Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Andrzejki

Zobacz 11 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (57 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 957 scenariuszy

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Tajemnicze zwierzęta - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków

Temat kompleksowy: Smoki czy dinozaury
Temat zajęcia: Tajemnicze zwierzęta

Cel główny:
Wykorzystywanie i tworzenie okazji do pogłębienia wiadomości na temat dinozaurów oraz budzenia zaciekawienia otaczającym światem, jego prehistorią

Cele szczegółowe:
- Kształcenie mowy komunikatywnej poprzez wypowiedzi dzieci,
- Ćwiczenie narządów mowy – poprawne wymawianie grup spółgłoskowych,
- Wzbogacenie słownika dzieci o termin dinozaur, Park Jurajski.
- Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.


Materiał programowy:

- Zapoznanie z przyczynami wyginięcia niektórych gatunków zwierząt ( np. mamut, dinozaur).
- Rozszerzenie zasobu słownictwa, dotyczącego treści niedostępnych bezpośredniej obserwacji.

Cele operacyjne:
Dziecko:
- Poszerza zakres wiadomości o dinozaurach
- Stosuje słowo dinozaur
- Potrafi ruchem, głosem, mimiką naśladować dinozaury
- Umiejętnie reaguje na zmiany rytmu i tempa w muzyce
- Potrafi dzielić wyrazy na sylaby
- Wskazuje w wyrazach wskazane litery
- Stosuje poznane cyfry
- Potrafi pogrubić kontur dinozaura
- Aktywnie słucha muzyki
- Potrafi stworzyć przestrzenną pracę plastyczna
- Współprzeżywa z innymi dziećmi radość, napięcie i odprężenie.

Metody:
- metody podające (przyswajanie): opowiadanie, pogadanka, wiersz.
- metody problemowe (odkrywanie, twórcze myślenie), giełda pomysłów, czyli "Burza mózgów", “metoda sześciu kapeluszy” De Bono, “twórcza wizualizacja” E. Nęcki
- metody aktywizujące (przeżywanie, tworzenie): drama, - "metoda aktywnego słuchania muzyki” Betii Strauss, tworzenie pracy plastycznej , wystawa (ekspozycja), pokaz metoda W. Limont.

 

Formy aktywności dziecka: językowa, ruchowa, plastyczna

Formy organizacyjne pracy: grupowa, zespołowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: “Księga dinozaurów i prehistorii”, plansza –“Stegozaur”, karta pracy dla każdego dziecka, płyta CD Moje 6-lat, plastelina, karton, gazety, kamienie, piasek.

Przebieg:
Nawiązanie do poprzedniego zajęcia i wiersza M. Terlikowskiej pt. “Paprocie tutaj rosły”.
Słuchanie krótkiego wiersza - rymowanki o dinozaurze z jednoczesnym odsłanianiem obrazka przedstawiającego postać dinozaura.
Rozmowa na temat wyglądu i życia dinozaurów – uzupełnianie wiedzy dzieci w oparciu o “Księgę dinozaurów i prehistorii”.
“W jakim nastroju jest dinozaur”- drama, ćwiczenie narządów artykulacyjnych - mięśni warg, języka, szczęk.
Dlaczego dinozaury wyginęły?- wypowiedzi dzieci w oparciu o twórcze myślenie.
“Czary – mary , zamieniamy się w dinozaury” – improwizacja ruchowa do słuchanego fragmentu muzyki o zmiennym charakterze i tempie.
Jak nazywają się dinozaury?
ćwiczenie ekspresji językowej, dzielenie nazw dinozaurów na sylaby, liczenie sylab,
utrwalenie poznanych liter poprzez wyszukiwanie ich w nazwach dinozaurów, liczenie ich i zapisywanie liczby odpowiednią cyfrą
Kontur dinozaura – pogrubianie konturu dinozaura pisakiem - praca indywidualna przygotowująca do nauki pisania.
Oglądanie dinozaurów – zabawek przyniesionych przez dzieci, określenie na ich podstawie cech wspólnych wszystkich dinozaurów.
Lepienie dinozaurów z plasteliny, tworzenie makiety Jurajskiego parku - swobodna ekspresja plastyczna.
Słuchanie muzyki poważnej- fragment “W grocie Króla Gór” E. Griega – wyrażanie swoich przeżyć, wyobrażeń w związku z wysłuchanym utworem.

Autor: mgr Barbara Kowalska


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie