Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Rozpoczęcie roku przedszkolnego

Zobacz 10

Zdrowie i zdrowe odżywianie (59 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (78 scenariuszy)

Przyroda (71 scenariuszy)

Ekologia (64 scenariusze)

Inne (491 scenariuszy)

Zobacz 1043 scenariusze

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Punkt przedszkolny

Posiadam tytuł magistra pedagogiki ogólnej, ukończyłem również studia pierwszego stopnia na kierunku: Pedagogika resocjalizacyjna i praca...

~ Wiktor Gomułkiewicz więcej

2latek w przedszkolu niepublicznym

Witam, otwieram małe przedszkole. Jak to na początku - mała ilość dzieci. Czy w moim niepublicznym przedszkolu mogę przyjmować dzieci po 2 roku, a...

~ marta więcej

Przykre zachowanie u mojej 18 miesięcznej Córeczki

Witam. Jestem mamą 18 miesięcznej córeczki. Teściowa, mam wrażenie, zachowuje się dziwnie (ale może ja się MYLĘ). Przychodzi po dziecko do pokoju...

~ Monika więcej

rodzice radzą: 1
ostatnio: 2015-07-23 12:26

Barwy jesieni - scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 |

"Barwy jesieni" - obrazy z liści - tworzenie kompozycji z jesiennych liści.


Cele zajęć:
- odgadywanie zagadek słownych związanych z aktualną porą roku - jesienią,
- zapoznanie z wierszem U. Garboś pt. "List wiewiórki" i B. Lewandowskiej pt. "Kolorowy bukiet",
- zapoznanie z popularnymi gatunkami drzew, liści i owoców z parku i z sadu,
- utrwalenie wiadomości o aktualnej porze roku - jesieni,
- kształtowanie poszanowania dla przyrody i uwrażliwianie na jej piękno,
- wzbogacanie słownictwa,
- zachęcanie do wspólnych zabaw ruchowych i dydaktycznych,
- kształtowanie przynależności do grupy,
- kształtowanie sprawności manualnej rąk i wyobraźni, twórczej dzieci poprzez wykonywanie prac plastycznych.

Cele operacyjne; dziecko:
- potrafi rozwiązywać zagadki słowne,
- umie wypowiadać się na dany temat,
- zna niektóre gatunki drzew, liści i owoców do nich należących,
- wymienia cechy charakteryzujące jesień,
- potrafi wytłumaczyć znaczenie słów "dary jesieni" i nazywa je,
- wie, jak należy dbać o piękno przyrody,
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i dydaktycznych,
- potrafi wykonać pracę plastyczną.

Metody:
obserwacja, rozmowa kierowana, zabawy dydaktyczne, zabawy ruchowe, zajęcia plastyczne.

Formy:
praca w grupie, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

"Zagadki dla najmłodszych" J. Stec, "Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu" H. Kruk, "Kalendarz muzyczny dla przedszkoli" U. Smoczyńska - Nachtman, ilustracje różnych gatunków drzew, liści i owoców, wiklinowy kosz, kasztany, żołędzie, jarzębina, szyszki, orzechy laskowe i włoskie, owoce z sadu, zasuszone liście z drzew, korale z jarzębiny, chustka, blok techniczny, klej, nożyczki.

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć.

2. Odgadywanie zagadek o tematyce jesiennej.

3. Zapoznanie z wierszem U. Garboś pt. "List wiewiórki" i B. Lewandowskiej pt. "Kolorowy bukiet".

"List wiewiórki" U. Garboś
Drogie dzieci!
Lato odeszło, nadchodzi jesień,
pełny koszyczek darów nam niesie.
Są w nim żołędzie, grzyby, kasztany
i z jarzębiny korale dla mamy.
Jest chmurka z nieba, deszczu kropelki
oraz wicherek, wietrzyk niewielki.
Owoce z sadu no i warzywa.
Każdy na zdrowie niech je spożywa.

"Kolorowy bukiet" B. Lewandowska
Do parku przyszły
z przedszkola dzieci.
Chcą zrobić z liści
barwny bukiecik.
Listki czerwone
jak malowane.
Leżą pod klonem
i pod kasztanem.
Pod dębem leżą
brązowe liście,
Liście pod wierzbą
błyszczą srebrzyście.
Serduszka złote
spadają z brzozy,
Jaś ma ochotę
w bukiet je włożyć.
Gdy ten bukiecik
stanie na stole,
Ozdobi dzieciom
całe przedszkole.

4. Wspólne omówienie treści utworów.
- O jakiej porze roku mówią wiersze?
- Po czym można poznać, że nadeszła jesień?
- Jakie dary przynosi nam jesień?
- Co dzieje się z liśćmi na drzewach?
- Jaki mają kolor jesienią?
- Dlaczego liście są kolorowe jesienią?

5. Rozmowa kierowana o cechach charakteryzujących jesień - usystematyzowanie wiedzy na temat aktualnej pory roku.
- Jaka jest pogoda jesienią?
- Jak zachowują się zwierzęta o tej porze roku?
- Jak zachowują się ptaki i owady?
- W jaki sposób my przygotowujemy się do zimy?

6. Wyjaśnienie znaczenia słów "dary jesieni", rozpoznanie ich i nazywanie.

7.Zabawa ruchowa pt. "Zbieramy kasztany" (dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło: "Zbieramy kasztany" każde dziecko stara się zebrać jak najwięcej kasztanów rozrzuconych po sali przez nauczyciela).

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie