Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Porady specjalisty

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelinawięcej

Okazywanie emocji przez dziecko

Jestem macochą sześciolatka. Od trzech lat obserwuję go, uczę zasad.Wszyscy go wcześniej rozpieszczali. Mimo zasad, które wprowadzam w życie, daję mu...

~ Olga Marlowięcej

Niepokojące zabawy dziecka

Dziecko podczas zabawy ma wciąż wypadki i katastrofy. Nie potrafi stworzyć scenariusza zabawy bez jakiejś tragedii - albo auta mają wypadki, albo samoloty...

~ Olga Marlowięcej

Rozwój psychofizyczny dziecka 3-4 letniego

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Okres przedszkolny zamyka się między 3 a 7 rokiem życia dziecka. Między tymi latami zachodzą typowe i charakterystyczne zmiany, zarówno w sposobie ujmowania, jak i przeżywania zjawisk otaczającego go świata. Zmiany te mają przede wszystkim charakter progresywny, następują w określonej kolejności i w określonym czasie oraz wzajemnie się warunkują.


M. Przetacznikowa mówi, iż okres tego rozwoju jest względnie jednolity, a w jego obrębie wyróżnia następujące fazy:
fazę wczesną – 3 - 4 lata;
fazę średnią – 4 - 5½ roku;
fazę późną 5½ - 7 lat.
Dziecko w wieku przedszkolnym szybko rośnie i przybiera na wadze. Średnio 3 - 4 latek waży 11 - 18 kg  i mierzy od 93 - 107cm. Jego kościec jest giętki. Stawy cechuje duża ruchliwość. Muskulatura jest dość słaba, gdyż włókna mięśniowe zawierają zbyt dużo wody i są niezdolne do długotrwałych skurczów. Narządy wewnętrzne, serce i płuca pracują już wydajnie (około 30 oddechów na minutę). Doskonali się również funkcja i budowa układu nerwowego. Wraz z wiekiem wzrasta również zdolność do pracy komórek nerwowych, dzięki czemu dziecko może już dłużej odbierać bodźce zewnętrzne.

Rozwój fizyczny dziecka stanowi podłoże dla jego rozwoju sprawności ruchowej, przebiega w dwóch kierunkach. Pierwszy kierunek to rozwój umiejętności praktycznych, polegających na zdolności posługiwania się przedmiotami i narzędziami codziennego użytku. Drugi z wytyczonych kierunków to rozwój sprawności ruchowych wywodzący się z tak zwanych ruchów swobodnych i postawno–lokomocyjnych, które różnicują się w czynnościach chodu, biegu, skoku, wspinania, rzutu. Przedszkolaka we wczesnej fazie charakteryzuje mała sprawność ruchowa, jego ruchy są mało skoordynowane, jest mało samodzielne w zakresie samoobsługi, dlatego niezbędna jest mu pomoc ze strony dorosłego. Dziecko biega na całych stopach, ma krótki krok. Trudnym zadaniem do wykonania są dla niego skoki, które w jego wykonaniu są raczej formą wydłużonego kroku. Zabawy z piłką, rzuty do celu, toczenie, chwytanie dają  dopiero możliwość na kształcenie nowych czynności.

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie