Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Dyrektor w przedszkolu niepublicznym

Witam, chciałam zatrudnić jako właściciel do mojego przedszkolea niepublicznego dyrektora, jakie kwlifikacje winien posiadać w 2015r.? pzdr Martyna

~ martyna więcej

Co się dzieje z 5latkiem?

Nie wiem czy to normalne zachowanie u pięciolatka, ale od dłuższego czasu obserwujemy w rodzinie jak zmienia się nasz syn. Zawsze był aktywnym dzieckiem, a...

~ Ania i Michał więcej

Co robić, kiedy dziecko ssie kciuk?

Mój synek ssie kciuk i nie wiem, jak go odzwyczaić. Próbowałam środków z apteki, takich o gorzkim smaku, ale nie pomogły. Po jakimś...

~ Gosia więcej

rodzice radzą: 2
ostatnio: 2015-05-09 18:58

Rozwój psychofizyczny dziecka 3-4 letniego

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Okres przedszkolny zamyka się między 3 a 7 rokiem życia dziecka. Między tymi latami zachodzą typowe i charakterystyczne zmiany, zarówno w sposobie ujmowania, jak i przeżywania zjawisk otaczającego go świata. Zmiany te mają przede wszystkim charakter progresywny, następują w określonej kolejności i w określonym czasie oraz wzajemnie się warunkują.


M. Przetacznikowa mówi, iż okres tego rozwoju jest względnie jednolity, a w jego obrębie wyróżnia następujące fazy:
fazę wczesną – 3 - 4 lata;
fazę średnią – 4 - 5½ roku;
fazę późną 5½ - 7 lat.
Dziecko w wieku przedszkolnym szybko rośnie i przybiera na wadze. Średnio 3 - 4 latek waży 11 - 18 kg  i mierzy od 93 - 107cm. Jego kościec jest giętki. Stawy cechuje duża ruchliwość. Muskulatura jest dość słaba, gdyż włókna mięśniowe zawierają zbyt dużo wody i są niezdolne do długotrwałych skurczów. Narządy wewnętrzne, serce i płuca pracują już wydajnie (około 30 oddechów na minutę). Doskonali się również funkcja i budowa układu nerwowego. Wraz z wiekiem wzrasta również zdolność do pracy komórek nerwowych, dzięki czemu dziecko może już dłużej odbierać bodźce zewnętrzne.

Rozwój fizyczny dziecka stanowi podłoże dla jego rozwoju sprawności ruchowej, przebiega w dwóch kierunkach. Pierwszy kierunek to rozwój umiejętności praktycznych, polegających na zdolności posługiwania się przedmiotami i narzędziami codziennego użytku. Drugi z wytyczonych kierunków to rozwój sprawności ruchowych wywodzący się z tak zwanych ruchów swobodnych i postawno–lokomocyjnych, które różnicują się w czynnościach chodu, biegu, skoku, wspinania, rzutu. Przedszkolaka we wczesnej fazie charakteryzuje mała sprawność ruchowa, jego ruchy są mało skoordynowane, jest mało samodzielne w zakresie samoobsługi, dlatego niezbędna jest mu pomoc ze strony dorosłego. Dziecko biega na całych stopach, ma krótki krok. Trudnym zadaniem do wykonania są dla niego skoki, które w jego wykonaniu są raczej formą wydłużonego kroku. Zabawy z piłką, rzuty do celu, toczenie, chwytanie dają  dopiero możliwość na kształcenie nowych czynności.

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie