Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Punkt przedszkolny

Posiadam tytuł magistra pedagogiki ogólnej, ukończyłem również studia pierwszego stopnia na kierunku: Pedagogika resocjalizacyjna i praca...

~ Wiktor Gomułkiewicz więcej

2latek w przedszkolu niepublicznym

Witam, otwieram małe przedszkole. Jak to na początku - mała ilość dzieci. Czy w moim niepublicznym przedszkolu mogę przyjmować dzieci po 2 roku, a...

~ marta więcej

Przykre zachowanie u mojej 18 miesięcznej Córeczki

Witam. Jestem mamą 18 miesięcznej córeczki. Teściowa, mam wrażenie, zachowuje się dziwnie (ale może ja się MYLĘ). Przychodzi po dziecko do pokoju...

~ Monika więcej

Projekt „Przedstawienie teatralne”

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Korzyści wynikające z przeprowadzenia „Metody projektu” w przedszkolu.


Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje spontaniczna aktywność a ich psychika jest szczególnie plastyczna i podatna na oddziaływania edukacyjne. Badania psychologiczne wykazały, że praktyczne działania stanowią podstawę wyższych czynności psychicznych. Należy zatem wyzwalać u dzieci wielostronną aktywność, a czynności umysłowe łączyć z działaniami manipulacyjno - ruchowymi i werbalnymi. Dzieci mają naturalną potrzebę wyrażania się w różnych formach ekspresji: w mowie, ruchu, geście, rysunku, śpiewie. Pojawia się u nich wtedy naturalna ciekawość i skłonność do badania otoczenia. Metoda projektu opiera się na praktycznym działaniu dotyczącym realizacji jakiegoś zadania- projektu, zaproponowanego przez uczniów lub nauczyciela. Może on powstać w przypadku przedszkola z inicjatywy dzieci przy dużej pomocy ze strony nauczyciela. Metoda oparta na przekonaniu „dobrej nauki” poprzez zabawę i pracę (podobnie jak w pedagogice freinetowskiej) .Zatem projekt to po prostu „cykl zaprojektowanych działań, związanych z realizacją treści podstaw programowych, które są realizowane przez dużą grupę uczniów indywidualnie lub w zespołach.

Przeprowadzony przeze mnie projekt „Przedstawienie teatralne” miał na celu wyposażanie dziecka w wiedzę o teatrze, nabycie umiejętności czystej, poprawnej wymowy, właściwej modulacji i siły głosu. Pomagał dzieciom we wzmacnianiu pozytywnego obrazu samego siebie, współpracy w grupie i odpowiedzialności za efekt końcowy. Uwrażliwiał dzieci na sztukę. Dzieci zamieniły się w aktorów, scenografów, był też reżyser. Powstało przedstawienie pt: „Wielki bal” na podstawie bajki „Kopciuszek”. Prezentacja ta, lepiej niż zajęcie otwarte, pokazała umiejętności dzieci -czytanie, zdolności plastyczne czy umiejętność współpracy.

Zgodnie z proponowaną przez J. Harris Helm strukturą, pracę nad realizacją mojego projektu podzieliłam na trzy etapy:

I.Etap pierwszy – wprowadzenie tematu:
1.Wyjazd do teatru na spektakl pt. „Amelka, bóbr i król na dachu”.
2.„W teatrze” rozmowa połączona z przygotowaniem nowej siatki pojęć.
3.Dziecko gościem w teatrze- cykl zajęć wprowadzających.

II.Etap drugi – aktywność badawcza dzieci:
1.Wybór sztuki do inscenizacji
2.Przygotowanie scenografii do zaplanowanego przedstawienia.
3.Ustalenie obsady do zaplanowanego przedstawienia.
4.Spotkanie z ekspertem.
5.Przygotowanie zaproszeń i biletów do teatru.
6.Próba generalna przed zaplanowanym przedstawieniem.

III.Etap trzeci – zakończenie projektu:
1.Przedstawienie w wykonaniu dzieci.
2.Podsumowanie  projektu.

Dzieci realizując projekt „Przedstawienie teatralne” uczyły się przez manipulowanie, badanie, działanie. Wyzwoliły dzięki temu trzy kategorie aktywności: aktywność intelektualną, aktywność emocjonalną oraz aktywność praktyczną. Musiały działać i bawić się w różny sposób: wypowiadać się, uczyć się na pamięć, recytować, tworzyć z najróżniejszych materiałów, śpiewać, występować na forum grupy przedszkolnej. Projekt pozwolił każdemu dziecku na pełne przeżywanie, rozumienie swoich uczuć, wzmacnianie wiary we własne siły, wyzwalanie twórczej ekspresji, rozwijanie wyobraźni, wczuwanie się w odczucia innych osób i pełną integrację z grupą.

Projekt pozwolił każdemu dziecku na pełne przeżywanie, rozumienie swoich uczuć, wzmacnianie wiary we własne siły, wyzwalanie twórczej ekspresji, rozwijanie wyobraźni, wczuwanie się w odczucia innych osób i pełną integrację z grupą. Wymagał on jednak ode mnie i dzieci aktywności oraz zaangażowania. Moja aktywność była nastawiona na przygotowanie zajęć i całej niezbędnej obudowy programowej, doradztwa, inspirowania, bacznego i dyskretnego prowadzenia obserwacji oraz kierowania procesem twórczym.

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie