Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Dzień Mamy i Taty

Zobacz 31 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (59 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 959 scenariuszy

Porady specjalisty

Ja tu rządzę!

Pięciolatek miał rozwaloną trochę rodzinę. Wychowaniem zajmował się ojciec i jego rodzice. Wszyscy go rozpieszczali, zrobili parasol nad nim, a moim...

~ Izawięcej

Mitomania u dziecka

Witam serdecznie. Od 3 lat jestem Mamą już teraz prawie 6 letniego młodego kawalera. Dziecko zostało porzucone przez matkę gdy miało 1,5 roku. Od kilku...

~ Izawięcej

Jak otworzyć żłobek?

Czy jeśli na początku swojej kariery zawodowej pracowałam jako opiekunka do dziecka i mogę mieć zaświadczenia z pełnienia tej opieki, to jest to...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

Pojęcia matematyczne - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5 latków

KONSPEKT ZAJĘĆ Z KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH DLA DZIECI 5-LETNICH

HASŁO PROGRAMOWE:

- Układanie kompozycji z figur geometrycznych.

- Używanie nazw: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.

TEMAT:

- W zaczarowanej krainie figur geometrycznych- zabawa dydaktyczna.

CELE:
- Dzieci używają nazw: koło kwadrat, prostokąt, trójkąt.
- Portafią dostrzec podobieństwa i różnice miedzy figurami
- Portafią układać dowolne kompozycje
- Próbują dokonać oceny złego i dobrego zachowania w odniesieniu do opowiadania i do własnych postaw

METODA:
- Słowna (opowiadanie, rozmowa)
- Czynna(zadania do wykonania,samodzielnych doświadczeń)
- Oglądowa (pokaz ilustracji)

FORMA:
- Zbiorowa
- Indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- zamek królowej Zimy zbudowany z figur geometrycznych,
- postacie: królowa  Zima, Kaj, Gerda(ułożone z figur),
- mozaika geometryczna,
- klocki prostokątne i kwadratowe,
- plansza z 6 kołami,
- karty pracy do zadań indywidualnych zróżnicowane pod względem - stopnia trudności,
- magnetofon i kaseta,
 
PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Zabawa integrująca
Dzieci siedzą w kręgu.Na zapowiedz nauczycielki zamieniają się miejscami te osoby, które:
Mają kucyki
Nie lubią mleka
Mają niebieskie oczy
Nie lubią hałasu,
których imię zaczyna się na głoskę A, O, P, R, T.

2. Opowiadanie nauczycielki
Dawno temu w małym miasteczku mieszkało dwoje przyjaciół Kaj i Gerda. Zawsze bawili się razem i bardzo się lubili. Pewnego dnia spadł śnieg i Kaj sam poszedł na sanki. Właśnie wtedy spotkała go niemiła przygoda. Został porwany przez królową Zimę. Kiedy dowiedziła się o tym Gerda podążyła na poszukiwanie przyjaciela. Wkrótce dotarła na miejsce ale królowa nie chciała oddać chłopca. Postawił jej warunki. Aby uwolnić Kaja z tej śnieżnej krainy dziewczynka musiała wykonać 4 zadania. Jednak sama nie mogła tego dokonać i potrzebowała pomocy przyjaciół. Czy zgodzicie się pomóc Gerdzie? Zamek pani Zimy zbudowany jest z figur geometrycznych, pomóżcie Gerdzie nazwać wszystkie figury i policzyć je.

3. Zadania do wykonania przez dzieci.
Zadanie jest następujące - zabawa ruchowa.
Dzieci biegają w rytm muzyki, na przerwę w muzyce przedstawiają językiem ciała kształt trójkąta: początkowo indywidualnie, potem w dwójkach i trójkach. Po wykonaniu zadania odkrywają trójkąty z zaczarowanego zamku. Rozejrzyj się po sali mi poszukaj przedmiotów w kształcie prostokąta, musi być ich co najmniej 6. Tyle ile prostokątów znajduje się w zamku pani Zimy.

Czas na koła. Mamy tu karton z kołami, królowa chciała by abyśmy wspólnie zmienili każde koło w inny przedmiot. Dzieci dorysowują elementy np. powstają lizaki, kwiatki, kierownica itp. Po wykonaniu zadania zabierają wszystkie koła z zamku.

To już ostatnie zadanie. Wybierzcie sobie po jednym klocku kwadratowym lub prostokątnym (musi być równa liczba klocków każdego kształtu) w rytmie muzyki dzieci poruszają się w dowolny sposób po sali, na sygnał dobierają się w pary.  Za każdym razem tworząc inna parę. Po wykonaniu poprawnie kolejnego zadani zdejmują kwadraty zamek został odczarowany i Kaj jest wolny. Może wrócić ze swoją przyjaciółką do domu. Dzieci oceniają zachowanie Gerdy i Kaja.

4. Praca indywidualna
Dzieci mają przygotowane karty pracy zróżnicowany pod względem stopnia trudności:
- Budowle z klocków(dom, zamek) – należy pokolorować każdy rodzaj figur  na inny określony kolor.
- Pokolorować tylko dwa rodzaje figur
- Z klocków „mozaika geometryczna” ułożyć dowolne kształty.

Opracowała: Elżbieta Jasińska 


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie