Propozycje scenariuszy zajęć adaptacyjnych

Propozycje scenariuszy zajęć adaptacyjnych

Scenariusze zajęć adaptacyjnych w przedszkolu.

SCENARIUSZ 1

TEMAT:

Poznajmy się.

Cele:
- poznanie sali, łazienki i szatni młodszej grupy
- poznanie imion dzieci i rodziców podczas wspólnych zabaw,
- wzbudzenie zaufania do nauczycieli,
- zapewnienie bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu,
- wprowadzenie miłej i przyjaznej atmosfery,
- zachęcanie do wspólnej zabawy,
- poznanie różnych zabaw i piosenek przedszkolnych.

Przebieg spotkania:
1. Przywitanie rodziców i dzieci, wręczenie im wyciętych z folii samoprzylepnej naklejek – rodzic pisze na nich imię dziecka (przygotowane mazaki). Dowolne zabawy dzieci w sali – 10-15 min.
2. Powitanie dzieci:
- Witam wszystkich, którzy dzisiaj chętnie przyszli do przedszkola
(n-cielka macha do dzieci ręką, a dzieci jej odpowiadają).
- Witam tych, którzy trochę nie chcieli przyjść do przedszkola.
- Witam wszystkich, którzy mają dobry humor.
- Witam wszystkich, którzy mają trochę zły humor.
- Witam wszystkich, którzy chcą się z nami bawić.
3. Nauczyciel śpiewa piosenkę "Kolorową piłkę mam".
Kolorową piłkę mam,
dobrym dzieciom piłkę dam,
skacze piłka tap, tap, tap
tu ją złap, tam ją złap.

Po piosence n-ciel pokazuje 2 piłki małą i dużą, pyta dzieci jaka to piłka, po odpwiedzi dzieci skaczą jak małe piłeczki, potem skaczą jak duże piłki. (zabawę powtórzyć kilka razy).
4. Zabawa integracyjna "Piłka przyjaźni".
Rodzice wraz z dziećmi siedzą na podłodze (rodzic za dzieckiem). N-cielka mówi swoje imię i rzuca piłkę do dziecka, np. jestem Wiesia i lubię lody… Para, która złapie piłkę odrzuca innemu dziecku i przedstawia się mówiąc co lubi dziecko. Zabawa trwa do momentu prezentacji wszystkich uczestników.
5. Zabawa z wierszem "Paluszki" z jednoczesnym wykonywaniem odpowiednich ruchów.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
jak pierwszy nie może to drugi mu pomoże,
bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
jak drugi nie może, to trzeci mu pomoże,
bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże,
bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
jak czwarty nie może to piąty mu pomoże,
bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
jak piąty nie może to piąstka mu pomoże.

6. Zabawa ze śpiewem z pokazywaniem - "W leśniczówce za lasem".
W leśniczówce za lasem spoglądając przez okno,
szmer usłyszał leśniczy, zajączek stuka w drzwi,
o, o pomóż mi bo mnie inny leśniczy – pif, paf,
chodź zajączku tu do mnie ja ciebie ja ciebie obronię.

7. Zabawa orientacyjno – porządkowa "Słońce świeci – deszcz pada". p. tamburino lub pianino. Dzieci maszerują (podskakują, biegają) zgodnie ze słyszanym rytmem wystukiwanym na tamburinie (wtedy świeci słońce), a gdy n-cielka mówi deszcz pada wtedy dzieci biegną do rodzica aby się schronić przed deszczem (rodzic jest "parasolem").
8. Zabawy w kole np. "Balonik", "Karuzela".
9. Słuchanie przez dzieci piosenki "Jestem sobie przedszkolaczek" (nagranie na płycie SD – 3–4 latki).
(dzieci w tym czasie siedzą na dywanie, a na słowa: na bębenku marsza gram – ram tam tam, ram tam tam – stukają dłońmi o podłogę)
10. Pożegnanie dzieci śpiewem.
Do widzenia, do widzenia
Do miłego zobaczenia (n-cielka macha do dzieci ręką, a dzieci i rodzice odmachują).
11. Zaproponowanie rodzicom i dzieciom zabawy na placu przedszkolnym.

SCENARIUSZ 2

TEMAT:

Moja buzia chce się bawić.

Cele:
- przypomnienie imion podczas wspólnego śpiewu oraz w zabawie "Piłka przyjaźni",
- omówienie zasad korzystania z urządzeń sanitarnych,
- eliminowanie napięć poprzez zabawy relaksacyjne,
- nawiązanie komunikacji niewerbalnej.
- zachęcanie do wspólnej zabawy.

Przebieg spotkania:

Rodzice na nalepkach wpisują imię dziecka.
1. Piosenka na powitanie:
Wszyscy są, witam was
Zaczynamy już czas
Jestem ja, jesteś ty
Raz, dwa, trzy
(klaszczemy w ręce)
2. Zabawa integracyjna "Piłka przyjaźni". (opis zabawy w scenariuszu 1).
3. Słuchanie opowiadania "Przygody Języczka Wędrowniczka" połączone z ćwiczeniami narządów artykulacyjnych.
- Zapowiedź n-cielki
W kółeczku razem siadamy
zabawę zaczynamy
będziemy buzię ćwiczyli,
żebyśmy ładnie mówili.

Opowiem wam o przygodach Języczka Wędrowniczka (jedna n-cielka opowiada, a druga pokazuje):
W małym domku mieszkał sobie Języczek Wędrowniczek (otwieranie ust, wysuwanie i chowanie języka). Kiedy tylko się obudził, rozpoczynał swoje ulubione wędrówki. Wchodził po schodach (przesuwanie języka po górnych zębach) na piętro swojego małego domku, zaglądał tu i tam (przesuwanie języka po górnej wardze, od prawego do lewego kącika). Wyglądał przez uchylone okno (wysuwanie języka w kierunku nosa) i oglądał małego kucyka (biegającego po łące (kląskanie językiem). Potem schodził schodami w dół (przesuwanie języka po dolnych zębach). Zaglądał do kuchni (wypychanie językiem prawego policzka), a potem do pokoju (wypychanie językiem lewego policzka). Otwierał drzwi wejściowe i spoglądał na rosnące kwiaty (wykładanie języka na brodę). A kiedy już się bardzo zmęczył, zamykał drzwi (zaciskanie warg) i odpoczywał w swoim małym, przytulnym domku. - Poślijcie mu całusa na dobranoc (składanie warg do pocałunku i cmokanie).
4. Ćwiczenia oddechowe:
- zdmuchiwanie z rąk rodzica kulki waty,
- potem rodzic zdmuchuje z rąk dziecka kulkę waty (zabawę powtórzyć kilka razy).
5. Zabawa "Co mówi moja twarz".
Rozpoznawanie na ilustracjach min – mina smutna, mina wesoła, groźna, zmartwiona (po rozpoznaniu jaka to mina dzieci próbują zrobić taką samą).
6. Zabawa relaksacyjna – masażyk "Deszczyk". (jedna n-cielka mówi wiersz, a druga demonstruje czynności).
Dziecko siedzi przed rodzicem i rodzic rysuje mu na plecach.
Tędy płynie rzeczka (rysujemy na plecach wijącą się rzeczkę)
idzie pani na szpileczkach (stukamy palcami po plecach)
tu przebiegły konie (stukami wszystkimi palcami na zmianę)
tędy przeszły słonie (stukamy pięściami)
a tu idzie szczypaweczka (lekko szczypiemy po plecach)
zaświeciły dwa słoneczka  (rysujemy dwa słoneczka)
spadł drobniutki deszczyk (delikatne stukanie palcami)
czy przeszedł cię dreszczyk (łaskoczemy dziecko)
7. Śpiewanie piosenki "Jestem sobie przedszkolaczek" (opis w scen 1).
8. Pożegnanie dzieci śpiewem
"Do widzenia, do widzenia,
do miłego zobaczenia".
9. Zabawy na placu przedszkolnym – zabawa z chustą animacyjną.

SCENARIUSZ 3


TEMAT:

Co potrafią moje rączki

Cele:

- pobudzenie wyobraźni i inwencji dziecka,
- próby  samodzielnego rysowania,
- próby przeliczania swoich palców,
- poznawanie nowych zabaw i wyliczanek.

Przebieg spotkania:

Rodzic wpisuje na nalepce imię dziecka.
1. Powitanie:
2. "Kłębek przyjaźni" - zabawa integracyjna.
3. Taniec z rodzicem "Podajmy sobie ręce".
Podajmy sobie ręce i zróbmy kółka dwa,
I uszko do uszka                               
więc bawmy się,
I brzuszek do brzuszka                     
więc bawmy się,
I tak do białego dnia                         
zabawa nic nie kosztuje,
masz dłonie dwie, więc klaśnij      

w nie - zabawa niechaj trwa.
5. Zabawa "Do czego potrzebne są palce rąk".
Dzieci siadają na podłodze i wyciągają dłonie do przodu. Następnie poruszają tak palcami dłoni, na słowa  które wypowiada nauczyciel.
Poruszajcie palcami jak stonoga nogami,
Niech wasze palce szybko biegną przez powietrze – do góry,
- na dół,
- w jedną stronę,
- w drugą stronę.
Schowajcie palce bardzo mocno w dłoniach, tak aby całkowicie zniknęły. Teraz rozłóżcie swoje palce bardzo szeroko aby wyglądały jak gwiazda, a teraz je schowajcie, teraz znów pokażcie. Pomachajcie dłońmi koledze lub koleżance i powiedzcie swoimi dłońmi – cześć tu jestem. A teraz wasze palce muszą trochę odpocząć, nich zrobią się lekkie, połóżcie je na kolana. I popatrzcie to jest pan kciuk, pan kciuk poszedł spać, może go obudzimy abyśmy mogli się dalej bawić paluszkami.
6. Zabawa "Stuk puk czy jest pan kciuk". (kciuk schowany w dłoni najpierw w prawej potem w lewej).
Stuk puk czy jest pan kciuk – ciii pan kciuk śpi (stukamy palcem w zamkniętą dłoń i mówimy szeptem). - powtarzamy tak 3 razy
Stuk puk czy jest pan kciuk – pan kciuk spał ale wstał. (otwieramy dłoń i pokazujemy kciuka ).
7. Rysowane wierszyki "Jeżyk", "Kurczaczek", "Słoneczko dla kolegi", wg. E. M. Skorek z książki "Rysowane wierszyki". p. kartki, kredki.

"Jeż" (jedna n-cielka mówi, a druga rysuje na kartce, rodzic rysuje razem z dzieckiem trzymając rękę dziecka w swojej, potem jest wodzenie palcem po narysowanym zwierzaku przy drugim mówieniu wiersza).
Dla każdego, kto chce zwierza,
narysuje dzisiaj jeża,
najpierw kreskę i półkole,
w środku kolec, kolec, kolec,
kolec, kolec, kolec,
potem oko, no i nos,
w sali mamy jeży stos.

"Kurczątko"
Kurczątko z jajka się wykluło,
główkę najpierw wychyliło,
na dwie nóżki wyskoczyło,
czarne oczko otworzyło,
dziobek mały wychyliło,
że jest głodne zakwiliło.

"Słoneczko dla kolegi"
Najpierw jedno duże koło,
Potem kreski rób dokoła,
Kreska duża potem mała
I promyków masa cała.
Jeszcze buzia uśmiechnięta
I śmiejące się oczęta.


8. Zabawa w liczenie "Jest w lesie chateńka".
(Naśladowanie czynności nauczyciela w trakcie mówienia wierszyka).
Jest w lesie chateńka,
a przy niej sarenka
i zając jest szary i drugi do pary,
sosna jak wielkolud,
maleńki krasnolud pod grzybkiem się schował,
Zwierzęta rachował:
- ten gruby to dziadziuś,
- a przy nim babunia,
- ten duży to tatuś,
- a przy nim mamusia,
- a to jest dziecinka mała,
- a to moja rączka cała.

9. Utrwalenie piosenki "Przedszkolaczek" – dzieci i rodzice maszerują po kole, na słowa – ram, tam tam, zatrzymują się i klaszczą w ręce.
10. Pożegnanie dzieci piosenką "Do widzenia, do widzenia" (jak w scen. 2)
11. Zabawy na placu przedszkolnym.

SCENARIUSZ 4

TEMAT:
Co potrafią moje nóżki.

Cele:
- uczenie poprzez zabawę komunikacji, okazywania pozytywnych uczuć, odreagowywania negatywnych przeżyć, osiągania stanu relaksu przez zabawę,
- pogłębienie więzi uczuciowej z rodzicami,
- poznanie nowych zabaw relaksacyjnych, zabaw ze śpiewem,
- utrwalenie poznanej piosenki.

Przebieg spotkania:
Rodzice na nalepkach wpisują imię dziecka.
1. Powitanie rodziców i dzieci.
- Witaj Zosiu, witaj Zosiu  (imię poszczególnych dzieci),
- jak się masz, jak się masz,
- wszyscy cię kochamy,
- wszyscy cię kochamy,
- bądź wśród nas, bądź wśród nas.
2. Rymowanka M. Bogdanowicz "Prawa – lewa", a do niej zabawa relaksacyjna
(rodzic masuje nogi i palce odpowiednio do wypowiadanych słów).
- Posmaruje prawą nogę, żeby poszła w długą drogę. Nakremuję lewą nogę, bo na jednej iść nie mogę. Twoją małą prawą nóżkę wnet położę na poduszkę. A dla twojej lewej nóżki mam masażyk na paluszki. Posmaruję ci paluszki u twej małej lewej nóżki.
3. Zabawa ruchowa "Rowerek".
Dziecko leży na dywanie i robi rowerek (lub rodzic pomaga swemu dziecku robić rowerek), rowerek jedzie do słów wypowiadanych przez n-cielkę – raz szybko (jedzie z górki), raz wolno (jedzie po górkę).
4. Zabawa ruchowa "Spacer z mamą".
Rodzic stawia stopy dziecka na swoje i tak razem spacerują po sali.
5. Obrysowywanie stóp dziecka przez rodzica (opiekuna), potem dziecko obrysowuje stopy rodzica z jego pomocą. p. szary papier.
6. Zabawa ze śpiewem "Pingwin".
O jak przyjemnie
i jak wesoło w pingwina bawić się, się, się,
raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,
do przodu do tyłu i obróć się.

7. Zabawa ze śpiewem i z pokazywaniem na utrwalenie poszczególnych części ciała "Moje rączki klaskają".
Moje rączki klaskają,
Moje nóżki tupają,
Paluszek wskazuje jak mój sąsiad tańcuje,
Paluszek wskazuje jak mój sąsiad tańcuje.

8. Utrwalenie I zwrotki piosenki "Przedszkolaczek". (w ref. każde dziecko gra na bębenku).
9. Zabawy na placu z chustą animacyjną.

Opracowanie: Wiesława Szaciłowska, Anna Kuźmicz

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi