Mój wesoły świat - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 4-5 latków

Mój wesoły świat - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 4-5 latków

Temat kompleksowy: Podróż na nieznaną planetę.
Temat zajęć: Wyprawa na księżyc.

CEL HOSPITACJI: Rozwijanie twórczej inwencji, aktywności za   pomocą   ruchu i rytmu, improwizacje muzyczne – zajęcie koleżeńskie.

CEL GŁÓWNY:
- rozwijanie inwencji twórczej poprzez stwarzanie możliwości wypowiedzi na temat Księżyca,
- stwarzanie okazji do samowyrażania się ruchem i określanie   swojej indywidualności.

CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
- potrafi przestrzegać opracowany wspólnie plan działania,
potrafi umiejętnie komunikować się gestem,
potrafi improwizować ruchem słyszany tekst,
- umie wcielić swoje twórcze pomysły w trakcie czynności (ruchowej, plastycznej), wykorzystując posiadaną wiedzę,
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej,
- zna niektóre litery, układa napis „rakieta”,
- zna niektóre pojęcia astronomiczne np.: gwiazdy, komety, obiekty latające, statki kosmiczne, satelity,
- rozwija ekspresję ruchową,
- dobiera elementy pasujące do siebie, tworząc całość obrazu.

POMOCE:
ilustracje, litery, opaski na rękę, niebieskie kartki, dwa wzory gwiazd, małe gwiazdki, dwa pudełka z naklejoną miną smutną i wesołą , chusta animacyjna, folia aluminiowa, opaski na głowę z czółkami, kasety z muzyką: „Kosmiczny prolog” Andrzeja Korzyńskiego, z filmu „Akademia Pana Kleksa”, oraz piosenką „Trzej kosmici”.

METODA:
- zespół metod wspierających twórczą aktywność dziecka,
- czynna (działań stawianych do wykonania),
- słowna (objaśnienia, rozmowa),
- pedagogiki zabawy.

FORMA:
- praca indywidualna, w małych zespołach, z całą grupą.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie do tematu - zagadka:  
Z ziemi do gwiazd
mknie pocisk złoty,
szybszy niż wiatr
i samoloty. (rakieta)

- Dzieci układają rakietę z puzzli, oraz  napis pod ilustracją z rozsypanych liter.
- Analiza i synteza wyrazu „rakieta”, podział na sylaby i głoski, (wyklaskiwanie).
- Gdzie możemy polecieć rakietą?
- Co możemy zabrać w taką podróż?
- Co zabierzemy do jedzenia?
- Jak powinniśmy się ubrać?

2. Opowieść ruchowa  „Lot na Księżyc”-  pantomimiczna - nauczycielka  mówi i pokazuje poszczególne czynności, dzieci naśladują.
 
Przygotowujemy się do lotu na Księżyc. Wkładamy kombinezon (wykonujemy ruch suwaka ssss...), zakładamy specjalne buty (tup, tup). Nakładamy na głowę hełm (bum), na ręce rękawice (szu, szu).
- Dzieci zakładają na prawe ręce opaski z kosmonautą, które wykonały kilka dni  wcześniej. Idziemy do rakiety (tup, tup, tup), otwieramy właz do rakiety (klaskanie językiem). Wskakujemy do środka (hop). Zamykamy właz (klaskanie językiem). Siadamy na fotelu (siup). Zapinamy pasy (klap). Zanim wystartujemy należy zapłacić za podróż, nasz lot będzie kosztował jeden szeroki uśmiech, kto chce lecieć na Księżyc ładnie się uśmiecha. Odpalamy silniki (trzy, dwa, jeden- parskanie wargami). Rakieta wystartowała.
- Muzyka kosmiczna, dzieci swobodnie poruszają się po sali.
Lecimy w kosmos, lecimy, mijamy planety, szukamy Księżyca. Jest – hurrra!!! Lądujemy, odpinamy pasy (klap), wstajemy z fotela (siup). Otwieramy właz (klaskanie językiem). Powoli wychodzimy z rakiety (hooop, hooop).
- Jak się czujecie na nieznanej planecie?
- Co możemy spotkać na Księżycu?
- Co można odkryć?
- Kogo możemy spotkać?
- Co jedzą kosmici?
- Jak się poruszają? (różne formy poruszania się, wymyślone przez dzieci)
- Jak rozmawiają? (próby układania dialogu, porozumiewania się z ufoludkami)

3. Zabawa rytmiczna przy muzyce – teraz będziemy się bawić z ufoludkami:
- połowa grupy zakłada opaski z czółkami, (to ufoludki, pozostałe dzieci to kosmonauci, którzy przylecieli na Księżyc), nauczycielka wyjaśnia: muzyka szybka jest dla ufoludków, wtedy ufoludki biegają po sali wypowiadając dźwięki „ti, ti, ti”, a kosmonauci przybierają różne pozy i stoją nieruchomo, gdy jest wolna muzyka, wtedy kosmonauci chodzą po księżycu wypowiadając dźwięki „ta, ta, ta”, a ufoludki stoją nieruchomo, po chwili następuje zamiana ról.

4. Powrót na ziemię – przy muzyce.
Lądujemy, odpinamy pasy (klap), wstajemy z fotela (siup). Otwieramy właz (klaskanie językiem). Powoli wychodzimy z rakiety (hooop, hooop). Zdejmujemy opaski, następnie hełm (bum), rękawice (szu,szu), zdejmujemy buty (tup,tup), i kombinezon (sss...).

5. Praca przy stolikach
Na stolikach rozłożone niebieskie kartki i klej.
Nauczycielka mówi: Przyniosłam dla was  gwiazdki, duże i małe, ale wszystko się pomieszało. Waszym zadaniem jest odszukać brakujące części, dopasować,  nakleić na kartkę. Po zakończeniu prac, nauczycielka podpisuje np.: „Gwiazdy Moniki”, dzieci rozwieszają swoje prace w dowolnym miejscu  sali.

6. Deszcz gwiezdny 
Na środku sali rozłożona jest chusta animacyjna, dzieci dostają kawałki folii aluminiowej, formują różnej wielkości gwiazdy, rzucają na chustę. Następnie trzymają za brzegi chusty i podrzucają do góry.

7. Zabawa przy piosence „Trzej kosmici”
Dzieci znają piosenkę, wspólnie z nauczycielką omawiają w jaki sposób będą wystukiwać rytm w czasie śpiewania. (stukanie w podłogę, stukanie klockami, klaskanie w dłonie koleżanki, uderzanie dłońmi w uda .....)

8. Ewaluacja
Na stoliku stoją dwa pudełka z naklejoną minką, wesołą i smutną. Dzieci otrzymują małe gwiazdki, jeżeli zajęcie podobało się, wrzucają gwiazdkę do pudełka, gdzie jest naklejona minka wesoła. Jeżeli zajęcie nie podobało się, wrzucają  gwiazdkę do pudełka z minką smutną. Następuje liczenie gwiazdek.

TREŚCI PROGRAMOWE:
 
Obszar I, zagadnienie 6, treści rozszerzające:
3. Zrozumienie, że człowiek podejmuje działania zmierzające do poznania kosmosu i organizuje wyprawy międzyplanetarne (sondy, satelity, stacje kosmiczne).

Obszar V, zagadnienie 4, poziom III:
12. Rozwijanie wyobraźni i fantazji przy tworzeniu samodzielnych opowiadań.

Treści rozszerzające:
2. Uczestniczenie w zabawach z elementami pantomimy.

Zagadnienie 6, poziom IV:
2. Ćwiczenia artykulacyjne na trudniejszych sylabach.                                                                                      
Obszar VI, zagadnienie 4, poziom III:
8. Dzielenie prostych wyrazów na sylaby, połączone z klaskaniem w rytmie wypowiadanych sylab.

Obszar IX, zagadnienie 3, poziom III:
10. Uczestniczenie w zabawach z elementem improwizacji ruchowej( ilustracja ruchowa do piosenki).

Obszar X, zagadnienie 2, treści rozszerzające:
1. Dowiadywanie się o odkryciach naukowych, wyprawach badawczych( np. wyprawach w kosmos).

Autor: mgr Anna Zacheja

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi