Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Edukacja regionalna

Zobacz 26

Ekologia (67 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (83 scenariusze)

Przyroda (75 scenariuszy)

Zdrowie i zdrowe odżywianie (67 scenariuszy)

Inne (514 scenariusze)

Zobacz 1093 scenariusze

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Kwalifikacje dyrektora przedszkola niepublicznego

Jestem nauczycielem dyplomowanym, mgr z wykształceniem pedagogicznym. Posiadam ukończone studia podyplomowe zarządzania oświatą. Czy moje kwalifikacje są...

~ Edvin więcej

Kadra w przedszkolu

W przedszkolu w naszej miejscowości jest za mało pań woźnych. Na 7 grup są 3 panie, których obowiązkiem oprócz pomocy przy dzieciach jest...

~ Ala więcej

Ile metrów kwadratowych przypada na os. w internacie?

Witam. Mam pytanie. Ile metrów kwadratowych przypada na dziecko mieszkające w internacie? Chodzi mi o salę sypialną, jak również świetlicę, w...

~ lolek więcej

Pożegnanie zimy - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

Darmowe publikacje

Konstruowanie ze słomy, bibuły i patyków kukły Marzanny.

Rodzaje aktywności dzieci i zaproszonych gości:
- słowna, muzyczno-ruchowa, z zakresu czytania, plastyczno-konstrukcyjna (przewidywany łączny czas aktywności około 60 min.)

Cele ogólne :

- poznawanie niektórych tradycji i obrzędów związanych z nadejściem wiosny,
- pogłębianie doświadczeń plastyczno- konstrukcyjnych,
- wyrabianie postaw proekologicznych,
- umiejętność współpracy z najbliższymi w innych niż zwykle warunkach;

Formy pracy:
- w zespołach rodzinnych,
- w zespołach niejednorodnych;

Środki dydaktyczne:
- patyki, kolorowa bibuła, słoma, legenda pt. „Legenda o zwyczaju topienia Marzanny”, nagranie na płycie CD „Cztery pory roku”- Vivaldiego, wiosenne zagadki, teksty pożegnalne;

Część wstępna
Członkowie rodzin integrują się z dziećmi, zapraszamy ich do kręgu.

Stworzenie sytuacji edukacyjnej

1. Dialog między Zimą a Wiosną na podkładzie muzyki „Cztery pory roku”

Z - Droga przyjaciółko już czas na mnie.
W - bardzo mi przykro, ale teraz ja muszę spełnić swoje zadanie.
Z - widzę, że dzieci chcą mnie dzisiaj pożegnać, ciekawe czy starym zwyczajem?
W – Musisz je o to zapytać.

2. Odczytanie przez dobrze czytające dzieci, wierszy:

Kiedy się rozgniewa groźna Pani Zima
zmienia się w Marzannę i władać zaczyna
Sypie gęstym śniegiem, wody skuwa lodem
Sroga, rozgniewana, powiewa wciąż chłodem.

Przyleciały z daleka i krążyły nad łąką.
Zobaczyły je dzieci, gdy rankiem zeszło słonko.
Zobaczyły je dzieci powitały radośnie,
Ach, witajcie bociany, powiedzcie nam o wiośnie

3.  Zwrócenie uwagi dzieci na sposób rozmowy jaki prowadziły ze sobą Zima i Wiosna.

4. Wysłuchanie Legendy o zwyczaju topienia Marzanny -  jako odpowiedź na pytanie Zimy,(nagranie magnetofonowe). Dzieci  chórem odpowiadają

Marzanno, Marzanno, odpływaj prosimy!
Nie chcemy już więcej żadnych śladów zimy!

5. Zaproszenie do wykonania małych słomianych kukiełek (każde dziecko wykonuje swoją Marzannę o wymiarach 40 cm ). Zaproszeni goście współpracują z dziećmi.

6. Wykonaną Marzannę, dzieci razem z rodzicami zabierają do domu i żegnają zgodnie ze swoimi obrzędami.

Autor: Elżbieta Kotyra


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie