Zdrowie i zdrowe odżywianie - scenariusz zajęć dydaktycznych

Zdrowie i zdrowe odżywianie - scenariusz zajęć dydaktycznych

SCENARIUSZ WIEDZY O ZDROWIU I ZDROWYM ODŻYWIANIU

CEL OGÓLNY:
Kształtowanie postawy prozdrowotnej.

CELE SZCZEGÓŁOWE - Dziecko:

- wie, czemu służy właściwe odżywianie
- wie o konieczności dbania o własne zdrowie poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów higienicznych
- rozumie, dlaczego należy wykonywać codzienne zabiegi higieniczne i czemu one służą
- rozumie znaczenie czystości dla zdrowia
- wie, co to jest higiena narządów zmysłów
- dostrzega konieczność spożywania potraw niezbędnych dla zdrowia
- rozumie potrzebę każdorazowego mycia rąk po wyjściu z toalety oraz przed posiłkiem
- potrafi kulturalnie zachować się podczas spożywania posiłków
- rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku jako źródła zdrowia

METODA:
czynna, słowno-oglądowa

FORMA:
grupowa, indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
puzzle, rysunki przedstawiające przybory higieniczne, owoce, słodycze, worek z ukrytymi przedmiotami, wierszyk, obrazki, tabliczki z napisami tak i nie.

PRZEBIEG:
Dzieci z trzech grup „0” zebrane w sali - każda grupa wybiera trzech przedstawicieli, pozostałe dzieci kibicują swojej drużynie.

1. Powitanie uczestników konkursu przez osobę prowadzącą, przedstawienie jury, oraz zapoznanie z celem konkursu.

2. Zajęcie miejsc przy stolikach - dzieci wytypowane do konkursu.

3. „Czysty jak….” - Układanie puzzli. Zadaniem dzieci jest ułożyć puzzle, na których znajdują się obrazki związane z utrzymaniem higieny. Po ułożeniu obrazka dzieci opowiadają jego treść. Punkt otrzymuje grupa, która jako pierwsza ułożyła puzzle.

4. Powiedz, co widzisz - zabawa pantomimiczna. Dzieci naśladują ruchem czynności związane z higieną. Wybrane dziecko z drużyny demonstruje ruchem czynność, pozostałe mają za zadanie odgadnąć, o jaką czynność chodzi. Punkty za każdą poprawna odpowiedź.

5. Co to jest?- Rozwiązywanie zagadek. Dzieci mają rozłożone przed sobą rysunki przedstawiające przybory służące utrzymaniu higieny. Są tam również rysunki niezwiązane z czystością. Za każdą poprawną odpowiedź – punkt.

6. Jak to smakuje?- Określanie smaku.Dzieci mają zasłonięte oczy. Otrzymują do spróbowania owoce, słodycze lub inny produkt spożywczy dzieci mają określić smak i odpowiedzieć na pytanie czy jest to zdrowe w dużych ilościach dla organizmu. Punkt za każdą poprawną odpowiedź.

7. Worek cudów - zabawa dydaktyczna. Dzieci mają zasłonięte oczy, ich zadaniem jest określić, jakiego przedmiotu dotyka, nazwać go, powiedzieć, z czego jest wykonany i do czego służy.Punkt za dobrą odpowiedź.

8. Dopasuj… - Dzieci muszą dopasować treść wierszyków do obrazków, które znajdują się na stolikach. Punkt za dobrą odpowiedź.

9. Quiz wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej - Na stolikach przygotowane tabliczki z napisami TAK, NIE. Dzieci odpowiadają na pytania, pokazując odpowiednią tabliczkę.

10. Podsumowanie, podliczenie punktów, wręczenie nagród i dyplomów za uczestnictwo w konkursie.

PYTANIA DO QUIZU:
- codziennie myjemy całe ciało
- zęby myjemy po każdym posiłku
- przyjemnie jest siedzieć w miejscach brudnych i zakurzonych
- zawsze myjemy ręce po wyjściu z toalety
- nie myjemy rąk przed jedzeniem
- codziennie zmieniamy bieliznę
- latem ubieramy się bardzo ciepło
- nos wycieramy w rękaw
- zawsze dbamy o czystość w toalecie
- w czasie zabaw i zajęć zawsze głośno można krzyczeć
- można siedzieć bardzo długo przed telewizorem lub komputerem
- żeby być zdrowym trzeba jeść dużo owoców i warzyw
- jemy słodyczy tyle ile chcemy
- zawsze myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem
- przy jedzeniu rozmawiamy z pełną buzią
- zachowujemy się kulturalnie przy stole
- bakterie i wirusy są przyczyną wielu chorób
- gdy ktoś odpoczywa możemy zachowywać się bardzo głośno
- zabawy na świeżym powietrzu pomagaj być zdrowym
                          
Wierszyki do pkt.8:

1.Gdy na dworze zawierucha i wiatr zimny zawsze dmucha
Wkładam czapkę, rękawiczki, płaszcz zapinam na guziczki.

2.Bardzo długie uszy mam,nie mogę ich umyć sam.
Ale sam codziennie myję pyszczek, ząbki, łapki, szyję.
3.Spytaj zajączka on ci odpowie, ten je jarzyny, kto dba o zdrowie.

4.Chcesz być zwinny? Nic trudnego, gimnastykuj się kolego.
Kto do tego chęci ma, będzie zwinny tak jak ja.

5.Kto jest miły i pogodny i w zabawie zawsze zgodny,
Kto jest grzeczny tak jak ja , moc kolegów wokół ma.

6.Miły uśmiech zając ma, bo o swoje ząbki dba.
Pasta, szczotka, kubek wody zawsze doda ci urody.

Autorki: Ewa Andruszko i Elżbieta Skwara

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi