Niespodzianka Pani Zimy - scenariusz zajęć dydaktycznych

Niespodzianka Pani Zimy - scenariusz zajęć dydaktycznych

„ Niespodzianka Pani Zimy”.

OBSZARY EDUKACJI:
Społeczno- moralnej, ruchowej, przyrodniczej, w zakresie mowy i myślenia, w zakresie przygotowania do pisania i czytania, matematycznej, muzycznej, kulturowo-estetycznej,

CELE GŁÓWNE:
- Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowanie się przyjętym zasadom.
- Stwarzanie ogólnej atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości , współpracy oraz opiekuńczości w stosunku do potrzebujących pomocy.
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych .

CELE OPERACYJNE:
(dziecko...)
- Potrafi rozpoznać swoje imię na wizytówce, literę w swoim imieniu, zdobywa umiejętności nazywania różnych form i kształtów,
- Wie, jak należy ubrać się w zależności od warunków pogodowych,
- Umiejętnie posługuje się mapką,
- Chętnie wypowiada się o wesołych zabawach na śniegu,
- Jest spostrzegawcze, umie dorysować brakującą ilość elementów między dwoma obrazkami,
- Czynnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
- Umie liczyć liczebnikami głównymi i klasyfikuje przedmioty (sukienki) według podanych cech jakościowych,
- Rozwiązuje zagadki słowno-obrazkowe,
- Współdziała w zespole, podporządkowuje się przyjętym zasadom zabawy,
- rozwija sprawność manualną,

METODY:

- elementy różnych metod: „ Wprowadzenie dziecka w świat pisma” I. Majchrzak; „ Techniki Freineta”; „ Ruchu rozwijającego” W. Sherborne;
- aktywnych działań dziecka

Praca plastyczna: origami połączone z kolażem

FORMA:
- Zajęcia z całą grupą
- Indywidualna praca dziecka
- Praca w zespołach

ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIA :
- List i prezent od Pani Zimy; mapka do zabawy tropiącej ;
- Piłka , fiszka „Bałwanki” ; kocyki lub poduszki do jazdy na sankach; magnetofon i płyta CD;
- Koperty z zadaniem dla każdego dziecka;
- Pudełko z obrazkami do zagadek ;
- Wizytówki z podpisanym imieniem dziecka;
- Czarodziejski kuferek z nakrywkami samogłosek ;
- Ilustracje o tematyce zimowej; obrazek Ali i obrazki z ubraniami;
- Materiały plastyczne;

PRZEBIEG
1. „Nazywam się....” – zabawa w kręgu z toczenie piłki i równoczesnych dokończeniem zdania.
Otrzymanie listu i paczki od Pani Zimy.
Czytanie listu przez n-la......

KOCHANE DZIECI!

Wczoraj byłam w waszym przedszkolu, w waszej sali , ale nie zastałam nikogo. Rozejrzałam się po Waszej sali i ujrzałam na ścianie alfabet literowy, listę obecności z gwiazdkami podpisanymi imionami dzieci oraz krzesełka i stoliki również podpisane. Chciałam Wam zaproponować zabawę ze mną. Przygotowałam dla Was wizytówki, jestem ciekawa , czy potraficie rozpoznać swoje imię. Ale to nie wszystko. W przysłanym prze ze mnie pudle jest duża plansza i rekwizyty do zabaw. Jeśli chcecie to skorzystajcie z mojej propozycji. Szkoda, że nie mam czasu zabawić się z Wami , lecz jestem zapracowana przygotowaniem zimowych ferii dla dzieci. Pewnego dnia znowu odwiedzę Was w Przedszkolu i opowiecie Mi, czy udało Wam się rozwiązać wszystkie moje zagadkowe niespodzianki.
Do zobaczenia- PANI ZIMA

„Krąży, krąży moje imię” – Wszyscy siedzą w kole. Początkowo n-lka , później któreś z dzieci , podaje pierwszemu koledze wizytówkę . Wizytówka ( gwiazdka z imieniem) przechodzi z rąk do rąk , aż trafi do właściciela imienia. Po chwili podaje kolejna wizytówkę.
N-lka wyciąga z pudła dużą planszę ( mapa)
Zaproszenie dzieci do zabawy z Panią Zimą wzdłuż wyznaczonej planem trasy – Myślę, że poszczególne obrazki kryją w sobie zadania dla Was- omówienie poszczególnych symboli znajdujących się na trasie:
- Od czego zaczynamy? – Od napisu START;
- Co napotykamy na początku?
- Jaki obrazek znajduje się następnie?
- Co spotykamy dalej?
- A później?
- Co znajduje się na końcu naszej wędrówki?

2. Pokonywanie kolejnych etapów trasy – rozwiązywanie różnego typu zadań.
Praca z obrazkiem?
- omówienie  obrazków
- wyciągnięcie wniosków( o jakiej porze roku mówimy, w co można się bawić )
-wzbogacenie słownika dzieci o nowe wyrazy: slalom, saneczkarstwo, łyżwiarstwo, hokej).Pomóżcie Ali wybrać ubrania , aby mogła pójść pobawić się z dziećmi?

„Czarodziejski kuferek” – zabawa słowno-ruchowa .
N-lka wyciąga z kuferka gwiazdki na których są litery, czyta głośno , dzieci które rozpoznają w swoim imieniu daną literę ustawiają się w rzędzie. „Ślizg na sankach” na kocykach wzdłuż ułożonych stolików.

„Bystre oko” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej; znajdź 5 różnic pomiędzy obrazkami ; na drugim rysunku dorysuj brakujące elementy.

„Kraina zagadek”- w pudełku znajdują się ilustracje, waszym zadaniem jest odnalezienie odpowiedzi na moje zagadki.

Dwa kijki, dwie deseczki,
I jedziemy już z góreczki?

Nie mają kół
I po śniegu jadą w dół?

Szybko po lodzie niosą nas one
Obie do butów są  przyczepione?

„ Sukienki Pani Zimy”- W kopertach dla każdego dziecka znajdują się elementy sukienek . Dzieci przeliczają sukienki?
- Czym różnią się sukienki?
Układanie sukienek od najmniejszej do największej , ponownie przeliczanie nowo powstałego zbioru; wyklaskaj , tyle razy, ile masz sukienek?

Zaśpiewajcie piosenkę o tematyce zimowej.

-Pani Zima przygotowała dla Was wiele niespodzianek . Może i my przygotujemy Coś dla niej. Podzielimy się  na 4 zespoły .Każdy zespół przygotuje dla naszego gościa prace plastyczną pt. „ Pani Zima”. Mamy do dyspozycji duży zakres materiałów (wata, pasta do zębów, wycięte koła  itp).
Podział ról.

Praca twórcza dzieci ; omówienie prac.

Autor: Grażyna Końciak

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi