Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Ekologia

Zobacz 61 scenariuszy

Powitanie wiosny (36 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Przyroda (58 scenariuszy)

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 958 scenariuszy

Porady specjalisty

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Pojęcia matematyczne - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5 latków

KONSPEKT ZAJĘĆ Z KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH DLA DZIECI 5-LETNICH

HASŁO PROGRAMOWE:

- Układanie kompozycji z figur geometrycznych.

- Używanie nazw: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.

TEMAT:

- W zaczarowanej krainie figur geometrycznych- zabawa dydaktyczna.

CELE:
- Dzieci używają nazw: koło kwadrat, prostokąt, trójkąt.
- Portafią dostrzec podobieństwa i różnice miedzy figurami
- Portafią układać dowolne kompozycje
- Próbują dokonać oceny złego i dobrego zachowania w odniesieniu do opowiadania i do własnych postaw

METODA:
- Słowna (opowiadanie, rozmowa)
- Czynna(zadania do wykonania,samodzielnych doświadczeń)
- Oglądowa (pokaz ilustracji)

FORMA:
- Zbiorowa
- Indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- zamek królowej Zimy zbudowany z figur geometrycznych,
- postacie: królowa  Zima, Kaj, Gerda(ułożone z figur),
- mozaika geometryczna,
- klocki prostokątne i kwadratowe,
- plansza z 6 kołami,
- karty pracy do zadań indywidualnych zróżnicowane pod względem - stopnia trudności,
- magnetofon i kaseta,
 
PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Zabawa integrująca
Dzieci siedzą w kręgu.Na zapowiedz nauczycielki zamieniają się miejscami te osoby, które:
Mają kucyki
Nie lubią mleka
Mają niebieskie oczy
Nie lubią hałasu,
których imię zaczyna się na głoskę A, O, P, R, T.

2. Opowiadanie nauczycielki
Dawno temu w małym miasteczku mieszkało dwoje przyjaciół Kaj i Gerda. Zawsze bawili się razem i bardzo się lubili. Pewnego dnia spadł śnieg i Kaj sam poszedł na sanki. Właśnie wtedy spotkała go niemiła przygoda. Został porwany przez królową Zimę. Kiedy dowiedziła się o tym Gerda podążyła na poszukiwanie przyjaciela. Wkrótce dotarła na miejsce ale królowa nie chciała oddać chłopca. Postawił jej warunki. Aby uwolnić Kaja z tej śnieżnej krainy dziewczynka musiała wykonać 4 zadania. Jednak sama nie mogła tego dokonać i potrzebowała pomocy przyjaciół. Czy zgodzicie się pomóc Gerdzie? Zamek pani Zimy zbudowany jest z figur geometrycznych, pomóżcie Gerdzie nazwać wszystkie figury i policzyć je.

3. Zadania do wykonania przez dzieci.
Zadanie jest następujące - zabawa ruchowa.
Dzieci biegają w rytm muzyki, na przerwę w muzyce przedstawiają językiem ciała kształt trójkąta: początkowo indywidualnie, potem w dwójkach i trójkach. Po wykonaniu zadania odkrywają trójkąty z zaczarowanego zamku. Rozejrzyj się po sali mi poszukaj przedmiotów w kształcie prostokąta, musi być ich co najmniej 6. Tyle ile prostokątów znajduje się w zamku pani Zimy.

Czas na koła. Mamy tu karton z kołami, królowa chciała by abyśmy wspólnie zmienili każde koło w inny przedmiot. Dzieci dorysowują elementy np. powstają lizaki, kwiatki, kierownica itp. Po wykonaniu zadania zabierają wszystkie koła z zamku.

To już ostatnie zadanie. Wybierzcie sobie po jednym klocku kwadratowym lub prostokątnym (musi być równa liczba klocków każdego kształtu) w rytmie muzyki dzieci poruszają się w dowolny sposób po sali, na sygnał dobierają się w pary.  Za każdym razem tworząc inna parę. Po wykonaniu poprawnie kolejnego zadani zdejmują kwadraty zamek został odczarowany i Kaj jest wolny. Może wrócić ze swoją przyjaciółką do domu. Dzieci oceniają zachowanie Gerdy i Kaja.

4. Praca indywidualna
Dzieci mają przygotowane karty pracy zróżnicowany pod względem stopnia trudności:
- Budowle z klocków(dom, zamek) – należy pokolorować każdy rodzaj figur  na inny określony kolor.
- Pokolorować tylko dwa rodzaje figur
- Z klocków „mozaika geometryczna” ułożyć dowolne kształty.

Opracowała: Elżbieta Jasińska 


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie