Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Dzień kobiet

Zobacz 2 scenariusze

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (57 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 957 scenariuszy

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Pojęcia matematyczne - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5 latków

KONSPEKT ZAJĘĆ Z KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH DLA DZIECI 5-LETNICH

HASŁO PROGRAMOWE:

- Układanie kompozycji z figur geometrycznych.

- Używanie nazw: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.

TEMAT:

- W zaczarowanej krainie figur geometrycznych- zabawa dydaktyczna.

CELE:
- Dzieci używają nazw: koło kwadrat, prostokąt, trójkąt.
- Portafią dostrzec podobieństwa i różnice miedzy figurami
- Portafią układać dowolne kompozycje
- Próbują dokonać oceny złego i dobrego zachowania w odniesieniu do opowiadania i do własnych postaw

METODA:
- Słowna (opowiadanie, rozmowa)
- Czynna(zadania do wykonania,samodzielnych doświadczeń)
- Oglądowa (pokaz ilustracji)

FORMA:
- Zbiorowa
- Indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- zamek królowej Zimy zbudowany z figur geometrycznych,
- postacie: królowa  Zima, Kaj, Gerda(ułożone z figur),
- mozaika geometryczna,
- klocki prostokątne i kwadratowe,
- plansza z 6 kołami,
- karty pracy do zadań indywidualnych zróżnicowane pod względem - stopnia trudności,
- magnetofon i kaseta,
 
PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Zabawa integrująca
Dzieci siedzą w kręgu.Na zapowiedz nauczycielki zamieniają się miejscami te osoby, które:
Mają kucyki
Nie lubią mleka
Mają niebieskie oczy
Nie lubią hałasu,
których imię zaczyna się na głoskę A, O, P, R, T.

2. Opowiadanie nauczycielki
Dawno temu w małym miasteczku mieszkało dwoje przyjaciół Kaj i Gerda. Zawsze bawili się razem i bardzo się lubili. Pewnego dnia spadł śnieg i Kaj sam poszedł na sanki. Właśnie wtedy spotkała go niemiła przygoda. Został porwany przez królową Zimę. Kiedy dowiedziła się o tym Gerda podążyła na poszukiwanie przyjaciela. Wkrótce dotarła na miejsce ale królowa nie chciała oddać chłopca. Postawił jej warunki. Aby uwolnić Kaja z tej śnieżnej krainy dziewczynka musiała wykonać 4 zadania. Jednak sama nie mogła tego dokonać i potrzebowała pomocy przyjaciół. Czy zgodzicie się pomóc Gerdzie? Zamek pani Zimy zbudowany jest z figur geometrycznych, pomóżcie Gerdzie nazwać wszystkie figury i policzyć je.

3. Zadania do wykonania przez dzieci.
Zadanie jest następujące - zabawa ruchowa.
Dzieci biegają w rytm muzyki, na przerwę w muzyce przedstawiają językiem ciała kształt trójkąta: początkowo indywidualnie, potem w dwójkach i trójkach. Po wykonaniu zadania odkrywają trójkąty z zaczarowanego zamku. Rozejrzyj się po sali mi poszukaj przedmiotów w kształcie prostokąta, musi być ich co najmniej 6. Tyle ile prostokątów znajduje się w zamku pani Zimy.

Czas na koła. Mamy tu karton z kołami, królowa chciała by abyśmy wspólnie zmienili każde koło w inny przedmiot. Dzieci dorysowują elementy np. powstają lizaki, kwiatki, kierownica itp. Po wykonaniu zadania zabierają wszystkie koła z zamku.

To już ostatnie zadanie. Wybierzcie sobie po jednym klocku kwadratowym lub prostokątnym (musi być równa liczba klocków każdego kształtu) w rytmie muzyki dzieci poruszają się w dowolny sposób po sali, na sygnał dobierają się w pary.  Za każdym razem tworząc inna parę. Po wykonaniu poprawnie kolejnego zadani zdejmują kwadraty zamek został odczarowany i Kaj jest wolny. Może wrócić ze swoją przyjaciółką do domu. Dzieci oceniają zachowanie Gerdy i Kaja.

4. Praca indywidualna
Dzieci mają przygotowane karty pracy zróżnicowany pod względem stopnia trudności:
- Budowle z klocków(dom, zamek) – należy pokolorować każdy rodzaj figur  na inny określony kolor.
- Pokolorować tylko dwa rodzaje figur
- Z klocków „mozaika geometryczna” ułożyć dowolne kształty.

Opracowała: Elżbieta Jasińska 


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie