Scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków - Mój wspaniały przyjaciel pies

Scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków - Mój wspaniały przyjaciel pies

"Mój wspaniały przyjaciel – pies"

Obszar aktywności: edukacja humanitarna

Integracja: językowa, społeczna, muzyczna, plastyczna, ruchowa, przyrodnicza, matematyczna.

Cel ogólny: - kształtowanie wrażliwości na potrzeby zwierząt.

Cele operacyjne:
Dziecko:
- zna prawa i potrzeby zwierząt,
- potrafi zachować bezpieczeństwo wobec zwierząt nieznajomych,
- nabywa umiejętności opieki i komunikacji z psem,
- rozumie konieczność opisywania obroży w celu kontaktu z właścicielem.

Metody:
- słowna (opowiadanie, rozmowa),
- oglądowa (obserwacji),
- czynna (zadań stawianych do wykonania)
- Ireny Majchrzak.

Formy organizacyjne:
- praca z całą grupą,
- praca indywidualna.

Formy aktywności: - zabawa tematyczna.

Pomoce dla dzieci: maskotki psów przyniesione przez dzieci z domów, smycze, kagańce, paski z brystolu, imiona dzieci, mazaki, kredki, taśma klejąca, klej, nożyczki, klocki.

Pomoce dla nauczyciela: wiersz Jana Brzechwy „Jak rozmawiać trzeba z psem”, płyta CD (z płyty Porwanie Dalmatyńczyków), magnetofon, duży arkusz, flamaster, ZAŁĄCZNIK 1 – słowa piosenki „Miłe jest życie pieska co dom rodzinny ma”, ZAŁĄCZNIK 2 – wypowiedzi dzieci. 

PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:


I. 1. Zgromadzenie przedszkolaków w kole wraz z ich pieskami przyniesionymi z domu.
2. Przedstawienie przez dzieci swoich piesków.
II. 3. Czytanie przez nauczycielkę opowiadania Jana Brzechwy „Jak rozmawiać trzeba z psem”: rozmowa z dziećmi na temat praw i potrzeb zwierząt.
4.Śpiewanie piosenki „Miłe jest życie pieska, co dom rodzinny ma”
zwrócenie uwagi na psy, które nie mają właścicieli oraz rolę schronisk dla zwierząt, nawiązanie rozmową przystąpienia do kampanii podpisz pieska.
5. Zaproszenie dzieci do zabawy tematycznej z maskotką - pieskiem:
budowanie przez dzieci bud z różnego rodzaju klocków, „nieużytków” gromadzonych przez cały rok, podpisywanie każdego pieska (naklejanie przez dzieci na obrożę własnego imienia, pisanie imienia pieska, wpisywanie numeru, wykonywanie ze sznurka smyczy),

zabawa „Czyj to piesek?” – dzieci spacerują po całej sali ze swoimi pieskami, następnie sadzają pieski i one biegają miedzy maskotkami, na hasło nauczycielki „piesek” wracają do swoich maskotek. Jeden piesek pozostaje bez właściciela (podstawiony przez nauczycielkę). Odczytywanie informacji z obroży zagubionego pieska,

zabawa „Zwróć pieska”, z odczytanej informacji wynika, że pies wabi się Bafik i należy do pani kucharki, spacer przedszkolaków ze swoimi pieskami – maskotkami, korytarzami przedszkola do kuchni (założenie pieskom smyczy, kagańców), zwrócenie zagubionego pieska pani kucharce.

III. 6. Powrót do sali, odstawienie piesków do zbudowanych bud.
7. Podsumowanie zabawy: dzieci dokańczają zdanie „Gdybym był psem, to chciałbym, żeby...” (nauczycielka zapisuje wypowiedzi dzieci na dużym arkuszu, dzieci się podpisują).
8. Wywieszenie arkuszu na wystawce prac w holu.
9. Podziękowanie i wręczenie medali przedszkolakom za ich opiekę nad pieskami i prawidłowe zachowanie w stosunku do zwierząt.

Uwagi po zrealizowaniu zajęcia:

Zajęcie z wykorzystaniem maskotek-piesków,  wywołało u dzieci niesamowitą aktywność we wszystkich obszarach aktywności. Poczuły się bardzo odpowiedzialne za pieski przyniesione z domu do przedszkola. Podczas zabaw z pieskiem okazywały dużo wrażliwości, opiekuńczości w stosunku do zwierząt jak i również w stosunku do siebie. Interesowały się losem swojego pieska jak również zwierzątkami innych dzieci. Zabawy z pieskiem tak jak zaplanowałam, nie zakończyły się na zajęciu, ale trwały przez cały dzień. Były to już zabawy z pieskami – maskotkami, ale inspirowane przez same dzieci. Dzieci samorzutnie rysowały portrety swoich ulubieńców, wykonywały psie przysmaki: rysując, wycinając, lepiąc z plasteliny. Myślę, że te zajęcia, jak również inne przeze mnie proponowane zabawy rozbudziły wrażliwość na losy zwierząt. Przedszkolaki „Jarzębinki” już z utęsknieniem czekają na wiadomości, dotyczące przystąpienia do Kampanii podpisz pieska.

ZAŁĄCZNIK 1

„Miłe jest życie pieska co dom rodzinny ma”

1. Na początku mleka mamy, budyń, grysik, płatki owsiane,
Zupka ryżowa, kleik, kaszka i ze smakiem wielka flaszka,
A gdy pies ma mleka dość wtedy rzuca się na kość.
Je sznurówki oraz papcie, zje antyczny stolik babci
Ma dywanik do strzępienia, mnóstwo rzeczy do zgryzienia.
Ref. Miłe jest życie pieska co dom rodzinny ma,
i panią i pana co w domu mieszka
wszyscy kochają nas.
U pani i u pana, dobra jest życia treść
Spacer, zabawa, ziewanie spanie
I znowu można jeść.
2. Rosną nosy, rosną uszy, szczenię już nabiera tuszy
Coraz więcej czarnych plamek wciąż przybywa kilogramy.
Większa łapa, brzuch i bok, piesek psa za ucho gniótł
Jazgot wrzawa, skoki, piski, przepychamy się do miski,
Żeby łechtać, mlaskać, ssać potem spać.

ZAŁĄCZNIK 2

Wypowiedzi dzieci „Gdybym był psem, to chciałbym, żeby...”:
mnie ktoś bardzo kochał,
mnie głaskano,,
miał dobrego właściciela,
miał swój dom,
mnie nie opuścił właściciel,
mnie zdrowo karmiono,
dostawać kość,
wyprowadzano na spacery,
kupiono mi przytulną podusię,
kupiono mi obrożę, smycz i kaganiec,
właściciel opisał mi obrożę,
właściciel mnie zaszczepił i odrobaczył,
w czasie choroby pójść do weterynarza,
żebym był bardzo dobrym psem dla ludzi i innych zwierząt,
żebym pomagał niewidomym ludziom.

Autor: mgr Agnieszka Kubiczek

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi