja dzieci przedszkolnych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska człowieka to świadomie zamierzona (celowa, planowana, systematyczna i stopniowa) działalność nauczyciela względem dzieci i przy ich aktywnym udziale.

CELE OGÓLNE PROGRAMU:

- Poznanie motywów i sposobów ochrony i kształtowania środowiska.
- Kształtowanie emocjonalnego stosunku do określonych zjawisk i obiektów w środowisku człowieka.
- Wyrabianie umiejętności dostrzegania zjawisk w ekosystemach, przewidywania i oceny pewnych następstw obserwowanych zjawisk przyrodniczych i czynów człowieka.
- Formowanie i umacnianie pozytywnych przekonań wobec określonych zjawisk i obiektów przyrodniczych, a także względem czynów podejmowanych przez ludzi.

CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:
- Budzenie wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody.
- Zdobywanie, poszerzanie i utrwalanie wiadomości o przyrodzie w bezpośrednim zetknięciu z poszczególnymi ekosystemami.
- Aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez oglądanie, szukanie, obserwacje, badanie i eksperymentowanie; formułowanie wniosków i spostrzeżeń.
- Gospodarka odpadami – segregowanie, recykling, utylizacja.

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie