Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Andrzejki

Zobacz 11 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (59 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 959 scenariuszy

Porady specjalisty

Mitomania u dziecka

Witam serdecznie. Od 3 lat jestem Mamą już teraz prawie 6 letniego młodego kawalera. Dziecko zostało porzucone przez matkę gdy miało 1,5 roku. Od kilku...

~ Izawięcej

Jak otworzyć żłobek?

Czy jeśli na początku swojej kariery zawodowej pracowałam jako opiekunka do dziecka i mogę mieć zaświadczenia z pełnienia tej opieki, to jest to...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

Otwarcie żłobka

Witam, jestem położną z 16 letnim doświadczeniem, wykształceniem wyższym i planuję otworzyć żłobek. Czy moje kwalifikacje zawodowe, pozwolą mi na otwarcie...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

rodzice radzą: 1
ostatnio: 2014-12-11 21:49

Barwy jesieni - scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu

Przejdź do strony | 1 | 2 |

"Barwy jesieni" - obrazy z liści - tworzenie kompozycji z jesiennych liści.


Cele zajęć:
- odgadywanie zagadek słownych związanych z aktualną porą roku - jesienią,
- zapoznanie z wierszem U. Garboś pt. "List wiewiórki" i B. Lewandowskiej pt. "Kolorowy bukiet",
- zapoznanie z popularnymi gatunkami drzew, liści i owoców z parku i z sadu,
- utrwalenie wiadomości o aktualnej porze roku - jesieni,
- kształtowanie poszanowania dla przyrody i uwrażliwianie na jej piękno,
- wzbogacanie słownictwa,
- zachęcanie do wspólnych zabaw ruchowych i dydaktycznych,
- kształtowanie przynależności do grupy,
- kształtowanie sprawności manualnej rąk i wyobraźni, twórczej dzieci poprzez wykonywanie prac plastycznych.

Cele operacyjne; dziecko:
- potrafi rozwiązywać zagadki słowne,
- umie wypowiadać się na dany temat,
- zna niektóre gatunki drzew, liści i owoców do nich należących,
- wymienia cechy charakteryzujące jesień,
- potrafi wytłumaczyć znaczenie słów "dary jesieni" i nazywa je,
- wie, jak należy dbać o piękno przyrody,
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i dydaktycznych,
- potrafi wykonać pracę plastyczną.

Metody:
obserwacja, rozmowa kierowana, zabawy dydaktyczne, zabawy ruchowe, zajęcia plastyczne.

Formy:
praca w grupie, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

"Zagadki dla najmłodszych" J. Stec, "Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu" H. Kruk, "Kalendarz muzyczny dla przedszkoli" U. Smoczyńska - Nachtman, ilustracje różnych gatunków drzew, liści i owoców, wiklinowy kosz, kasztany, żołędzie, jarzębina, szyszki, orzechy laskowe i włoskie, owoce z sadu, zasuszone liście z drzew, korale z jarzębiny, chustka, blok techniczny, klej, nożyczki.

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć.

2. Odgadywanie zagadek o tematyce jesiennej.

3. Zapoznanie z wierszem U. Garboś pt. "List wiewiórki" i B. Lewandowskiej pt. "Kolorowy bukiet".

"List wiewiórki" U. Garboś
Drogie dzieci!
Lato odeszło, nadchodzi jesień,
pełny koszyczek darów nam niesie.
Są w nim żołędzie, grzyby, kasztany
i z jarzębiny korale dla mamy.
Jest chmurka z nieba, deszczu kropelki
oraz wicherek, wietrzyk niewielki.
Owoce z sadu no i warzywa.
Każdy na zdrowie niech je spożywa.

"Kolorowy bukiet" B. Lewandowska
Do parku przyszły
z przedszkola dzieci.
Chcą zrobić z liści
barwny bukiecik.
Listki czerwone
jak malowane.
Leżą pod klonem
i pod kasztanem.
Pod dębem leżą
brązowe liście,
Liście pod wierzbą
błyszczą srebrzyście.
Serduszka złote
spadają z brzozy,
Jaś ma ochotę
w bukiet je włożyć.
Gdy ten bukiecik
stanie na stole,
Ozdobi dzieciom
całe przedszkole.

4. Wspólne omówienie treści utworów.
- O jakiej porze roku mówią wiersze?
- Po czym można poznać, że nadeszła jesień?
- Jakie dary przynosi nam jesień?
- Co dzieje się z liśćmi na drzewach?
- Jaki mają kolor jesienią?
- Dlaczego liście są kolorowe jesienią?

5. Rozmowa kierowana o cechach charakteryzujących jesień - usystematyzowanie wiedzy na temat aktualnej pory roku.
- Jaka jest pogoda jesienią?
- Jak zachowują się zwierzęta o tej porze roku?
- Jak zachowują się ptaki i owady?
- W jaki sposób my przygotowujemy się do zimy?

6. Wyjaśnienie znaczenia słów "dary jesieni", rozpoznanie ich i nazywanie.

7.Zabawa ruchowa pt. "Zbieramy kasztany" (dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło: "Zbieramy kasztany" każde dziecko stara się zebrać jak najwięcej kasztanów rozrzuconych po sali przez nauczyciela).

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie