Jedz i rośnij zdrowo - scenariusz zajęć edukacji zdrowotnej w grupie 6 latków

Jedz i rośnij zdrowo - scenariusz zajęć edukacji zdrowotnej w grupie 6 latków

Jedz i rośnij zdrowo!

Cele operacyjne:

  • Dziecko zna nazwy owoców i warzyw,
  • Rozumie potrzebę prawidłowego odżywiania,
  • Potrafi żyć zdrowo zgodnie ze wskazaniami rodziców i nauczyciela,
  • Wie o konieczności jedzenia warzyw i owoców niezbędnych dla zdrowia,
  • Dba o higienę podczas przygotowywania posiłków,
  • Rozumie konieczność przezwyciężania uprzedzeń do niektórych potraw,
  • Wie, z czego przygotowuje się przetwory i posiłki,
  • Wie, co to znaczy być zdrowym,
  • Zna wartości odżywcze warzyw i owoców.


Metody pracy:

  • Metody twórcze i aktywizujące,
  • Metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu,
  • Metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń prozdrowotnych.


Formy pracy:

  • Praca z cała grupą,
  • Praca zespołowa.

 
Środki dydaktyczne:

  • kartoniki z napisami, plansza z łamigłówką, kartki z sylwetą kwiatka, produkty do przygotowania kanapek, naczynia, sztućce.


Przebieg zajęć
1. Powitanie w kole wierszykiem.
Wszyscy są, witam was,
Zaczynamy zajęcia już czas.
Jestem ja, jesteś ty
Raz, dwa, trzy.

2. Zabawa ruchowa. Nauczycielka mówi: „Ciekawa jestem, czy zjedzone dzisiaj przez  was śniadanie dostarczyło wam sił i energii do wykonywania różnych ćwiczeń. Jeżeli tak, to pokażcie jak przedszkolaki się gimnastykują." Dzieci wykonują ćwiczenia  samodzielnie lub w parach z partnerem. Realizują własne pomysły.

3. Zabawa na wyciszenie uspokojenie dzieci. Dzieci stoją w kole i wymieniają po kolei swoje ulubione warzywo lub owoc.

4. Zabawa dydaktyczna: „Co można zrobić z warzyw i owoców? Dzieci siedzą w kole na dywanie. Na środku rozłożone są kartoniki z napisami. Dzieci wybierają z pośród innych te właściwe i przypinają na tablicy. Proponowane napisy to: zupa, kompot, sałatka, sok, dżem, surówka, marmolada, mleko, ser, jogurt owocowy, kisiel, przecier, masło, omlet, konfitura itd. Co jeszcze można zrobić? – propozycje dzieci nauczycielka zapisuje na tablicy na oddzielnej kartce.

5. Rozwiązywanie krzyżówki z ukrytym hasłem. Nauczycielka zawiesza na tablicy planszę z łamigłówką. Zakreślamy w kółeczko właściwą odpowiedź.

warzywo   a   b   c
marchewka Z   F   T
pomidor    G   D   E
ogórek     A   S   R
kapusta   K   O   M
burak     W   P   O
cebula    L   C   I
sałata    B   E   K

Co robimy z :

Marchewki
a-sok
b- dżem
c- kompot

Buraka
a- zupę
b- dżem
c- kisiel

Pomidora   
a- kisiel
b- zupę
c- marmoladę

Cebuli  
a- kompot
b- marmoladę
c- syrop na kaszel

Ogórka 
a- dżem
b- kompot
c- mizerię

Sałaty  
a- konfiturę
b- sałatkę
c- sok

Kapusty 
a- konfiturę
b- zupę
c- kompot
             
Odczytanie hasła – ZDROWIE. Ułożenie tego hasła na tablicy z gotowych liter.

6. Praca zespołowa. Dzieci dobierają się w zespoły według wylosowanych takich samych obrazków przedstawiających warzywa – rzodkiewkę, pomidora, kapustę i buraka. Nauczyciel rozdaje kartki z narysowaną sylwetą kwiatka, na środku kwiatka napis: „ZDROWIE- co je wzmacnia?" Zadaniem dzieci jest narysowanie na płatkach kwiatka - co to znaczy być zdrowym? co należy robić, aby być zdrowym? Kwiatek ma sześć płatków. Prezentacja zadań wykonanych przez poszczególne grupy.

7. Zabawa słowna pt. „ Niedokończone hasła”
Wszyscy mamy słodkie minki, bo zjadamy...........( witaminki)
Marchew i sałata zrobią z ciebie........( chwata)
Truskawki i maliny jedzą super........(dziewczyny)
Ziemniaczki i buraczki jedzą wszystkie ..........(dzieciaczki)
Jedz banany a będziesz.....(kochany)
Jedz owoce i jarzyny w nich mieszkają .........(witaminy)
W zdrowym ciele zdrowy......(duch)
Przez cały rok pij marchewkowy ...........(sok)

8. Najpiękniejsze, kolorowe kanapki.
„Burza mózgów” na temat zasad higieny, której należy przestrzegać przy przygotowywaniu posiłków. Nauczycielka przypomina dzieciom o zasadach bezpieczeństwa w trakcie przygotowywania kanapek. Ostrożne posługiwanie się nożem i widelcem.

Układanie przez dzieci ze zdrowych produktów dowolnych kompozycji na kanapce
 z chleba razowego. Degustacja kanapek przy udziale dzieci oraz nauczycielek zaproszonych z innych grup. Picie soku marchewkowego.

9. Pożegnanie dowolną, ulubioną piosenką o tematyce zdrowotnej, np. „Urodziny marchewki”. Wspólne śpiewanie połączone z ekspresją  ruchową treści piosenki.

Autor: Barbara Kołodziejczyk

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi