Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Dwoje dzieci bez miejsca w przedszkolu

Moja sytuacja skomplikowała się. Rozstałam się z mężem, ale nie mam jeszcze nic na piśmie (to może długo potrwać). Wróciłam z dziećmi 4,5 i 3 latka...

~ Aneta więcej

rodzice radzą: 5
ostatnio: 2015-08-24 18:03

Punkt przedszkolny

Posiadam tytuł magistra pedagogiki ogólnej, ukończyłem również studia pierwszego stopnia na kierunku: Pedagogika resocjalizacyjna i praca...

~ Wiktor Gomułkiewicz więcej

2latek w przedszkolu niepublicznym

Witam, otwieram małe przedszkole. Jak to na początku - mała ilość dzieci. Czy w moim niepublicznym przedszkolu mogę przyjmować dzieci po 2 roku, a...

~ marta więcej

Program Gimnastyki Mózgu "Dennison"

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 |

W naszym przedszkolu stosowany jest Program Gimnastyki Mózgu. Jest to metoda stworzona przez dr Paula Dennisona i opiera się na odkryciach naukowych dotyczących budowy i funkcjonowania mózgu.


Gimnastyka mózgu, którą proponuje dr P. Dennison to system prostych i atrakcyjnych ćwiczeń ruchowych dobranych tak, aby intensyfikowały i synchronizowały pracę obu półkul mózgowych. Jednoczesna praca obu półkul mózgowych jest niezbędnym warunkiem do osiągania najlepszych wyników w każdej dziedzinie aktywności ludzkiej.

Opracowany przez P. Dennisona program gimnastyki mózgu był drogą wyjścia z własnej dysleksji oraz kłopotów ze wzrokiem. Swoje odkrycia wykorzystał on w pracy z dziećmi i dorosłymi, pomagając im przez całe swoje zawodowe życie. Za jego sprawą w Stanach Zjednoczonych w 1987 roku powstała Fundacja Kinezjologii Edukacyjnej, wspomagająca projekty badawcze stosowania gimnastyki mózgu, realizowane w wielu krajach.

Metoda ta wykorzystywana jest zarówno do pracy wyrównawczej z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się, jak i do wspomagania prawidłowego rozwoju dzieci. Pomaga młodym osobom uczyć się bezstresowo, starszym natomiast w zachowaniu pamięci i aktywnego myślenia. Systematyczne ćwiczenia ruchowe pomagają opanować stres, a w konsekwencji uwolnić się od niego.

Ponieważ zadaniem metody jest synchronizowanie pracy obu półkul mózgowych, a tym samym całego mózgu, może ona być stosowana w równoważeniu zakłóceń jego czynności, powstałych na przykład na skutek przebytych chorób, stresu lub niekorzystnych czynników środowiskowych. Gimnastyka mózgu wpływa również na poprawę ogólnego stanu zdrowia. Częstą przyczyną asynchronicznej pracy obu półkul mózgowych jest zbyt mała ilość wody w organizmie. Powoduje to zakłócenia w jego efektywnej pracy, przejawiające się w osłabionej zdolności zapamiętywania, uczenia się i koncentracji. Woda zapewnia organizmowi właściwą energetykę, tzn. umożliwia przepływ impulsów elektrycznych. Wpływa więc na prawidłowe działanie całego układu nerwowego, a przede wszystkim mózgu. Dlatego tak ważne w metodzie Dennisona jest dostarczanie organizmowi koniecznej ilości wody. Picie wody przed rozpoczęciem ćwiczeń, warunkuje skuteczność ich terapeutycznego oddziaływania. Wskazane jest, aby dzieci przed przystąpieniem do odrabiania lekcji wypijały małymi łykami szklankę czystej wody.


Metoda P. Dennisona zwiększa efektywność uczenia się i poprawia wyniki we wszystkich przedsięwzięciach, np.: komunikowaniu pomysłów i myśli, twórczości i występach artystycznych, muzyce, sporcie, tańcu, itp. Przyczynia się do większej efektywności podejmowanych działań. Stosowanie metody wymaga poznania zasad funkcjonowania mózgu i sposobów wyrównywania określonych deficytów rozwojowych. Dlatego też, ćwiczenia mogą prowadzić osoby, które ukończyły II stopień Kinezjologii Edukacyjnej metodą P. Dennisona. Ćwiczenia są łatwe i dostarczają dużo radości. Wykonując je, dzieci mają większą motywację do nauki, uczą się używając całego swojego potencjału i z łatwością osiągają sukcesy.

Warunkiem powodzenia jest systematyczność.

A oto niektóre z nich:

1) Masowanie punktów na myślenie – pobudza ścieżki neurologiczne związane z koordynacją pracy oczu, to ćwiczenie pomaga dzieciom :
- prawidłowo łączyć głoski
- doskonalić umiejętność czytania i pisania
- unikać odwracania i zmieniania kolejności liter
- czytać bez „zjadania wyrazów” i gubienia tekstu

2) taniec naprzemienny stymuluje jednocześnie obie półkule mózgowe, polepszając zdolność uczenia się, to ćwiczenie poprawia:
- koordynację obu oczu
- zdolność odróżniania strony prawej od lewej
- orientację przestrzenną

3) Leniwe ósemki – jeśli literki „b” i „d” mylą się podczas pisania i czytania wówczas istnieje sposób, by temu zaradzić, to ćwiczenie:
- ułatwia rozpoznawanie i rozróżnianie symboli
- sprzyja umiejętności bezstresowego pisania
- doskonali technikę i tempo czytania.

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie