Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

ZATORLAND - PARKI ROZRYWKI

Zator

Byliśmy z rodziną bardzo zadowoleni. Ja zawsze lubię iś...

Ocena: 4.9/5

więcej

Przedszkole Miejskie nr 105

Łódź

Zdecydowanie odradzam duża rotacja wśród personelu. Dziec...

Ocena: 3/5

więcej

ŻŁOBEK WESOŁE SŁONIĄTKO Tychy

Tychy

Witam,

dziś nastał dzień podsumowań, w zw...

Ocena: 4.7/5

więcej
Wszystkich ocen: 2487 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.8/5

więcej

Porady specjalisty

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Rozwój psychofizyczny dziecka 3-4 letniego

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3

Wrażliwość estetyczną dziecka w młodszym wieku przedszkolnym rozwija nie tylko twórczość plastyczna ale i twórczość muzyczna. Dziecko ma już poczucie rytmu. Jego percepcja jest podatna na wzmocnienia wzrokowe, werbalne i motoryczne. Wypowiada słowa piosenki w rytmie melodii, śpiewa je na jednym dźwięku o określonej dla siebie wysokości. Coraz lepiej rozróżnia tony pod względem ich wysokości i siły. Przy dźwiękach muzyki dzieci klaszczą, podskakują co staje się elementem tańców. Mały przedszkolak potrafi już też rozpoznać kilka instrumentów muzycznych tj. grzechotka, kołatka, tamburyno. Ten mały człowieczek ma swój własny świat. Ponieważ posiada świadomość samego siebie jako jednostkowego bytu, zaimek „ja” wchodzi na stałe do jego języka stając się jednym z najważniejszych pojęć w jego życiu. Jest niezmordowany w rozmowach z dorosłymi, uwielbia zabawy językowe (np. ćwiczenia dźwiękonaśladowcze), rymowanki. W codziennym języku rodzinnym pojawiają się tzw. neologizmy czyli słowa, które dzieci tworzą  analogicznie do znanych już wyrazów np. zaświetlacz (wyłącznik elektryczny), kawniki (ciastka do kawy), szybiarz (szklarz). Istnienie przykładów wyrazistej mowy rodziców i nauczycieli jest dla dziecka w młodszym wieku przedszkolnym bardzo ważne, bowiem w tym okresie mogą u niektórych dzieci wystąpić zniekształcenia wymowy o charakterze przemijającym. M. Przetacznikowa wymienia typowe dla dzieci 3, 4 – letnich błędy wymowy jakimi są seplenienie (wadliwe wymawianie głoski s), szeplenienie (wadliwe wymienianie głoski sz) oraz reranie (wadliwa wymowa r). Podkreśla ona, iż u dzieci może wystąpić w tym okresie nie rytmiczny oddech podczas wypowiedzi jak i wymawianie głosek dźwięcznych jako bezdźwięcznych. Zachodzi również uproszczenie grup spółgłoskowych.

Okres młodszego wieku przedszkolnego to czas w życiu dziecka w którym ubieranie się, spanie, jedzenie, zabawa i spacer muszą przebiegać ściśle według jego woli, zawsze tak samo i w tej samej kolejności. Nie dopuszcza on żadnych zmian, a każde odchylenie od rytuału kwituje protestem. Czterolatek jest krzykliwy i pewny siebie. Czasami trudno się im porozumieć. Dziecko w wieku trzech, czterech lat cechuje duża chwiejność emocjonalna, łatwo przechodzi od jednego nastroju do drugiego. Z pogody ducha wpadają w stan apatii, przygnębienia. Bez końca popłakuje, skarży się, użala nad sobą, domagając się tym samym ciągłego potwierdzenia, że jest kochane. W chwilach złego nastroju potrafi uciekać w ramiona rodziców wykazując niechęć mówienia o sobie i patrzenia na nie. Niektóre dzieci wskutek tego mają też niejednokrotnie kłopoty z przystosowaniem się do życia w przedszkolu. Czterolatki łatwiej radzą sobie w przedszkolu niż młodsi koledzy, lecz właściwy moment pójścia do przedszkola jest u każdego dziecka inny. Dziecko jest dojrzałe do tego by pójść do przedszkola wtedy, gdy szuka kontaktu z rówieśnikami i pragnie samodzielności a wręcz niezależności od rodziców.

Nowym doświadczeniom w przedszkolu zawsze towarzyszą emocje czasem radość innym razem smutek i rozczarowanie. Wtedy to zaczynają się problemy spowodowane emocjonalną barierą. Dlatego też najważniejsze jest wówczas zbudowanie więzi między dziećmi i nauczycielem i stworzenie atmosfery bezpieczeństwa. Dla dziecka jest to czas niezwykle trudny, tym bardziej, iż ma ono swoje lęki. Najczęściej boi się „dziadów”, obcych ludzi, policjantów, złodziei, ciemności, samotności, zwierząt. Przestraszonemu malcowi może wspaniale pomóc kontakt z książką lub czasopismem. Znajdujące się w nich wiersze i opowiadania są wspaniałym materiałem do pracy nauczyciela w pokonywaniu stresów i „strachów ” malca. To wspaniała metoda bajkoterapii małego dziecka. Wiele kłopotów wychowawczych może sprawiać rodzicom i nauczycielom zbuntowany czterolatek. Złość przedszkolaka wywołana jest brakiem własnej umiejętności i nieporadności. Potrafi złością wymuszać na otoczeniu pewne ustępstwa i zwrócić na siebie uwagę demonstrując swoją złość w postaci krzyku, płaczu, rzucania się na ziemię. Poczucie gniewu będzie jednak mijać  z wiekiem, bowiem w wieku przedszkolnym zaczynają się pojawiać początki samokontroli emocjonalnej. Uspołecznienie małego dziecka rozwija się wraz z jego wiekiem. 3, 4 – letni przedszkolak lubi bawić się samodzielnie, bowiem jest egocentryczne lecz zauważa się również  spontanicznie organizowane grupy zabawowe.

Opracowanie: mgr Marzena Bielecka

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie