Każda praca jest ważna - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 4 i 5 latków

Każda praca jest ważna - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie  4 i 5  latków

Każda praca jest ważna – rozmowa w oparciu o obrazki.

Cele:
- ukazanie pracy na roli w dawnym wydaniu
- kształtowanie poczucia szacunku dla drugiego człowieka
- dokonanie charakterystyki niektórych zawodów, wykonywanych dawniej
- rozwijanie i umacnianie więzi koleżeńskich
- zapoznanie się z etapami powstawania mąki

Metody:
- czynne: zabawa „Pieczenie chleba”, wyklejenie plasteliną sylwety „Młynu”
- słowne: praca z obrazkiem, pogadanka

Środki dydaktyczne:
- karty pracy dla każdego dziecka  „Wiatrak”
- klawesyn dla każdego dziecka
- obrazki: kołowrotek, młyn, studnia, narzędzia do pracy na polu, np. pługi drewniane lub grabie drewniane, drewniany konik na biegunach.
- plastelina

Formy:
- indywidualna
-grupowa

 

Przebieg zajęć.
1. Przywitanie dzieci. Rozmowa na temat ważnego święta, choć to trudny temat postaramy się coś dowiedzieć. To święto, jest 1 maja a jego pełna nazwa to Święto Pracy. Przykładowe pytania:
- Z czym kojarzy Wam się to święto?
- Od czego mogła wziąć się nazwa tego święta?
To święto jest już od dawna obchodzone. Nasze babcie i dziadkowie pamiętają na pewno, jak trudno było dawniej w pracy. W tym dniu Pierwszego Maja szczególnie podkreśla się rolę pracy w życiu człowieka. Jak myślicie, dlaczego praca jest tak ważna w życiu każdego człowieka? Czy można byłoby, tak cały dzień leżeć w łóżku i leniuchować, nić nie robić? Co by było gdyby ludzie nie pracowali?


2. Nauczyciel rozkłada na dywanie obrazki z przedmiotami, które kiedyś pomagały w codziennej pracy. Należy je tak położyć by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Nauczyciel opisuje z wyglądu, ubioru dziecko, które podchodzi i odsłania obrazek. Ale zanim obrazki zostaną odkryte, należy odgadnąć o kim opowiada nauczyciel. Omówienie poszczególnych obrazków i krótka charakterystyka pracy, która się z tym przedmiotem wiąże.


3. „Pieczemy chleb” - zabawa naśladowcza.
Dzieci siedzą w kółeczku. Wyobraźcie sobie ze teraz będziemy piekli chleb, ale najpierw musimy połączyć składniki i dobrze go wymieszać. Dzieci naśladują  wyrabianie ciasta.


4. Aby był chleb, młynarz ze zboża – parzenicy robi w młynie mąkę. Dzieci przystępują do przygotowania miejsca pracy, rozkładając na stole certę. Młyn to bardzo ważny sprzęt niegdyś pracy człowieka, waszym zadaniem będzie wylepić z plasteliny sylwetę, narzędzia które pozwalało rozbić mąkę. Nauczyciel demonstruje jak wyklejać, rozciągać plastelinę aby wypełnić powierzchnię obrazka. Po skończonej pracy dzieci oglądają wszystkie prace, wybierając najbardziej radosną.

 

Autor: Ewa Kowalik

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi