Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Dzień kobiet

Zobacz 2

Zdrowie i zdrowe odżywianie (48 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (74 scenariusze)

Przyroda (61 scenariuszy)

Ekologia (61 scenariuszy)

Inne (474 scenariusze)

Zobacz 975 scenariuszy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Co robić, kiedy dziecko ssie kciuk?

Mój synek ssie kciuk i nie wiem, jak go odzwyczaić. Próbowałam środków z apteki, takich o gorzkim smaku, ale nie pomogły. Po jakimś...

~ Gosia więcej

Trzyletni niejadek

Co mogę zrobić, jeśli moja córka, która ma trzy latka, nie chce jeść owoców ani warzyw? To trwa w zasadzie odkąd zaczęła jeść stałe...

~ Karolina więcej

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelina więcej

Woda, niezwykła ciecz - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków

Darmowe publikacje

WODA - NIEZWYKŁA CIECZ – EKSPERYMENTY Z WODĄ.

CEL GŁÓWNY:
Rozwijanie zainteresowań badawczych dziecka.

CELE OPERACYJNE - Dziecko:

  • rozumie stałość obiegu wody w przyrodzie
  • utrwali zasadę picia wody wyłącznie przegotowanej
  • motywuje się do prowadzenia systematycznej obserwacji
  • pozna w zabawie właściwości wody
  • rozumie znaczenie wody dla ludzi, zwierząt i roślin
  • wie, że bez wody nie mogłoby istnieć życie na ziemi
  • potrafi ułożyć puzzle sylabowe i odczytać hasło
  • utrwali cyfry 1-6.
  • doskonali umiejętność czytania
  • rozwiąże krzyżówkę
  • wzbogaci słownictwo o nowe pojęcia: krystalizacja , rozpuszczalność
  • wyciąga samodzielnie wnioski


TREŚCI PROGRAMOWE:

  • Organizowanie zabaw obrazujących niektóre zjawiska z zakresu przyrody nieożywionej.
  • Poznanie w zabawach różnych zjawisk fizycznych. Stwarzanie sytuacji zachęcających do swobodnych wypowiedzi. Kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się. Przeprowadzanie prostych doświadczeń i ich obserwowanie. Bogacenie słownika poprzez poszerzanie zakresu pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych.


ZADANIA:

  • Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
  • Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie, obserwowanie i odkrywanie. Kształtowanie nawyku dociekliwości w badaniu otaczającego świata.


METODY:
rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne

FORMY:

zbiorowa, indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

ilustracje, napisy, puzzle sylabowe, krzyżówka, słoiki, mąka, cukier, sól, kwasek cytrynowy, kropelki, kartki, klej, lustro, gorąca woda, schemat obiegu wody, jajka.

PRZEBIEG:
1. Zagadka słowna: „Służy do mycia, służy do picia, bez niej na ziemi nie byłoby życia”.- dziecko podaje rozwiązanie zagadki.

2. Rozsypanka sylabowa- układanie hasła
- dz. po kolei nazywają cyfry od 1 do 6 i odkrywają kolejne puzzle
- odczytanie hasła: Woda to wielki dar.
- dla kogo woda jest darem?
- przypomnienie dz. o eksperymencie z rzeżuchą
- wyciągnięcie wniosku

3. Zabawa ruchowa „ Kwiaty rosną”

4. Poznanie właściwości wody (szklanka napełniona woda z kranu)
- co jest w szklance
- jaka jest woda
- czy woda ma kolor
- czy woda ma smak
- jaką wodę można pić

5. Obieg wody w przyrodzie – omówienie schematu obiegu wody w przyrodzie
- skąd się bierze woda na Ziemi
- czy woda jest potrzebna i do czego jest potrzebna

6. Doświadczenie na skraplanie i parowanie wody
- co powstało na lustrze
- o się dzieje z kroplami
- pod jaka postacią występuje jeszcze woda
- dlaczego woda występuje w wymienionych postaciach (przypomnienie o eksperymencie z topnieniem śniegu)

7. Co rozpuszcza się w wodzie? – zabawa badawcza - zalewanie wodą substancji znajdujących się w szklankach - mąka, cukier, sól, kwasek cytrynowy
- co się dzieje z substancjami
- jaki smak mają płyny w każdej szklance
- wyciagnięcie wniosku
- podpisanie szklanek napisami: sól, cukier, kwasek, mąka
- czytanie globalne napisów
- wyjaśnienie zjawiska rozpuszczalności.

8. Co najszybciej nasiąka wodą? - zabawa badawcza
- na środku sali miska z wodą i różne przedmioty (wata, papier, folia, wełna, kamień)
- dz. nazywają zgromadzone przedmioty i sprawdzają co nasiąka wodą a co nie.
- podsumowanie doświadczenia. 

9. Zabawa badawcza- „Wyczarujmy kryształy”
- każde dz. samodzielnie wykona doświadczenie z solą i cukrem
- poznanie zjawiska krystalizacji

10. Podsumowanie, „Do czego potrzebna jest woda?”
- dz. siedząc w kole określają do czego potrzebna jest woda
- utrwalenie wiadomości o właściwościach wody
- wypowiadają się na temat: co by się stało gdyby zabrakło wody

11. Praca grupowa przy stolikach - rozwiązywanie krzyżówki i odczytanie hasła

12. ”Kropelkowa kraina” – działalność plastyczna – wyklejanie obrazka kroplami wody.

Autor: Ewa Andruszko


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie