Przedszkolak na medal - scenariusz zajęć dla 4 i 5 latków

Przedszkolak na medal - scenariusz zajęć dla 4 i 5 latków

Scenariusz zajęć dla dzieci 4, 5 letnich, utrwalający wiadomości i umiejętności dzieci zdobyte podczas realizacji programu z zakresu bezpieczeństwa.

1. Temat: „Przedszkolak na medal”.

2. Cele ogólne:

  • Sprawdzenie wiedzy z zakresu znajomości ruchu drogowego,
  • Utrwalenie wiedzy dotyczącej znajomości bezpiecznych zachowań w czasie zabaw w domu, przedszkolu, na placu zabaw,
  • Doskonalenie prawidłowych nawyków i odruchów w sytuacjach zagrożenia,
  • Rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w grupie.


3. Cele szczegółowe:

  • Zna numery alarmowe,
  • Wie, jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia,
  • Potrafi zastosować zdobyta wiedzę w praktyce,
  • Zna zasady bezpiecznego zachowania się w czasie pobytu w przedszkolu i po za nim,
  • Wykazuje się znajomością własnego adresu,
  • Umiejętnie współpracuje w grupie.


4. Metody:

  • czynna: zadań stawianych do wykonania,
  • słowna: żywego słowa i instrukcje,
  • oglądowa


5. Środki dydaktyczne: figury geometryczne, koperty, ilustracje w formie puzzli (policjant, strażak, lekarz, wóz policyjny, wóz strażacki, ambulans), numery alarmowe, zagadki słuchowe, płyta CD, magnetofon, kartoniki białe i czarne, kolorowe obręcze.

Przebieg zajęć

1. Dzieci siedzą w kole na dywanie i kolejno losują jedną z figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt) podając głośno jej  nazwę.

2. Dzieci dobierają się w zespoły w zależności od wylosowanej figury.

3. Każdy zespół otrzymuje kopertę, w której znajdują się obrazki w postaci puzzli do złożenia (np. wóz strażacki, policyjny, ambulans, motocykl policyjny).

4. Zespoły układają obrazki w całość i naklejają na kartkę papieru (każda drużyna ma inny pojazd do ułożenia).

5. Przedstawiciele  zespołów przedstawiają pozostałym dzieciom swoją pracę, jednocześnie nazywając dany pojazd ułożony przez drużynę.

6. Na środku dywanu rozłożone ilustracje z postaciami lekarza, strażaków, policjantów oraz numery alarmowe - 997, 998, 999. Każda z drużyn dobiera z dywanu postać do wcześniej ułożonego obrazka samochodu (np.wóz policyjny – policjant itp.) i przykleja obok. Kolejny przedstawiciel drużyny dobiera i dokleja prawidłowy numer alarmowy na kartkę, na której znajduje się już, np. wóz strażacki, strażak.

7. Po wykonaniu zadania dzieci stoją w kole i śpiewają piosenkę („Jedzie straż pożarna”- Brzdące 5). W tym czasie N. zabiera wykonane prace i zawiesza na tablicy.

8. Zabawa bez słów „TAK – NIE” - udzielanie odpowiedzi na zadane pytanie poprzez podniesienie kartoników czarnego – jeśli odpowiedź jest zła i białego jeśli jest prawidłowa. Każde dziecko odpowiada na jedno z pytań:

  • Czy radiowóz ma na dachu drabinę?
  • Czy dzieci mogą jeździć samochodem bez fotelika?
  • Czy ratownik medyczny gasi pożar?
  • Czy numer na policję to 887?
  • Czy można przejść na drugą stronę kiedy światło jest czerwone?
  • Wyskoczyła piłka na ulicę, czy można za nią pobiec?
  • Czy chłopiec na rowerze dobrze się sprawuje, kiedy czepia się traktora i za nim pedałuje?
  • Czy numer na pogotowie to 999?
  • Czy policjant jest naszym przyjacielem?
  • Od obcej osoby mogę przyjąć wszystko?
  • Zawsze kiedy chcę mogę rozmawiać z nieznajomymi?
  • Zawsze muszę mówić rodzicom gdzie idę się bawić i z kim?
  • Czy dzieciom wolno bawić się zapałkami?
  • Czy bezpiecznie jest zjeżdżać na sankach z górki na ulicę?
  • Czy wóz strażacki jest koloru czerwonego?
  • Czy na rowerze możemy jeździć po ulicy?
  • Czy dotykamy włączonego żelazka?
  • Czy znak stop jest koloru czerwonego?


9. Zabawa ruchowa „Samochody”
Dzieci trzymają w ręce kolorowe kółka – kierownice. Poruszają się swobodnie po sali w rytm piosenki „Dzieci i światła”. Na przerwę w muzyce dzieci – kierowcy wjeżdżają samochodami do garaży, które wyznaczone są w różnych miejscach sali (np. dzieci z czerwonym kółkiem wjeżdżają do czerwonego garażu itd.). Na kolejną przerwę w muzyce, dzieci tworzą grupy w zależności od posiadanego koloru obręczy. (np. grupa niebieskich, żółtych itd.)

10.Zagadki słuchowe – odgłosy.
Zadanie polega na odgadnięciu odgłosów, np. klakson, dzwonek rowerowy, karetka itp. Dzieci odgadują usłyszane dźwięki - chęć odpowiedzi dziecko sygnalizują podniesieniem ręki.

11.Scenki dramowe – zabawa
Dzieci przy użyciu telefonu dzwonią na pogotowie, policję , straż pożarną. W rozmowie telefonicznej wyjaśniają dlaczego dzwonią, dokąd ma przyjechać np. straż pożarna. Dzieci w zabawie wykazują się znajomością numerów alarmowych oraz własnego adresu.

12. Odpowiedz i uzasadnij – zabawa. Dzieci chętne odpowiadają.

  • Dlaczego dzieci nie mogą same bez opieki dorosłych kąpać się np. w stawie?
  • Podaj przykłady niebezpiecznych zabaw zimowych
  • Czego nie wolno robić na placu zabaw?
  • Co zrobisz gdy zauważysz pożar?
  • Co to znaczy bezpieczna zabawa?
  • Na którym siedzeniu w samochodzie powinno siedzieć dziecko?
  • Co oznaczają światła na sygnalizatorze świetlnym?
  • Dlaczego dzieci powinny nosić znaczki odblaskowe?
  • Co trzeba zrobić jeśli dziecko się skaleczy?
  • Jak nazywa się przedmiot, którym policjant zatrzymuje pojazdy?
  • Dlaczego nie wolno bawić się lekarstwami?
  • W którym miejscu należy przechodzić przez jezdnię?


13. Recytacja wiersza przez wszystkie dzieci

Znam już na pamięć numery alarmowe,
Gdy zajdzie potrzeba - w głowie są gotowe,
997 - tu policję się wzywa,
998 - staż pożarna przybywa,
999 - ważne życie i zdrowie,
Jedzie na sygnale szybkie pogotowie.
W razie zagrożenia korzystam z nich śmiało,
Lecz nigdy dla zabawy – gdy nic się nie stało!


14. Rozdanie dzieciom pamiątkowych medali „Przedszkolak na medal” i upominków w postaci znaczków odblaskowych.

Opracowanie: Izabela Starkiewicz

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi