Olimpiada w Ekolandii - scenariusz konkursu ekologicznego

Olimpiada w Ekolandii - scenariusz konkursu ekologicznego

SCENARIUSZ II MIĘDZYPRZEDSZKOLNEGO KONKURSU POD HASŁEM „OLIMPIADA W EKOLANDII”

Cel:
popularyzacja haseł i działań na rzecz ochrony środowiska, inspirowanie samodzielnych działań dziecka, prezentacja na forum posiadanych wiadomości i  umiejętności z powyższej tematyki.

Pomoce:
szyldy z napisem „Olimpiada w Ekolandii”, „Witamy w Ekolandii”, „Jury”, na stolikach nr przedszkoli 21, 25, 30, 34, 57, Św. Szczepana,  identyfikatory w 6 kolorach do oznakowania zespołów, eksponaty roślin, zwierząt w celu wykonania makiety miasta Ekolandii, z numerami pytań: szyszki, grzyby, kwiaty, ryby; koperty z puzzlami zwierząt, karmnik, dla każdego zespołu komplet lizaków z cyframi 1-2-3, kosze, śmieci, „nieużytki”, kolorowe kosze na śmieci, kleje, nożyczki, taśmy klejące, gitara i rekwizyty do przedstawienia.

Nagrody:
dyplomy dla przedszkoli, nagrody rzeczowe, podziękowania i kwiaty ekologiczne dla nauczycieli i członków Jury.

Sprzęt audio:
mikrofon,  magnetofon.

Proponowany przebieg konkursu

I.
1. Witanie przez panie prowadzące przybyłych gości do przedszkola na konkurs:
przydzielenie miejsc drużynom,
oznakowanie zespołów w sześciu kolorach.

2. Przywitanie wszystkich zgromadzonych przez panią dyrektor:
przedstawienie członków Jury
przedstawienie przybyłych sześciolatków na konkurs z przedszkoli nr 21,25,30,34,57, Św. Szczepana

3. Obejrzenie teatrzyku ekologicznego wystawianego przez grupę „Jaskółek”

4. Zaproszenie przez panie prowadzące oraz Hałabałę na olimpiadę ekologiczną do lasu, parku, na łąkę i nad staw w Ekolandii.

II.
5. „W lesie”:
Losowanie pytań przez zbieranie szyszek i grzybów (dla każdego zespołu 1 szyszka i 1 grzyb, 2 pkt)
1) szyszka: Czy drzewa pochłaniają zanieczyszczenia, dym w zamian dając tlen?
2) szyszka: Czy las jest naturalnym domem dla zwierząt?
3) szyszka: Czy lasy tłumią hałas?
4) szyszka: Czy hałas jest szkodliwy dla zdrowia?
5) szyszka: Czy niektóre rośliny leśne służą ludziom jako pożywienie?
6) szyszka: Czy w lesie można rozpalać ognisko?
1) grzyb: Czy ludzie mogą zjeść grzyby trujące?                 
2) grzyb: Czy drzewa dostarczają drewna - potrzebnego do wytwarzania  papieru, mebli innych przedmiotów?
3) grzyb: Czy można łamać drzewom gałęzie, zrywać listki?
4) grzyb: Czy w lesie można spotkać drzewa iglaste?
5) grzyb: Czy w lesie należy hałasować?
6) grzyb: Czy w lesie można zostawiać śmieci?
             
Zadanie jednakowe dla wszystkich zespołów, słuchanie tekstu „Był las”. Każdy zespół otrzymuje kosz i 7 śmieci, każde złe zachowanie bohaterów tekstu trzeba zaznaczyć wrzuceniem śmiecia do kosza (by zdobyć 2 pkt. wystarczy 6 śmieci).
„Był las proszę was - a do tego lasu, dla zabicia czasu przyszło kilku młodzieńców...
Jeden wyrzeźbił nożem nazwisko na drzewa korze, inny gdy przybył skopał niewinne grzyby.
Następny – wesołość wzniecił bo porozrzucał śmieci.
Ten rudy – wrzeszczał jak goryl, echo gra do tej pory.
Wysoki – z patykiem w dłoni zaczął wiewiórkę gonić.
A najgrubszy – tak się rozgniewał, że tłuk butelki o drzewa,
a pozostali dla rozrywki gałęzie łamali.
A las, proszę was westchnął żałośnie i rzekł – ja przecież rosnę dla was, ale nie wiem czy dobry człowiek z was wyrośnie”.

4. „W parku”:
Losowanie z karmnika kopert z puzzlami. (Za ułożenie puzzli 1 pkt, podanie nazwy zwierzęcia 1 pkt)
Zadanie jednakowe dla wszystkich, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród trzech możliwych przez podniesienie lizaka z cyfrą 1-2-3
Gdy zobaczysz leżącego na ziemi ptaka to:
1) głaszczesz go i sprawdzasz czy jeszcze oddycha
2) zabierasz go do domu
3) nie dotykasz go i zawiadamiasz kogoś dorosłego

Dzięcioła cenimy za to, że:
1) jest ładnym ptakiem
2) zjada korniki i chroni drzewa
3) głośno stuka dziobem

Czy drzewa sadzi się:
1) korzeniami, które kładzie się do ziemi
2) gałązkami do ziemi
3) liśćmi do ziemi

Przerywnik: Ekologiczna piosenka

5. „Na łące”:
Losowanie pytań przez zbieranie kwiatów (dla każdego zespołu 1 kwiaty, 1 pkt)
1) kwiat: Czy rośliny chronione można spotkać w Polsce?
2) kwiat: Czy na łące można zostawiać po sobie śmieci?
3) kwiat: Czy na łące można spotkać żaby?
4) kwiat: Czy rośliny potrzebują wody do życia?
5) kwiat: Czy maki i stokrotki rosną na łące?
6) kwiat: Czy na łące można spotkać bociana?
Zadanie jednakowe dla wszystkich z wykorzystaniem lizaków. Dzieci odpowiadają podnosząc w górę lizak z cyfrą 1-2-3 (za każdą odp. 1 pkt)
Czy kwiatem chronionym jest:
1) przebiśnieg
2) róża
3) tulipan

Jaki kolor mają kwiaty krokusa:
1) czerwony, różowy, pomarańczowy
2) czarny, brązowy, szary
3) żółty, fioletowy, biały

Czy rośliny chronione:
1) wolno zrywać
2) nie wolno zrywać
3) nie wiem

Przerywnik: Ekologiczna piosenka

6. „Nad stawem”
Losowanie pytań przez wyłowienie ryb (1 pkt za wyłowienie, 1 pkt za poprawną odpowiedź)
1) ryba: Czy w stawach żyją ryby?
2) ryba: Czy do stawu można wrzucać śmieci?
3) ryba: Czy w stawie, gdzie jest zakaz kąpieli można się kąpać?
4) ryba: Czy należy oszczędzać wodę w domu, w przedszkolu?
5) ryba: Czy w stawie żyją rośliny np. lilie wodne?
6) ryba: Czy po stawach pływają dzikie kaczki, łabędzie?

Zadanie jednakowe dla wszystkich z wykorzystaniem lizaków 1-2-3
Czy ścieki to:
1) oczyszczona woda
2) brudna woda
3) do kąpania woda

Czy potrzebne są oczyszczalnie ścieków?
1) nie wiem
2) nie
3) tak

Czy można żyć nic nie pijąc?
1) tak
2) nie
3) nie wiem

Czy można pić wodę z rzek, stawów, mórz?
1) nie
2) tak
3) nie wiem

7. „Segregacja śmieci”:
Zadanie jednakowe dla wszystkich z wykorzystaniem lizaków 1-2-3
Co wrzucamy do pojemnika na papier?
1) zeszyty, gazety, złożone kartony
2) butelki, słoiki
3) puszki

Co wrzucamy do pojemnika na plastik?
1) szklane butelki
2) butelki plastikowe bez nakrętek
3) pudełka

Co wrzucamy do pojemnika na szkło?
1) szklane butelki, słoiki
2) plastikowe elementy
3) papier

Zabawa „Rzut ekologiczny” śmieciem do kosza –  kolejno zapraszane zespoły (1-3 pkt)

III.

8. Wykonanie przez zespoły mieszkańca Ekolandii z „nieużytków”, (Jury podlicza punkty)

9. Pokaz wykonanych ludków – ustawienie ich w krainie Ekolandii.

10. Wspólna zabawa ilustracyjna do „Ekologicznej piosenki”.

11. Ogłoszenie wyników konkursu.

12. Nagrodzenie zwycięzców i uczestników konkursu.

13. Wręczenie podziękowań i kwiatów ekologicznych przybyłym nauczycielkom.

14. Robienie pamiątkowych zdjęć w krainie Ekolandii.

15. Poczęstunek dla wszystkich gości i uczestników konkursu.

Autorki: Agnieszka Kubiczek, Barbara Richter

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi