Kolorowy pajacyk - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków

Kolorowy pajacyk - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków

Kolorowy pajacyk – utrwalenie figur geometrycznych. Zajęcia powiązane z techniką plastyczną origami płaskie koła.

Cel główny:
Stwarzanie sytuacji edukacyjnych motywujących dzieci do podejmowania działań matematycznych i plastycznych.

Cele operacyjne - Dziecko potrafi:
- wskazać kształt określonych figur geometrycznych płaskich (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
- sprawnie posługiwać się nazwami podstawowych figur geometrycznych
przeliczać w zakresie od 1 do 10
- słuchać uważnie wierszy
- posługiwać się wyrazem nie jako logicznym zaprzeczeniem określonej cechy
- zaśpiewać piosenkę Pajacyk z odpowiednim ruchem i gestem
- nazwać technikę plastyczną w jakiej wykonany jest pajacyk
- wykonać pajacyka zgodnie z instrukcją
      
Metody:
czynna, słowa, oglądowa
 
Forma pracy:
z całą grupą, zespołowa, indywidualna
 
Pomoce:

figury geometryczne w kopertach, zestaw różnego rodzaju figur, magnetofon, klej, plakietki ilustrujące zaprzeczenia, wycięte koła z kolorowego papieru potrzebne do wykonania pajacyka: 7 niebieskich (1 o średnicy 150mm, 3 o średnicy47 mm, 3 o średnicy 30 mm), 11 pomarańczowych (2 o średnicy 100mm, 2 o średnicy 57mm, 4 o średnicy 47mm, 3 o średnicy 30 mm), 1 żółte o średnicy 47mm, oraz 5 kropek wyciętych dziurkaczem (2 bordowe, 2 białe, 1 pomarańczowe)

Przebieg zajęć:
1. Układanie PAJACYKA z figur geometrycznych - każde dziecko otrzymuje kopertę z figurami geometrycznymi. Na kolorowych podkładkach będzie układało pajacyka z figur geometrycznych podczas recytacji wiersza przez nauczyciela. Nauczycielka recytuje wiersz i samodzielna praca dzieci.

Pajacyk:
Przedszkolaczek Jacek, to majster nie lada
popatrzcie jak sprawnie pajacyka układa.
Duży kapelusz trójkątny,
jedno koło to jest głowa,
z boków dwa trójkąty.
Trzeba jeszcze zrobić z prostokątów dużych – nogi
żeby pajacyk się nie oburzył.
Prostokąty małe to jego buciki i już jest gotowy żeby z nami liczyć.

2. Przeliczanie figur geometrycznych.
Dzieci przeliczają figury geometryczne, z których został ułożony pajacyk. Na przygotowanej planszy, zaznaczają – poprzez wpisanie odpowiedniej liczby - ilość poszczególnych figur geometrycznych –kół, trójkątów, kwadratów, prostokątów.
 
3. Zabawa ruchowa "Jaka to figura?".
Na środku sali znajdują się rozsypane figury geometryczne. Dzieci w rytm muzyki poruszają  się po sali. Na przerwę w muzyce wyszukują odpowiednie figury według polecenia nauczycielki np. podnosimy figury, które NIE są kwadratami, albo np. figury, które NIE są niebieskie itp.

4. Zabawa z figurami geometrycznymi  -  praca w zespołach.
Dzieci podzielone na cztery zespoły drogą losowania figur geometrycznych. Każda grupa otrzymuje opaski na głowę z daną figurą, by następnie układać dowolne kompozycje z wylosowanych figur geometrycznych. Po zakończeniu pracy każda grupa  opowiada o swojej stworzonej kompozycji.

5. Śpiewanie piosenki z gestykulacją:

Pajacyk
I. Mam pajaca ogromnego w kapturku
Co wywija wciąż koziołki na sznurku
Zgina ręce, zgina nogi,
zawsze wesół i bez trwogi ten pajacyk mój.

II. Raz mu się przygoda stała oj, oj, oj
Jedna nóżka się złamała oj, oj, oj
Biedny pajac cierpiał srodze
Stojąc tak na jednej nodze
Kto pomoże mu?

III. Weszła mama do pokoju co ci to?
Ja naprawie nóżkę twoją pokaż ją
Obie nóżki naprawione
Skaczą w te i w tamtą stronę
Ten pajacyk mój
.

6. Wyróżnienie z pośród innych figur - koła.
Recytacja krótkiego wiersza przez nauczyciela, przygotowanie do pracy przy stolikach.nUtrwalenie charakterystycznego wyglądu koła. Zapowiedź wykonania pracy plastycznej techniką plastyczną, Origami płaskie z koła
                                                                      
Koło
Koło to taka dziwna figura
Bo nie wiadomo, gdzie dół a gdzie góra
Do góry głowa i na dół głową
Zawsze wygląda jednakowo.


7. Praca indywidualna przy stolikach.
Oglądanie pajaca w książce Magiczne kółeczka, czyli origami płaskie z koła D. Dziamskiej str.72. Szczegółowe omówienie wykonania pracy przez nauczyciela. Każde dziecko samodzielnie podkleja kolejne elementy – odpowiednio złożone koła z instruktażem nauczyciela – tworząc kolorowego pajacyka.
 
8. Podsumowanie zajęć, omówienie zajęcia, umieszczenie prac w Naszej Przedszkolnej  Galerii.

Autorki: Elżbieta Krause, Urszula Leba

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi