Pojęcia matematyczne - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6-latków

Pojęcia matematyczne - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6-latków

Konspekt zajęć z dominacją pojęć matematycznych w grupie dzieci 6-letnich z wykorzystaniem elementów metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Cele ogólne: kształtowanie w umysłach dzieci świadomości schematu własnego ciała i umiejętności orientowania się w przestrzeni.

Cele operacyjne:
Dziecko stosuje słowa: na, nad, z prawej strony, z lewej strony, do przodu, do tyłu, prawa, lewa.
Dziecko potrafi praktycznie wskazać symetryczność ciała.
Dziecko potrafi słuchać i wykonywać polecenia.
Dziecko zna obraz graficzny swojego imienia.

Środki dydaktyczne: kolorowe krążki, gumki-frotki, wyrazy do globalnego czytania, koperty z imieniem, karty pracy dla każdego dziecka, sznurek, klamerki, kaseta z nagraniami.

Metody: oparte na działalności nauczyciela i działalności dzieci.

Przebieg:
1. Powitanie z piosenką.

2. Wprowadzenie kierunków od osi własnego ciała i nazywanie ich.
Poruszanie się w różnych kierunkach:
N. układa w szachownicę kolorowe krążki na podłodze,
Dz. zajmują miejsca przy krążkach, wchodzą w nie i patrzą na N, która wyjaśnia i jednocześnie pokazuje co maja robić:
- tupnij mocno, żebyś poczuł, że tu jest twoje miejsce. Nie obracaj się, gdy ja zajmę swoje miejsce  w swoim krążku- N.  przesuwa się i zajmuje miejsce.
- Tu jest moje miejsce, popatrzcie na mnie. Ustalamy gdzie jest przód. Każde dziecko robi to co powiem: wysuń ręce do przodu, przed siebie. Pokaż to, co jest przed tobą, spójrz w przód, zróbmy 3 kroki do przodu, wróć do swojej obręczy, weź ręce do tyłu, za siebie, nie oglądaj się do tyłu, zrób 3 kroki w tył, wróć i stań do obręczy. Popatrz w górę, wyciągnij ręce tak, aby dłonie były nad twoją głową, podskocz do góry, kucnij, połóż ręce na podłodze, spójrz w dół, na swoje dłonie, wstań i spójrz na swoje stopy, podskocz 4 razy, połóż ręce na piersiach w taki sposób, abyś mógł poczuć jak bije twoje serce, ono jest po lewej stronie, żeby dziecko wiedziało, gdzie jest lewa strona, N. poleca aby dzieci włożyły na lewy nadgarstek gumkę-frotkę- dzieci biorą koszyczki z frotkami i rozdają wszystkim dzieciom. N prosi aby każde dziecko wykonało to co powie: podnosimy do góry lewa rękę, żebym widziała frotkę na lewym nadgarstku, dotknij lewą ręką swojego lewego ucha, połóż lewą dłoń na lewym kolanie, przesuwaj lewą dłoń od lewego ucha w dół, wzdłuż lewego boku, po lewej nodze, aż do stopy. To jest twoja lewa strona. Wyciągnij lewą rękę w lewą stronę, spójrz w lewo, pokaż to, co jest po twojej lewej stronie, zrób 3 kroki w lewo, wróć do obręczy. To była lewa strona. Teraz interesuje nas strona prawa: podnieś do góry prawą rękę, pokaż swoje prawe oko, przesuwaj prawą dłoń od prawego ucha w dół, wzdłuż prawego boku, do prawego kolana i w dół do prawej stopy, przesuń się 3 kroki w prawo, wróć do obręczy, a teraz zrób 1 krok w tył, proszę odnieść obręcze na swoje miejsce.

3. Pokazanie symetrii ciała - N pokazuje połowę lalki i ją wycina , rozkłada tworząc całość – dzieci podczas wyliczania pokazują razem z nauczycielką:
Każde dziecko ma dwie rączki
I dwie nóżki także ma,
1 nosek, jedne usta,
Ale oczka także dwa.
Gdy jest jasno, wszystko widzą,
Oczka dziecka obydwa.
Gdy jest ciemno, wszystko słyszą
Uszka dziecka też są dwa.

4. Zabawa ze śpiewem „Głowa, ramiona…” – dzieci pokazują poszczególne części ciała.
Ach, gimnastyka, dobra sprawa,
Dla nas wszystkich to zabawa.
Ręce w górę i w przód, i w bok,
Skłon do przodu, w górę skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Kolana, pięty, kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos!

5. Interpretacja ruchowa wiersza „Ile kroków?”
Dziś liczenie od rana trwa,
Policz ile kroków robię ja?
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć,
Nikt nie ziewa każdy skakać chce!
Jeden krok, drugi krok, trzeci krok,
Czwarty krok, piąty krok, szósty krok,
Podskok w górę, przysiad, stop.

6. Zabawa ze stopami – podczas przerwy w muzyce dzieci na polecenie nauczycielki stają lewą, prawą swoją stopą na kartce z narysowanymi stopami.

7. Świadomość prawej i lewej strony ciała przy piosence „Praczki”.

8. Wydzieranie części garderoby ze złożonego papieru kolorowego po narysowanej linii i zawieszanie na sznurku klamerkami wg poleceń nauczycielki - dzieci zawieszają swoje ubranka po lewej i po prawej stronie sznurka.

9. Ilustracja ruchowa piosenki „Nie chcę cię znać”.

10. Zabawa dydaktyczna „Połóż na…” przy piosence „Stary Abraham”- na przerwę w muzyce dzieci kładą lewą lub prawą rękę na kartce z narysowanymi dłońmi.

11. Taniec pajaców - zabawa przy piosence „Boogie- Woogie”.

12. Rymowanka „Ence pence” z pokazywaniem wymienionych części ciała.

13. Praca indywidualna dziecka przy stoliku – dzieci wybierają swoją kopertę z napisem swojego imienia i wykonują polecenie nauczycielki.

Autor: Elżbieta Marcinkowska-Kowalik

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi