Podróż Ekoradka - scenariusz konkursu ekologicznego

Podróż Ekoradka - scenariusz konkursu ekologicznego

Scenariusz Konkursu Ekologicznego z dn.15.04.2005 „Podróż Ekoradka”.

  Cele:
- rozwija logiczne myślenie poprzez rozwiązywanie zagadek
- doskonali spostrzegawczość wzrokową
- rozumie poczucie odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi
- utrwala wiedzę o środowisku, w którym żyjemy, prawach w nim rządzących, zależnościach i skutkach ingerencji człowieka
- potrafi działać w zespole dwuosobowym

Organizacja zajęć:
W sali umieszczona jest na ścianie dekoracja przedstawiająca Ekoplanetę – jej piękne krajobrazy: góry, lasy, łąki, jeziora, rzeki
Poszczególne zespoły zajmują miejsca oznaczone emblematami przydzielonymi drużynie przy wejściu do sali  (dzieci otrzymują opaski na głowę- bociany, krety, żabki, pszczółki, ryby, jeże, wiewiórki itp.)
 
Przebieg zajęć
Krótka inscenizacja utworu pt: „Żuk” J.Tuwima w wykonaniu dzieci z grupy młodszej.

Na salę wchodzi tajemniczy gość. Dzieci odczytują jego imię wypisane na szarfie opasującej Ekoradka.

- Witajcie moi kochani! Na waszej planecie przebywam od niedawna. Wiele mnie tu zadziwia – wielkie miasta, szybka komunikacja, wynalazki , wygodne życie , ale i wiele niepokoi i smuci. Nie wszystko tu mi się podoba (wskazuje ręką na dekorację) to zagraża życiu roślin i zwierząt.

I zadanie
Chciałbym żebyście mi pomogli- zabieram was w podróż po naszej planecie- sprzątniemy to co przeszkadza roślinom i zwierzętom (dzieci z poszczególnych zespołów – kolejno podchodzą do dekoracji i usuwają po jednej ilustracji, która jest niewłaściwa):
- potłuczona butelka
- śmieci w lesie
- kwaśny deszcz
- fabryczne dymy
- myty w rzece samochód
- płonące ognisko w lesie
- złamane drzewo
- spaliny z rur wydechowych pojazdów

Dziękuję wam. Myślę, że teraz będą chciały tu zamieszkać zwierzęta, rosnąć drzewa i rośliny, a rzekach pojawią się ryby. Dwa zespoły prezentują swoje hasło i omawiają jego znaczenie.

II zadanie
Proszę abyście z pociętych elementów ułożyli obrazek i umieścili go we właściwym miejscu na mojej planecie. (dzieci układają obrazek i przypinają na Ekoplanecie w miejscu zgodnym z warunkami bytowania np. żaba – łąka, sarna – las, ryba- woda, kwiaty- las, ogród, ptak- powietrze) Kolejne zespoły prezentują swoje hasło.

III zadanie
Jak teraz nazywa się ta piękna planeta – poznacie rozwiązując krzyżówkę.
Dzieci odgadują 10 haseł:

1. A co to za piękna pani, sukienki szeleszczą na niej, kto ją z sukienki rozdziewa, ten się łzami zalewa? (CEBULA) 

2. Kolorowe i pachnące – czy w ogrodzie czy na łące chętnie je zbieramy i bukiety układamy (KWIATY)

3. Mądre oczy, duża głowa, w nocy łowi, w dzień się chowa. Zgadniesz po tych paru słowach, że ten ptak to właśnie. (SOWA)

4.Dzióbki i skrzydła mają wysoko sobie fruwają. (PTAKI)

5.Jakie zwierzę z bajek ma takie zwyczaje, że chce połknąć wnuczkę, więc babcię udaje. (WILK)

6.Świetnie w wodzie pływa, ale głosu nie używa. (RYBA)

7. W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima przychodzi z wiatru ciepłym powiewem, pękiem kwiatów i ptaków śpiewem. (WIOSNA)

8. Nie jest to róża, nie jest to jeż, rośnie na polach i kłuje też. (OSET)

9. Czy wiesz, kto ma pracę taką - obraca skrzydła wiatrakom, kołysze do snu drzewa, a nam w kominach śpiewa. (WIATR)

10. Sosnowy, dębowy, stary lub młody, rosną w nim grzyby, rosną jagody.  ( LAS)

Po wpisaniu w odpowiednie miejsce – dzieci odczytują rozwiązanie EKOPLANETA. Odsłonięcie napisu na dekoracji EKOPLANETA. Kolejne zespoły prezentują swoje hasło.

Zabawa ruchowa:
- Skoro już wiecie jak nazywa się moja planeta zabieram Was w podróż. Polecimy rakietą napędzaną bezpieczną dla środowiska energią . Kto wie jakiej potrzebujemy siły …. ( propozycje dzieci ) Aby podróż była ekologiczna potrzebna nam jest energia słoneczna. Wsiadamy  więc do rakiety napędzanej energią słoneczną. (muzyka z magnetofonu) Dzieci naśladują gesty Ekoradka i słuchają dalszych poleceń.
- lot jest ściśle zaprogramowany, proszę więc uważnie słuchać i zwracać uwagę na znaki.
- START – dzieci wydają dzwięki przypominające start rakiety, podnoszą się z pozycji kucznej do wyprostu.
- LOT-  przy muzyce biegają w różnych kierunkach
- LĄDOWANIE – zwiedzają  i podziwiają Ekoplanetę
- START- j.w.
- LOT-  j.w.
- LĄDOWANIE – dzieci wysiadają z rakiety i zajmują swoje miejsca
 
IV zadanie
Spłoszone hałasem zwierzęta i ptaki ukryły się, nie chcą się nam pokazać, ale zgodziły się do nam przemówić. Posłuchajcie uważnie i odgadnijcie kto do nas przemawia. (dzieci słuchają odgłosów  nagrań magnetofonowych).
- kogut
- bocian
-kukułka
-pszczoła
-dzięcioł itp.
Kolejne zespoły prezentują swoje hasło

V zadanie
Kto wie kiedy przychodzi do nas Wiosna? – 21 marca.
Wiosną Ekoplaneta staje się jeszcze piękniejsza – przylatują do nas ptaki żeby zakładać gniazda wychowywać młode. Ciekawe czy znacie te ptaki i wiecie w jakich gniazdach składają jaja. (dzieci otrzymują sylwety ptaków i dopasowują je do gniazd)

Wiemy już jak można żyć w zgodzie z przyrodą. Czy będziecie przyjacielami przyrody? Złóżcie obietnicę:
 
Ziemio, powietrze i wodo
Bądźcie czyste i służcie nam.
Człowiek otrząśnie się
I pomoże Wam.

Planeto nasza nie giń!
Żyć na Tobie chcemy
Więc składamy obietnicę,
Że Ci pomożemy!
 
Na koniec zapraszam was do wspólnej zabawy.(zabawa przy melodii "Tęcza")

Opracowały:                                                             

mgr Wanda Kicol                                                         

mgr Czesława Anna Szczech

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi