Zabawy na łące - scenariusz zajęć dydaktycznych

Zabawy na łące - scenariusz zajęć dydaktycznych

"Zabawy na łące"

Dziecko:
-  zilustruje ruchem treść opowieści ruchowej,
- wymyśli odpowiedź na pytanie twórcze: Co by było, gdyby... nad łąką padał kolorowy deszcz?,
- przedstawi za pomocą instrumentów perkusyjnych odgłosy łąki,
- wykona w zespole z gotowych elementów łąkę marzeń, na której dobrze by się odpoczywało,
- utrwali wiadomości przyrodnicze o zwierzętach, kwiatach i owadach.

Środki dydaktyczne:
Ilustracje zwierząt żyjących na łące, motyl do przypięcia, kwiaty z kolorowego papieru do zabawy ruchowej, ilustracje do opowiadania „Cztery motylki" W. Badalskiej z ruchomymi sylwetami, instrumenty perkusyjne (dzwoneczki, grzechotki, tamburyna, marakasy), kompakt utworu Vivaldiego Koncert g-moll Lato, dwa białe kartony, elementy do ułożenia kolorowej łąki.

Zabawy na powitanie w kręgu:
„Dziecko dobre serce ma" „Wszyscy są, witam was..." „Imię i przedmiot" Dzieci   podają sobie w kręgu motylka  mówiąc:

To   jest   cytrynek, a ja jestem... 

Wprowadzenie do tematu zajęć - zagadka:
Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle.(łąka)

Zabawa rozwijająca wyobraźnię „Mieszkańcy łąki"
Dzieci starają się po fragmencie obrazka rozpoznać,  co jest na obrazku. Nauczyciela   powoli   wyciąga  obrazek   z   koperty.   Dzieci   podają  różne pomysły.

Słuchanie  wiersza   M. Buczkówny   „Łąka,    czyli   kwiaty,    ptaki   i   inne zwierzaki".

Opowieść ruchowa „Spacer na łąkę".
Zadaniem   dzieci  jest   rozpoznanie   piosenki   po   wysłuchaniu   fragmentu melodii oraz podanie właściwego tytułu    („Wianki")

Zabawa przy muzyce „Lata motyl po łące".
Zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Przez dziurkę od klucza" Dzieci szukają ukrytego na widocznym miejscu motyla. Kto zobaczy, siada przy nauczycielce, nie zdradza, gdzie jest ukryty motyl.

Słuchanie opowiadania W. Badalskiej pt. „Cztery motylki"
Rozmowa wokół problemu: Dlaczego wronie nie udało się zjeść motyli? Pytanie twórcze: Co by było, gdyby... nad łąką padał kolorowy deszcz? Zabawa orientacyjno-porządkowa „Motyle i kwiaty" nawiązująca do treści opowiadania. Zadaniem  dziecka jest  ukrycie   się  przed wroną na  kwiatku  w  kolorze skrzydełek motyla.

Zabawa z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych pt. „Kolorowa łąka" . W   jaki   sposób   za   pomocą   muzyki   można   naśladować   odgłosy   łąki, np. dzwoneczki - wesołe pszczółki, motyle; kołatki - klekot bociana... Dzieci same wymyślają różne propozycje. Nauczycielka (dyrygent) dyryguje łąkową orkiestrą
Wykonanie  „łąki  marzeń",  takiej,  na której  dobrze by  się wypoczywało z   gotowych  elementów  z jednoczesnym  słuchaniem  utworu  Vivaldiego pt. „Lato". (Dzieci pracują w dwóch zespołach: dziewczynki, chłopcy).

Prezentacja prac - dzieci opowiadają, jaka jest ich łąka... Rozpoznają i nazywają mieszkańców łąki.

ZAGADKA
Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle.
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle.(łąka)

Zielona plama w barwne punkciki
a nad nią śpiew skowronka.
Tam wyruszamy zbierać kwiatki,
bo to właśnie...(łąka)

OPOWIEŚĆ RUCHOWA „SPACER NA ŁĄKĘ"
Jest piękny słoneczny dzień. Słońce mocno grzeje, wieje lekki wiatr. Co robić w taki dzień? Wyciągamy z górnej półki plecak, kocyk i strój kąpielowy (wspięcie na palce, wyciąganie ramion w górę). Zakładamy plecak i wędrujemy na łąkę (spokojny marsz przy muzyce). Na łące nie ma jeszcze ludzi. Rozglądamy się, szukając miejsca dla siebie. O, tam jest! Rozkładamy kocyk i kładziemy się na nim (leżenie tyłem). Jest przyjemnie, słońce ogrzewa naszą skórę, wyciągamy się. Przetaczamy się na drugą stronę i ponownie rozciągamy. Wiatr delikatnie chłodzi rozgrzaną skórę. Obserwujemy płynące na niebie obłoczki, które przesuwają się leniwie. Wolno wstajemy i przeciągamy się na wszystkie strony, wesoło podskakujemy. Jest pięknie i kolorowo wokół nas, przyglądamy się kwiatom, wdychamy ich wspaniałe zapachy (wciąganie powietrza nosem). Pochylamy się (skłon tułowia w przód), ale co to usiadło nam na ręce, biedroneczka (liczymy na palcach ile ma kropek). Wypatrzyła nas pszczoła, machamy energicznie rękami i nogami. Pszczoła uciekła. Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie ma kolorowych motyli (robimy daszek z ręki nad czołem). Rozglądamy się dookoła. Bawimy się w zabawę pt. „Lata motyl po łące"... Dalszy ciąg zabaw według kolejności zamieszczonej w scenariuszu.

Autor: mgr Renata Grzymek

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi